10''hoorn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • )jeroen(
    • Jan 2001
    • 546

10''hoorn

Hallo,

ik heb een 10" hoorn ontworpen voor thuis (ja, hij past net achter de bank) voor een speaker van visaton, namelijk de TIW250XS (http://www.visaton.com/english/artik..._805_1_19.html). Ik ben bijna zover dat ik de speaker wil aanschaffen, alleen zou ik graag nog tips of op of aanmerkingen willen horen voor m'n ontwerp, aangezien er toch een hoop geld in gaat. Dingen die bijvoorbeeld beter kunnen etc. etc...

En even in 3d:

Bij dit plotje zit de speaker op z'n Xmax: (onder de 32 Hz een HPF)
    Gr.

)jeroen(
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Qua afmetingen is er niets mis, het zou iets efficienter kunnen betreft dode ruimtes, maar dat zal niet veel schelen. Qua respons kan het naar mijn idee wel wat vlakker.

Ik zal vanavond ook even simuleren en mijn bevindingen morgen posten (momenteel geen internet thuis). Voor de zekerheid, je bent uitgegaan van een Xmax van 8,5 mm?

Mvg Johan

Comment

• )jeroen(
      • Jan 2001
      • 546

Hallo Rademakers,

Bij dat plotje hoort niet 'Xmax' te staan maar 'Xhiergaatieverrot'

Oftewel, dat volume haalt ie dus nooit. Ik heb het plaatje erbij gezet omdat je zo een idee krijgt van de response. Ik heb ook nog gekeken of ik het gladder kon krijgen, maar ik ga hem toch actief eq-en waardoor ik het maar zo gelaten heb.

De lege ruimtes worden trouwens gevuld met zand.
      Gr.

)jeroen(

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

citaat:Bij dat plotje hoort niet 'Xmax' te staan maar 'Xhiergaatieverrot'
        Persoonlijk zou ik het gewoon bij de Xmax van 8,5 mm houden. Met 8,5 mm haal je ruim 110 dB op 1 mtr afstand, wat meer als genoeg is indien je de sub onder je bank plaatst. Aangezien het membraam alles behalve linear zal bewegen boven de 8,5 mm en dus ook sneller de Xmech haalt (die overigens door 2 moet worden gedeeld) had je het misschien beter Xhierisiealverrot kunnen noemen

Ik heb zelf ook wat gesimuleerd met als achterliggende idee dat diepgang belangrijker is als SPL en bovendien is er geen elektronische correctie nodig met een crossover op 75 Hz of lager (maar ja, als je die toch al hebt). Zie maar wat je er mee doet [8D]

S1=100, S2=1200, CON=330, VRC=20, VTC=100, ATC=Sd, geeft een f3 van 30 Hz. Ruim 110 dB/30W/m.

S1=100, S2=1300, CON=350, VRC=25, VTC=100, ATC=Sd, geeft een f3 van 29 Hz. Ruim 110 dB/25W/m.

Eventueel een 6dB octaaf lowcut op 25 Hz.

Mvg Johan

Comment

• )jeroen(
          • Jan 2001
          • 546

Bedankt Rademakers,

de sub komt trouwens achter de bank (kunnen mooi wat planten op), maar dat is een klein detail. Ik ben van plan om zelf een actief lowcutfilter te solderen van 24dB/oct, zou ik deze ook het beste bij 25 Hz in kunnen zetten? Ik dacht zelf aan iets hoger.

Ik had nog 2 kleine vraagjes:

Moeten er in de eerste bocht nog veranderingen aangebracht worden (mooiere bocht), zodat de kwaliteit beter wordt, of praten we hier over zulke lage frequenties dat het geluid makkelijk door dit soort bochten komt?

De speaker heeft voor zich 18 mm ruimte om te bewegen + 9 mm uitgefreesd boven de rand waarmee de conus vast zit. Geeft deze 9 mm alleen maar nadelige effecten tbv. de luchtstroming of is het handig om deze erin te maken voor extreme slagen van de speaker? (Als de speaker in z'n evenwichtstand staat, steekt die rand al 8 tot 10 mm uit boven het frame)
          Gr.

)jeroen(

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

citaat:de sub komt trouwens achter de bank (kunnen mooi wat planten op) maar dat is een klein detail.
            Het is een groter detail als je denkt: Zet de planten in ieder geval stevig neer (in een zware pot) met demping. Er is niets zo vervelend als een stevige sub maken, om vervolgens alles in huis het geluid te laten kleuren.

Komt de sub overigens tegen de muur of in een hoek? In dat geval kun je simuleren met 1,0 respectievelijk 0,5 Pi. Dat zorgt ervoor dat je met een even grote sub lager gaat, of dus met een kleinere sub even laag.

citaat:Ik ben van plan om zelf een actief lowcutfilter te solderen van 24dB/oct, zou ik deze ook het beste bij 25 Hz in kunnen zetten? Ik dacht zelf aan iets hoger.
            Geen 24 dB/oktaaf! Zonde als je het als een HT-subje gebruikt. Ik gebruik zelf 12 dB/oktaaf of bij voorkeur geen lowcut. Een 25 Hz lowcut 6 of 12 dB oktaaf is meer dan genoeg.

citaat:Moeten er in de eerste bocht nog veranderingen aangebracht worden (mooiere bocht), zodat de kwaliteit beter wordt, of praten we hier over zulke lage frequenties dat het geluid makkelijk door dit soort bochten komt?
            In het begin is de druk hoog, maar de snelheid laag, aan het einde van de hoorn is de snelheid hoor, maar de druk laag. Oftewel; Aan het begin kun je makkelijker wegkomen met scherpe bochten, naarmate de hoorn verloopt moeten de bochten steeds minder scherp worden gemaakt. Al denk ik niet dat je snel in de problemen zult komen met dit ontwerp/deze toepassing.

citaate speaker heeft voor zich 18 mm ruimte om te bewegen + 9 mm uitgefreesd boven de rand waarmee de conus vast zit. Geeft deze 9 mm alleen maar nadelige effecten tbv. de luchtstroming of is het handig om deze erin te maken voor extreme slagen van de speaker? (Als de speaker in z'n evenwichtstand staat, steekt die rand al 8 tot 10 mm uit boven het frame)
            De Xmax is 8,5 mm dus bij verstandig gebruik hoeft de speaker maar 8,5 mm bewegingsruimte te hebben. Bij stompzinnig gebruik heb je een Xmech (one-way) van 14 mm. Je hoeft dus vanaf het membraan maar 14 mm speelruimte te hebben.

De ruimte voor de compressie, dus de slag ruimte alsmede de inhoud van de konus zal werken als voorkamer, iets om rekening mee te houden. Vandaar dat ik heb gesimuleerd met een voorkamer van 100 ml (uit de losse pols).

Mvg Johan

Comment

• michiel
              • May 2001
              • 1032

Je zou twee kleine 45 graden balkjes in de bocht kunnen plakken, maar of je het verschil zal horen.... Denk dat het niet zo gek veel uitmaakt.

Een lowcut lijkt me niet noodzakelijk als je bij hifi blijft. Ik draai zelf zonder lowcut op de hoorn en zelfs met enya (te veel sublaag) op redelijk fors volume leken de drivers zich nog goed te voelen.
              Groeten, michiel

Comment

• Leinad
                • Apr 2004
                • 153

citaat:Geplaatst door Rademakers
                Met 8,5 mm haal je ruim 110 dB op 1 mtr afstand, wat meer als genoeg is indien je de sub onder je bank plaatst.
                Is deze kast dan nog wel rendabel? Kun je niet beter een speaker bijkopen en een basreflex maken?

Groeten Daniël.

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaat:Is deze kast dan nog wel rendabel? Kun je niet beter een speaker bijkopen en een basreflex maken?
                  Hee Daniel, had ik ook nog even aan gedacht voordat ik begon met simuleren. Wat Jeroen hier over denkt weet ik niet. Maar mijns inziens is de grotere kast/constructie het enige nadeel.

De Qts is vrij laag, dus de speaker gaat in een basreflex waarschijnlijk niet erg laag en indien je deze afstemt dat deze dat wel doet, krijg je meteen een enorme groupdelay. Dat tegenover een minieme groupdelay met hornloaded. Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat ik de groupdelay vrij storend kan vinden, voornamelijk in snellere muziek (ook pop).

Een f3 van 30 Hz zal erg moeilijk haalbaar zijn in een basreflex en als ik me niet vergis voegt elektronische correctie groupdelay toe?
                  Bovendien duik je met hornloaded wat makkelijker onder Fs.

Overigens haal je met een 1/4 tot 1/8 van het vermogen dezelfde SPL dus pers je er weer net even 2 a 3 dB meer uit (lagere powercompressie). Het missen van de groupdelay lijkt me overigens een stuk belangrijker.

Als het formaat dus geen bezwaar is lijkt de hoorn me een droom vergeleken met een basreflex, bovendien kun je er meer planten op kwijt als een basreflex

Mvg Johan

Comment

• )jeroen(
                    • Jan 2001
                    • 546

Ik heb nu een 10" Peerless sub (BR) met een f3 van 29 Hz. Ik wilde een nieuwe sub maken omdat de peerless te snel moet afhaken bij de rest van m'n HT systeem (volume). Ik kan niet echt een indruk krijgen van 110 dB op 30 Hz, dus ik zit nog hevig in twijfel of het wel verstandig is om de hoorn te maken. De ruimte is er zohiezo, alleen moet de geluidsdruk van de hoorn toch wel een beetje in verhouding staan tot de ruimte die die in beslag neemt.

En dat argument met die planten weegt natuurlijk ook onwijs zwaar mee.
                    Gr.

)jeroen(

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

Het zou neerkomen op 108 dB op 30 hz indien op 1 mtr afstand. 110 dB op hogere basfrequenties stelt menig feestganger al tevreden, zeker op 30 Hz. Eventuele roomgain niet meegeteld.

Ik zit met mijn subje zelf op 114 a 117 dB @ 30 hz (op luitserpositie), maar ik ben dan ook een idioot wat dat betreft Al denk ik dat ik meer baat zou hebben bij meer diepgang, dan bij meer dB.

Je kunt ongeveer dezelfde SPL verwachten met 25 Wrms als een gemiddeld Hifi-subje teweegbrengt met 200 Wrms. Uiteraard kun je zowel de basreflex als de hoorn "opkrikken" door ze tegen de muur of beter nog, in de hoek te plaatsen of door een tweede bij te plaatsen (direct ernaast), waardoor je 6dB wint (met dubbel vermogen weliswaar). Bij de hoorn zul je in alle gevallen dan ook wat diepgang winnen, terwijl dit bij de basreflex het zelfde blijft.

Van Michiel had ik begrepen dat zijn hoornsubje beter klonk in zijn kamer dan basreflex/dipool.

Mvg Johan

Comment

• michiel
                        • May 2001
                        • 1032

citaat:

Van Michiel had ik begrepen dat zijn hoornsubje beter klonk in zijn kamer dan basreflex/dipool.

En beter dan een grote gesloten sub en een (totaal verkeerd afgestemde)TL.
                        Groeten, michiel

Comment

• )jeroen(
                          • Jan 2001
                          • 546

nou, ik belast mijn 10" sub nu ook met zeker 200 watt (http://www.d-s-t.com/peerless/data/850146.htm) dus naast beter geluid zou ik er niks op vooruit gaan? Want m'n hoorn kan ik bij 30 Hz niet meer dan 25 a 30 watt geven.
                          Gr.

)jeroen(

Comment

• bertuss
                            • Jan 2002
                            • 816

hey deze ken ik. uhm, los van het feit dat je een pak druk winst hebt, is een hoorn gewoon een andere beleving kwa geluid.

ik mag nu ook genieten van mijn 10" hoorn, en het resultaat is echt verbluffend.

ik heb de luxe, dat ik de hoorn onder een hoek van 45 graden tegen mijn kamer hoek kan laten stralen, en dit geeft in mijn hele kamer een verzadigd laag, om het zo maar te noemen.

ik zou ervoor gaan!

Comment

• beyma
                              • Oct 2002
                              • 1614

Leuk ontwerp,maar niet echt economisch qua maatvoering, ik schat dat er een plaat of drie/vier aan hout in gaat zitten per kast.(wat is de breedte van de kast?)

Ik zou zoiets eerst van goedkoop 18 mm spaanplaat maken!!
                              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

Working...