1850 folded horn.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • David21
    • Mar 2005
    • 94

1850 folded horn.

Hoi,

Ik was al een tijdje van plan om eens deze kast uit te proberen, en heb vandaag dus bij men plaatselijke DHZ zaak de maten opgegeven.
    was wel een hele waslijst, 5 grote panelen, en 10 kleinere stukken voor het inwendige.

voor alle hoeken juist te zagen heb ik me een zaagtafel met verstek gekocht bij Hubo, daar waren ze in prijsverlaging vorige week.

heeft verder iemand deze kasten al eens zelf gebouwd op het forum?
    dan zijn er miss suggesties of tips waar ik zeker rekening mee moet houden ?.

alvast bedankt,

david.
  • MC Party
    • Sep 2003
    • 481

www.speakerplans.com is meer te vinden.
    Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• David21
      • Mar 2005
      • 94

citaat:Geplaatst door MC Party

www.speakerplans.com is meer te vinden.
      daar heb ik natuurlijk de bouwplannen van.
      maar er zullen hier wellicht ook wel mensen zijn met ondervindingen van deze kast , denk ik zo..

Comment

• nightline
        • Oct 2002
        • 1001

Op de site van speakerplans staat een "guide" met een algemene uitleg over boxen bouwen waarbij veel nuttige tips worden gegeven.

En er is een apart forum onderdeel voor deze ontwerpen op het forum van speakerplans.

Zat info over te vinden dus

Groeten

Jack

P.S. de kasten zijn ook kant en klaar te koop[^]

Powered by AudioMadness....

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Het is dat je de zaagtafel al gekocht hebt, laten zagen bij een goede houthandel gaat vaak makkelijker, netter, nauwkeuriger en sneller.

Welke lijm ga je gebruiken?

Mvg Johan

Comment

• Michel_G
            • Dec 2003
            • 376

Maar Rademakers, hij laat toch grootste deel bij een houtzaak zagen ?

Alleen een zaagtafel voor de hoeken (goed te krijgen) enzo, dat moet nog wel zelf te doen zijn lijkt me.

Maar overgrote deel laat hij zagen.

Laat ik toevallig gister net gekeken hebben naar dit ontwerp ook.

Kasten zijn inderdaad nieuw te koop onder de naam Looney Bin las ik gister. Echter zijn die iets aangepast met medewerking van Rog Mogale en zouden nog iets lager gaan en 3 dB meer output hebben. Ook is er een Void acoustics (custom build) ingeplaatst in plaats van PD. Prijs voor kant en klare looney bin incl. btw (en dus ook luidspreker) ligt op ong. 1000 euro. (ex eventueele invoer kosten ?)
            Is weer terug !

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

citaat:Alleen een zaagtafel voor de hoeken (goed te krijgen) enzo, dat moet nog wel zelf te doen zijn lijkt me.
              De hoeken zijn juist het lastigste, zeker op een relatief goedkope zaagtafel. Het is wel te doen maar dat neemt niet weg dat het bij een houthandel vaak makkelijker, nauwkeuriger, netter en sneller gaat

Als ik een euro kreeg voor alles wat niet moeilijk lijkt maar het achteraf/na 2 minuten wel blijkt te zijn...

@David: Overigens is de 1850 bedoeld voor stacks van 4. In kleinere aantallen is het volgens de ontwerper een hoorn die een stuk minder dan optimaal klinkt.

Ook is de 18gt400 qua parameters totaal niet geschikt voor de 1850 (staat er ook bij). Met wat aanpassingen maak je er echter een 186 van, die bij gebruik van 1 per kant beter klinkt en wel geschikt is voor dergelijke luidsprekers.

Mvg Johan

Comment

• Michel_G
                • Dec 2003
                • 376

Rademakers,

Dat het makkelijk lijkt en goed te doen is zeg ik nergens !!! (Is maar hoe je het leest ). En ja, hoeken zijn moeilijk te doen en is natuurlijk makkelijker de houthandel het te laten doen, maar geheel ondoenlijk is het niet.
                Is weer terug !

Comment

• David21
                  • Mar 2005
                  • 94

[quote]citaat:Geplaatst door Rademakers

@David: Overigens is de 1850 bedoeld voor stacks van 4. In kleinere aantallen is het volgens de ontwerper een hoorn die een stuk minder dan optimaal klinkt.

Ook is de 18gt400 qua parameters totaal niet geschikt voor de 1850 (staat er ook bij). Met wat aanpassingen maak je er echter een 186 van, die bij gebruik van 1 per kant beter klinkt en wel geschikt is voor dergelijke luidsprekers.

Mvg Johan
                  hoi, bedankt voor de reply's alvast.

in dit onderdeel heb ik nog niet gesproken over de 18GT400,
                  ik ben aan het overwegen miss als test één pd1850 aan te schaffen.
                  verder kan ik ook miss aan een rcf geraken, die wat ook hetbetse als vervanger gebruikt kan worden.

of ik moet gewoon de achteruimte groter laten, zodat het wel goed uitkomt als test met een 18GT400.

groetjes,

Comment

• David21
                    • Mar 2005
                    • 94

citaat:Geplaatst door Rademakers

Welke lijm ga je gebruiken?

Mvg Johan
                    de normale Bison houtlijm dacht ik toch?
                    wat is er beter dan?

groetjes,

Comment

• ivo
                      • Jul 2003
                      • 390

citaat:de normale Bison houtlijm dacht ik toch?
                      wat is er beter dan?
                      Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• sub18e
                        • Oct 2004
                        • 12

Ik ben zelf ook bezig met de bouw van die kasten. Heb ook al de platen op maat laten zagen bij de plaatselijke houthandel maar heb spijt dat ik ook de hoeken niet heb laten doen. Er zijn hoeken van meer dan 45 graden en die heb ik kunnen vijlen natuurlijk

Ik ga de Beyma 18g50 gebruiken, hij heeft iets afwijkende parameters maar een EBP van 120 en BL van 28.8 moet wel lukken denk ik. Anders vergroot ik de ruimte waar de luidspreker in gemonteerd is een beetje.

Verder zou ik je ook nog de tip geven om goed te kijken op de site van speakerplans.com. Er staan een paar foto's en tips voor de bouw van de kisten. Ik vond bij 1 vb de plaatsing van de handvaten wel interessant. In de 'dode' ruimtes van de kast waren handvaten gefreest....

Comment

• BAJ productions
                          • Jul 2003
                          • 587

en daar heb je een punt dies goedkoper ook. kost geloof 5 euri per bus.

groetjes,
                          Bas

Comment

• Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

Die dus,

Zodra je lijm met vullend vermogen nodig hebt is dat de eerste keus. Voor de rest gebruik ik de gewone houtlijm. Ik geloof dat Ivo zijn kasten er zelfs compleet mee lijmt?

Zelf gebruik ik de Bison versie. Het is in ieder geval een verademing (niet overdreven) om mee te werken vergeleken met D4. Bovendien droogt het veel sneller.

citaat:in dit onderdeel heb ik nog niet gesproken over de 18GT400
                            Dat is waar, maar het is wel de meest voor de hand liggende keuze. Als je de kast voor beide geschikt wil maken heb je dus een variabele achterkamer nodig. Altijd handig om te weten, voordat je begint met bouwen.

citaat:ik ben aan het overwegen miss als test één pd1850 aan te schaffen
                            Dure grap.

citaat:verder kan ik ook miss aan een rcf geraken, die wat ook hetbetse als vervanger gebruikt kan worden
                            Welke RCF is dat dan?

citaat:maar geheel ondoenlijk is het niet
                            Dat heb je mij ook nergens zien beweren

Mvg Johan

Comment

• David21
                              • Mar 2005
                              • 94

sjah, kheb net vernomen dat hij er niet meteen een kan missen.
                              anders zou het een L18s800 of L18p300 zijn geworden.
                              maar dan moet inderdaad de achterkamervariabel gemaakt kunnen worden..

niet meteen voor de hand liggend..

Comment

Working...