Baspoorten Beyma 15LX60

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marcbo
    • Mar 2005
    • 84

Baspoorten Beyma 15LX60

Ik heb een Beyma 15LX60 in een kast zitten van bruto 129 Liter. Ik heb twee basreflex poorten erin gemaakt met een diameter van ieder van 75 mm. Als ik hem tunen op 58 Hz zou ik een lengte nodig hebben van 2 x 22 mm. Ik heb de kast gebouwd van 18 mm. Dus zonder pijp geprobeerd.
    Ik heb al een paar alternatieve lengtes uitgerekend maar ik krijg de ideale niet. Bij de een heb ik poortruis en bij de ander verlies ik de controle over de woofer (resonantie). Heeft iemand een suggestie ?

• nightline
    • Oct 2002
    • 1001

Voor de 15LX60 heeft Beyma een kast ontwerp online staan.
    Deze kast heeft een bruto inhoud van 80 ltr. en 3 poorten van 100mm doorsnede en 140mm lang.

Mischien dat je hier iets aan hebt.

Groeten

Jack
    Powered by AudioMadness....

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Wat is het nettovolume van de kast? Dus binnenmaten, min het volume ingenomen door de woofer en de poorten (bruto zijn de buitenmaten). En waar wil de kast voor inzetten? Tunen op 58 Hz is op het eerste gezicht wel erg hoog, zeker voor de 15LX60.

Poortruis kun je voorkomen door de poorten groot genoeg te maken of door meerdere poorten te nemen (daardoor worden ze ook langer). Dat valt allemaal overigens nauwkeurig genoeg te simuleren, om er geen problemen mee te hoeven ondervinden.

In een kast van 80 ltr netto heeft de 15LX60 waarschijnlijk een erg grote belastbaarheid maar komt deze niet bijzonder diep..

Mvg Johan

Comment

• Marcbo
        • Mar 2005
        • 84

De kast heeft letterlijk een -inhoud- van 129 Liter. Ik had Bruto geschreven omdat de 15" en de hoorn er nog vanaf moeten.
        Volume van de hoorn is onbekend (18 Sound-XT1464) en de 15" heeft 820 cm3. De driver is Beyma CP-755/TI maar ik heb nog de opties voor B&C DE-610 of de P-Audio BMD-740.
        Ik laat de 15LX60 doorlopen tot 1.200 Hz.

Comment

• Marcbo
          • Mar 2005
          • 84

De kast heeft letterlijk een -inhoud- van 129 Liter. Ik had Bruto geschreven omdat de 15" en de hoorn er nog vanaf moeten.
          Volume van de hoorn is onbekend (18 Sound-XT1464) en de 15" heeft 820 cm3. De driver is Beyma CP-755/TI maar ik heb nog de opties voor B&C DE-610 of de P-Audio BMD-740.
          Ik laat de 15LX60 doorlopen tot 1.200 Hz.

Comment

• Boi
            • Apr 2004
            • 541

Als je de 15LX60 gewoon op het volume van 129ltr uitrekent op 40Hz dan zijn 2 poorten van 75mm(71,4mm binnenmaats bij dunwandige baspijp) > 6,4cm lang. Nominaal spl 95,8dB, 42Hz is dan het -3dB punt. Beter zouden 3 poorten zijn > 12,2cm vanwege de Air Velocity, hoe lager deze waarde des te minder of geen poort geruis.
            Trek je er de volumes van de inhoud van je drivers/hoorn af, dan kom je krom uit, beter is omdat te compenseren door de kast met dempings materiaal wat te vergroten, Noppenschuim of Pritex zit een beetje tussen kastdemping en geluiddemping in en hierdoor hef je de verschillen weer redelijk op.

groetjes
            Boi
            groetjes

___
            Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• Marcbo
              • Mar 2005
              • 84

In de kast zit al reeds Pritex. Ik heb helaas alleen maar ruimte voor 2 poorten. De kast past precies om de 15" en de hoorn, hahaha. Ik zal in het programma deze waarde eens invoeren. En de zaag in een stuk afvoerpijp zetten. Met mijn dank alvast.

Comment

• Boi
                • Apr 2004
                • 541

citaat:Geplaatst door Marcbo

In de kast zit al reeds Pritex. Ik heb helaas alleen maar ruimte voor 2 poorten. De kast past precies om de 15" en de hoorn, hahaha. Ik zal in het programma deze waarde eens invoeren. En de zaag in een stuk afvoerpijp zetten. Met mijn dank alvast.
                Afvoer pijp/pvc is dikwandig en dus een andere binnenmaat cq lengte baspijp.
                75mm>68,6mm binnenmaats bij dikwandige pijp > 5,7cmlang
                groetjes
                Boi
                groetjes

___

Comment

• Marcbo
                  • Mar 2005
                  • 84

De buitenmaat is 80 mm, en de binnenmaat is 77 mm. Is standaard afvoer/regen-pijp.

Comment

• Boi
                    • Apr 2004
                    • 541

citaat:Geplaatst door Marcbo

De buitenmaat is 80 mm, en de binnenmaat is 77 mm. Is standaard afvoer/regen-pijp.
                    Dunwandig dus, 76,4mm binnenmaats.
                    Dan worden de pijpen 7,73cm lang
                    groetjes

___

Comment

• Marcbo
                      • Mar 2005
                      • 84

Ik heb de twee pijpen erin zitten. Het klinkt wel wat strakker. Ik zal er morgen (fris gehoor) fullrange ernaar luisteren. Ze spelen nu met een 18" sub (< 180 Hz &gt. In ieder geval hartstikke bedankt.

Gr. Marc

Comment

• Koen P.
                        • Sep 2005
                        • 4

HOI!

Ik heb niet zolang geleden ook 2 Beyma's 15LX60 aangeschaft.
                        Ik dacht deze te gebruiken als sub. Maar in de huidige kisten is de opbrengst gewoonweg slecht, mijn tops geven zelfs meer/schonere bas.
                        Dit zijn 2 Craafts en zitten in een soort jbl - glijbaan kast.
                        Zou het de moeite zijn deze kasten te gebruiken voor mijn beyma's of kan ik mij beter een kast die compacter is en gebouwt op de speaker kopen.
                        Ik hoop uit mijn sub meer bas te krijgen als uit mijn top.
                        Heeft iemand misschien een voorbeeld om eventueel na te bouwen?

Alvast bedankt.

Comment

• nightline
                          • Oct 2002
                          • 1001

De 15LX60 door laten lopen tot 1200 Hz vindt ik persoonlijk nogal ver voor een echte sub basspeaker. Voor deze toepassing lijkt mij een SM115/K veel beter ( uit ervaring ).

@ Koen, ik denk dat uit je top meer bas komt, maar uit je subs meer sub! Al denk ik wel dat je poorten VEEL te klein zijn, kijk eens op de site van Beyma voor een geschikt kast ontwerp.
                          Of nog makelijker, koop gewoon een paar AK kasten kant en klaar. Overgens zijn deze ook zonder speaker te koop, kun je mooi je aangeschafte speakers gebruiken.

Groeten

Jack