opgelet, wanneer je versterker in paralel mode staat heb je in jou geval 2x750w, maar dus geen 1500w, daar je de 2 uitgangen moet gebruiken, niet zoals in bridge mode waar maar 1 uitgang wordt gebruikt en de verst, par. komen te staan
wbins berekenen
Collapse
X
-
citaat:Geplaatst door eddie
opgelet, wanneer je versterker in paralel mode staat heb je in jou geval 2x750w, maar dus geen 1500w, daar je de 2 uitgangen moet gebruiken, niet zoals in bridge mode waar maar 1 uitgang wordt gebruikt en de verst, par. komen te staan
Trouwens, elke versterker is te bruggen. Ik mag aan nemen dat je met een actief cross over draait? Zoja, als er per kanaal fase draaiers zitten dan draai je van 1 kanaal de fase, en pak je de plus en plus uitgangen van je versterker.
Zorg er wel voor dat de impendatie niet TE laag wordt.Groeten, michielComment
-
natuurlijk ga ik actief...haal ke meer uit je kassen + dat ge altyd beetje kunt aanpassen... en idd... kwil dubbelspoels op er in tot dan 1500wrms op te zette... 2 ker 750 per spoel...en in boekje staat niets van bridgen en op de amp ook niet...ook geen schakelaarComment
-
citaat:Geplaatst door vegapower
en in boekje staat niets van bridgen en op de amp ook niet...ook geen schakelaar
Als het mogelijk is (afhankelijk van je cross over) kun je elke stereo versterker (en 2 dezelfde mono versterkers) bruggen.Groeten, michielComment
-
Ik weet trouwens niet of Jimmy van plan is w-bins te gaan stacken (dan zal hij er minstens 8 moeten hebben), zo niet..dan raad ik hem toch aan om er basreflexgaten aan de voorkant in te maken met redelijk lange buisjes (afhankelijk van de woofer die hij er in zet)
Ik heb zelf ook vele w-bins (4518 type) gebouwd, en mijn ervaring is vooral bij de kleinere toepassingen, dat je er met goed afgestemde buisjes een stuk meer sub uit kan halen dan met geloten kasten.
Het sub gaat dan wel via de "sub-chamber" en niet via de hoorn, dus rademakers heeft gelijk: je rendement is dan niet al te hoog in het sub.
maar mijn ervaring is dat dit bij gebruik van weinig w-bins wel ten goede van de klank komt, en er een mooier (langer) laag is!
Toen ik ze bouwde met de 2240 van JBl, had ik de buisjes berekend (net zoals bij de orginele SA4518) op 21,8cm lang en 10 cm diameter, maar dit kan natuurlijk sterk afwijken met een ander woofertype..maar bij mij gingen ze voor een w-bin "denders"-laag!!(dat ze bij mij zo laag gingen kwam ook doordat ik alle naden had nagelopen met (hout)lijm en in 3 lagen gevuld had zodat de kist 100% luchtdicht was op de plaatsen waar hij dicht moet zijn, er lekte geen lucht zodat alle lucht op de buisjes kwam!(valse lucht is ook een groot probleem waardoor veel mensen geen strak laag uit hun kasten halen!
succes verder, en je kan me altijd mailen als je iets wilt weten betreft w-bins..
groeten BartBartComment
-
Eddie:
Laat je niet misleiden door de gecompresseerdheid van de vraag die ik je nu al voor de tweede keer stel, in reactie op jouw reactie:
citaat:hallo, hebben julie de tuning van een w-bin al eens nagekeken zonder baspijpen? dan steekt de ls. dus wel in een closed-box!!!
(Je schijnt te denken dat daar iets mis mee is en die denkwijze zou ik graag ontzenuwen).
Mvg JohanComment
-
Ik heb als voorbeeld de 18gt200 van beyma genomen ( die staken lang
geleden ook in mijn w-bins) deze geeft zonder baspijp een f3 van 80hz
maar wel een vrij groot rendement , sorry dat ik niet direct alles
wil geloven wat hier wordt gezegd, ikzelf ben nogal een perfectionist
op gebied van luidsprekerbouw, groeten eddieComment
-
@ bartezzz, een resonantiefrequentie van een reflex kast wordt niet bepaald door de woofer, maar puur door besloten volume en ingesloten lucht in de reflex pijp(en) een andere woofer geeft dus geen andere afstemming.
wat je misschien bedoelde te zeggen uis dat een andere woofer, en andere afstemming NODIG kan hebben. bv ivm met zn xmax etc, ga maar verder....
Comment
Comment