advies gevraagd mbt. speaker ontwerp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

citaat:Geplaatst door Rademakers

citaat:m.i.
    ??

Mvg Johan
    Mijns inziens
    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Jag
      • Nov 2002
      • 319

Als je toch voor een 3-weg ontwerp gaat, zou ik een echte midrange nemen en dan is een 12" niet een voor de hand liggende keuze. Ik zou dan eerder kiezen voor een kleinere diameter midrange icm met een 1" compression driver en dan ook hoger crossen. Een kleinere midrange kan je hoger crossen (minder snel cone break up modes) en dan een HF driver kiezen die het tophoog beter doet. Kortom: de voordelen van een 3-weg systeem meepakken.
      Anders zou ik een 2-weg systeem kiezen, met bijvoorbeeld een 15"/2" combo of 12"/1".

Comment

• Barthezz80
        • Aug 2004
        • 365

je kan wel een 12"mid nemen, maar dan moet je het systeem een beetje aanpassen door er een mid-hoog hoorn en een bullet bij te gebruiken dan wordt het systeem 4-weg en kan die 12" perfect functioneren als low-mid..

maar zoals hier al eerder genoemd wordt kan je in de 3-weg versie zoals jij die wilt beter:
        -een cone-mid met een kleinere diameter nemen, denk aan 8" of 6,5" het frequentie bereik zal hierdoor naar boven toenemen, en je zal een getailleerder en hoger mid-geluid krijgen (bij sommige drivers zelfs tot 6000 hz!)
        -een hoorn-mid met 2"(of 1")driver erachter dit zal ook zeker een beter en gedetailleerder geluidsbeeld geven in het mid dan de 12"!

grt,

Bart
        Bart

Comment

• Pieter Huijgen
          • Sep 2003
          • 766

Het uitgangspunt is om in het systeem geen hoorn te gebruiken voor de 12" ers. Nu kwam ik op speakerstore.nl de Beta 12LT van Eminence tegen en die loopt qua frequentiebereik door tot 4 kHz. Is dit bruikbaar? Als laagdrivers ga ik voor alsnog uit van de 18Sound 12LW801.
          Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

Working...