Welke 15 incher

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Welke 15 incher

Momenteel heb ik in twee baskastjes van 140 Liter Eminence Kappa15LF zitten, en in twee andere kastjes van hetzelfde type, nog oude speakers zitten.
    Nu wil ik die oude speakers vervangen.
    Geef me eens raad? Zal ik ook in die twee nog Kappa15LF's zetten (die me best wel bevallen...), of zal ik er twee andere inzetten (bijvoorbeeld 18sound o.i.d.)

Het gebruik van de kasten (meestal 2x2 opstelling met 12/1 top) voor 70/80-er jaren rockbandjes in zalen tot 200 man.

Graag advies?

Alvast bedankt.
    Paul
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!
  • bertuss
    • Jan 2002
    • 816

ik zou alles het zelfde houden. verschillende speakers voor eenzelfde frequentieband, kan je geluid benadelen.

Comment

• Leinad
      • Apr 2004
      • 153

Bovendien heeft elke speaker zijn eigen parameters, waarop de klankkast is afgestemt. Als de kast zo goed klinkt, zou ik idd alles hetzelfde nemen. Anders loop je het risico op een totaal verkeerd afgestemde kast!

Mvg Daniël.

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Mee eens. vier dezelfde speakers vullen elkaar goed aan.
        Maar, misschien roept er iemand, dat je beter voor andere speakers kunt gaan (punch / output etc.), en op termijn ook nog de twee kappa 15LF's vervangen???

Met andere woorden: Zijn de ca. 300 Euries het beste besteed aan nog twee kappa-lf's?

Eventuele aanpassing van afstemming is geen probleem voor mij...

Paul

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Voor ca. 300 euro zijn de Kappa 15LF speakers met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Betere 15" beginnen rond de 200 euro/stuk en hoger. De Kappa 15 LF's zijn in principe een goede middenmoot.

Op welke frequentie zijn de basreflexen afgestemd, ten minste ik neem aan dat het basreflexen zijn? En praten we over 140 ltr netto of bruto? Hoeveel vermogen krijgen ze te verwerken?

140 ltr netto is voor de Kappa's namelijk aan de hoge kant. Wellicht dat je op die manier een diepgang creeert die voor jouw toepassing overbodig is. Een kleinere kast zou de belastbaarheid ten goede komen en daarmee de geluidskwaliteit op hogere vermogens.

Mvg Johan

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

140 L is inderdaad bruto. netto ca. 120 L.
            Afstemming op 40 Hz.

Ze worden aangestuurd met een S1200 (Dynacord)
            Kan dus eigenlijk een zwaardere amp. Nu 300W op de 8 Ohm speakertjes

Paul

Comment

• bertuss
              • Jan 2002
              • 816

kappa 15 lf, kost 123 incl. dus zit je er nog onder je budget.

misschien dat de beyma sm115 beter presteert. alhoewel ze bijna identiek zijn.

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

In de behuizing/afstemming die je gebruikt is 400 Wrms zo ongeveer het maximale wat de Kappa's kunnen verwerken zonder serieus over de Xmax te gaan. Met 300 Wrms zit je dus in ieder geval veilig.
                Mocht je het nog niet doen: Een lowcut van tenminste 40 Hz is zeker aan te raden.

De sm-115 en Kappa 15 LF zijn vrijwel identiek in prestaties. Met het oog op hetzelfde houden van de gebruikte luidsprekers, zijn de Kappa's dus een logischere keus.

Mvg Johan

Comment

• SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

Johan,

Ik heb de cut-off op 45 Hz staan. Dus dat gaat wel goed.
                  Ziet er naar uit dat ik inderdaad het beste de Kappa15LF kan nemen.

Bedankt voor de tips allemaal.
                  Misschien nog een goedkoop adresje voor 123 incl???

Comment

• Pulse
                    • Oct 2001
                    • 666

Ik heb zelf ook een aantal kasten draaien met kappa 15-lf's, ook met ongeveer dezelfde kastinhoud.

Bij een afstemming van 40hz kunnen ze idd niet zoveel (max 400watt zou ik zeggen) hebben, maar als je de kasten herstemt naar ongeveer 50hz met een goede highpass filter dan win je rendement en powerhandling. De powerdip is op die manier een stuk kleiner.
                    Nadeel is uiteraard wel dat het minder diep gaat...
                    MVG,
                    Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

Zal dat eens proberen met de twee kasten waar de nieuwe LF's in komen. Ben benieuwd[8)]

Comment

Working...