Ademruimte

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wout
    • May 2003
    • 100

Ademruimte

Omdat in onze hoornkasten onze JBL's (2226H) (na ongeveer 20 jaar dienst) aan vervanging toe zijn hebben we gekozen voor de B&C 15TBX40. Nu is er wel maar een ruimte tussen de achterkant van de speaker en een houten plaat van ongeveer 2cm...

Is dit voldoende ademruimte voor de speaker?

De speakers worden gepowerd door een Inter-M P3200 (gebridged op 4 Ohm --> 2800 watt.)
    De kasten zijn te vergelijken met de super scoopers (als je de speaker er uit haalt kijk je onmiddelijk aan tegen een plaat)
    The leader knows, Dateq
    The leader knows, Dateq!
  • Boi
    • Apr 2004
    • 541

citaat:Geplaatst door wout

Omdat in onze hoornkasten onze JBL's (2226H) (na ongeveer 20 jaar dienst) aan vervanging toe zijn hebben we gekozen voor de B&C 15TBX40. Nu is er wel maar een ruimte tussen de achterkant van de speaker en een houten plaat van ongeveer 2cm...

Is dit voldoende ademruimte voor de speaker?

De speakers worden gepowerd door een Inter-M P3200 (gebridged op 4 Ohm --> 2800 watt.)
    De kasten zijn te vergelijken met de super scoopers (als je de speaker er uit haalt kijk je onmiddelijk aan tegen een plaat)
    The leader knows, Dateq
    Je zal of dezelfde speakers in de kast moeten hangen of de kast moeten berekenen op andere speakers, je kan niet zomaar een paar andere speakers in een kast hangen en dan hopen dat het goed werkt.
    groetjes
    Boi
    groetjes

___
    Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• ivo
      • Jul 2003
      • 390

Volgens mij is de tbx40 een speaker geschikt voor basreflex. kun je beter de pzb serie nemen.

Ik heb een aantal weken geleden een test gedaan wat er gebeurt als je speakers uit verschilende systemen uitwisseld. Op dat moment had ik een stuk of 5 verschilende systemen staan die ik moest afbouwen, basreflex, hoorgeladen, hybride glijbaan, hybride hoorn, bandpass. Ik had op dat moment ook een groot aantal units tot mijn beschiking, b&c, 18sound, rcf, beyma units die in de kasten geladen moesten worden. Ik zag mijn kans schoon en wisselde de speakers uit, het resultaat was duidelijk, sommige units stonden gewoon lucht te pompen zonder geluid te produceren, extreme conus uitslagen. Bij somige units was het zo erg dat ik, op laag geluidsnivo zelfs bang was dat ik de speaker beschadigde en direckt de "schuif" dicht deed.

Dus als je toch van plan ben om een speaker te vervangen gebruik hetzelfde type, dit is het veiligst, of vraag mensen die er verstand van hebben, maar wissel niet zomaar uit, dit kan zeer GROTE terleurstellingen geven.
      Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• wout
        • May 2003
        • 100

Deze speaker is ons aanbevolen door iemand die er echt wel iets van kent.. Vandaar dat we voor deze hebben gekozen.. Hij klinkt zeer goed in de kast en lijkt zelfs nog iets dieper te gaan.. Het gaat hem alleen om de diepte van de speaker die nu verschillend is. Er is nu een spatie van ongeveer 2 cm is dit genoeg, is dit niet genoeg, ik weet het niet..
        The leader knows, Dateq
        The leader knows, Dateq!

Comment

• Boi
          • Apr 2004
          • 541

citaat:Geplaatst door wout

Deze speaker is ons aanbevolen door iemand die er echt wel iets van kent.. Vandaar dat we voor deze hebben gekozen.. Hij klinkt zeer goed in de kast en lijkt zelfs nog iets dieper te gaan.. Het gaat hem alleen om de diepte van de speaker die nu verschillend is. Er is nu een spatie van ongeveer 2 cm is dit genoeg, is dit niet genoeg, ik weet het niet..
          The leader knows, Dateq
          Als het iemand is die er echt iets van af weet, had hij de kast eerst berekent of de speaker en kast wel echt bij elkaar passen en als dat zo blijkt te zijn dan maakt het niet uit hoeveel ruimte er in de kast vrij is.
          groetjes
          Boi
          groetjes

___
          Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• MMD
            • Feb 2005
            • 53

Ik kan me vergissen, maar als er een ventielatiegat achterop de magneet zit, maakt het toch wel uit?
            Groet André

Comment

• ivo
              • Jul 2003
              • 390

Naar mijn inziens maak dit echt wel uit. Als de ruimte te klein is zal de druk hoger worden in en rond het ventilatiegat dan met optimaale ruimte. De speaker zal zich ook anders gaan gedragen en dit hoeft niet altijd ten goede te komen aan het geluid. Ikzelf hou altijd anderhalf maal de doorsnede van het ventilatiegat aan ruime aan, zo zal de druk nooit hoger kunnen worden, achter het ventilatiegat, dan het ventilatiegat zelf.
              Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• arie
                • Feb 2003
                • 550

wat is er kapot aan de jbl dan?reacone ze toch gewoon weet je zeker dat het goed is.groeten Arjan

Comment

• wout
                  • May 2003
                  • 100

Ja we zouden ze ook kunnen laten reconen maar we hebben gekozen voor een iets groter vermogen (1000W ipv 600W) Nu kunnen we er losjes 1500W op los laten. Ondertussen is het probleem opgelost door de speaker een deel naar voor te halen (we hebben een plaat geschroefd en gelijmd tegen de voorplaat van de kist--> winst= +/- 2cm)
                  De speaker klinkt zeer goed in de glijbaankast en gaat een stuk harder (en klinkt "zuiverder") dan de JBL die er oorspronkelijk in zat.
                  The leader knows, Dateq.
                  The leader knows, Dateq!

Comment

Working...