10''hoorn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • )jeroen(
    • Jan 2001
    • 546

He beyma, het is voor thuis he, zo kan ie precies achter de bank. En als ik hem maak, maak ik hem niet van spaanplaat maar van mdf, want hoe zwaarder (doder) de kast, des te beter .

De breedte is trouwens 430 mm. Zo kom ik voordelig uit met de platen hout.
    Gr.

)jeroen(

Comment

• bertuss
      • Jan 2002
      • 816

@ jeroen. verkijki je niet op het gewicht.

mijn eigen 10" hoorn weegt al ontzettend veel, en is van spaan. verder is ook dat geen probleem voor resonanties. echt een kwestie van grote vrij liggende delen verbinden.

Comment

• )jeroen(
        • Jan 2001
        • 546

Als de hoorn eenmaal op z'n plek staat waar die moet komen dan blijft ie daar waarschijnlijk de komende 10 jaar staan, dus hij mag gerust erg zwaar worden. Hij komt op de begane grond .
        Gr.

)jeroen(

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

Ja oke,ik zou hem uiteindelijk ook van MDF maken, maar ik bedoelde dat je eerst een goedkoop 'prototype' maakt van spaanplaat,niet dat mdf nou zo duur is, maar goed, tís jou feesie
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• ivo
            • Jul 2003
            • 390

Ik maak proto's altijd van mdf. Dit doe ik omdat somig spaanplaat zo bros is dat er, bij verstek zagen, makelijk stukken af kunnen breken.
            Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• bertuss
              • Jan 2002
              • 816

bij spaan idd. zeer voorzichtig te werk gaan. en dat spaan scheelt wel ietsie in je gewicht, maar als ik zo eens kijk naar het einde van de hoorns heb je bij welk plaatmateriaal dan ook, nog stevig wat verstevigingen nodig!

echt waar, laatste wat je wilt is ook maar iets van resonantie. ik had bij mijn eigen hoorn eerst maar 1 schotje. beetje Pa look. dat is dus meteen vervangen nadat er serieus vermogen inging.

je schrootjes zullen wel ongekende uitwijkingen maken maar als die sub maar staat.

iig suc6 met bouwen.

Comment

• )jeroen(
                • Jan 2001
                • 546

Ik heb de kast nu voor het eerst kunnen testen met een oude Marantz HiFi versterker. Hij gaat vrij diep tot zeker 30 Hz, alleen vanaf de 60 Hz stijgt de response met zo'n ongeveer 4 of 5 dB (wat ook in de simulatie te zien is), vandaar dat ik nog een soort 'boombox' sound heb. Vanavond heb ik een behringer DSP8024 ertussen hangen waardoor ik wat aanpassingen kan doen. Het volume wat eruit komt is echt absurd. Met de signalgenerator op 30 Hz en wat versterkervermogen is broekspijpen laten wapperen geen probleem, en dat voor een 10" speaker. Ik hoop vanavond het geluid nog wat beter te kunnen krijgen en dan hoop ik snel de kast helemaal af te kunnen maken (de zijkant is nog geschroefd). Hij is nu nét te tillen met z'n 2-en, maar dat zal wel weer moeilijker worden als alle holle ruimtes gevuld zijn met zand. Hieronder nog een foto van de bouw: (Het zwarte hout komt van Ivo)
                Gr.

)jeroen(

Comment

• bertuss
                  • Jan 2002
                  • 816

Super!!!

Comment

Working...