beyma 15 k 200

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frekedrum
    • May 2005
    • 15

beyma 15 k 200

Hallo,

Heb net baskastjes gekocht met per kast 2 x 15k200. Deze kasten zijn niet afgefilterd. Kan dit zomaar of zou ik ze toch best filteren, en op hoeveel hz doe ik dat dan best?
    Ik heb nog geen topkasten, dus daarmee hoef ik heel waarschijnlijk nog genn rekening mee te houden?

Alvast bedankt
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Als je wilt dat er ook bas uit komt moet je ze filteren ja!

Maar in dit geval dus actief,dat wil zeggen, voor je versterker al het signaal filteren...
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• frekedrum
      • May 2005
      • 15

Kan het niet passief gefilterd worden of lijdt de kwaliteit hieronder? Ik zou de daskaten aansturen met een WAVE versterker op 4 Ohm.

Comment

• frekedrum
        • May 2005
        • 15

Ben ook nog op zoek naar een extra 15 K 200 van beyma. Dus als er iemand is die er ééntje wil verkopen?

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

ja beyma verkoopt die, veel kans dat die je verder kunnen helpen[}]

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Pulse
            • Oct 2001
            • 666

Algemene richtlijn: subs max tot 200hz. Als de toppen goed meekunnen liefst nog een stukje lager.

Als je dit niet doet heb je geen baskast maar een topkast zonder HF driver die zo wat werkt van 40-2000hz.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik ook een highpass filter gebruiken die alles onder de 40-45hz eruit haalt. Dit is niet persé nodig maar zorgt er wel voor dat de subs bij heel lage frequentie niet overdreven mechanisch belast worden en de belastbaarheid wordt zo ook hoger.

De 15K200 is een mooie speaker en kan best wat uitkomen als hij goed gebruikt wordt. Maar veel hangt van de kast en de instellingen af.
            MVG,
            Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• frekedrum
              • May 2005
              • 15

ronny, beyma verkoopt die NIET meer, wel een vernieuwd type met kaptonspoelen...Is misschien wel een oplossing als de specificaties dezelfde zijn.

Comment

• frekedrum
                • May 2005
                • 15

Bedankt Dieter, hier heb ik wel wat aan. Is het ook mogelijk deze luidsprekers iets verder laten door te lopen in frequentie bv. tot 800 of 1200 hz en daarbij een subkastje tot 120 hz met rcf L15/554 te gebruiken? Kan ik dan mijn topkastjes niet compacter maken met kleinere mid-drivers dan wanneer deze ook al zo laag moeten opnemen met enkel subs tot 200 hz?

Comment

• Pulse
                  • Oct 2001
                  • 666

Ik ken persoonlijk geen toppen die de 200hz niet halen. Wat voor toppen heb je ?
                  Alles met minstens een 10inch speaker in zal 200hz met gemak halen.

Als je tot 1200hz wilt gaan ben je niet bezig met een sub te maken maar met een fullrange kast, denk daaraan... Dan kun je evengoed crossen op 1500hz en er een 1 inch driver bij inzetten en dan heb je een fullrange kast
                  MVG,

Comment

• frekedrum
                    • May 2005
                    • 15

Dieter, de tops moet ik nog bouwen dus daar heb ik nog ruimte... Is het zo dat drivers afgefilterd op 200 hz meer vermogen kunnen hebben dan wanneer ik ze filter op 800 hz? In dat geval is het dus wel zinvol om te werken met subs en tops, in het andere geval kan ik dan net zogoed fullrange gaan affilteren, of klopt dit niet helemaal?

Comment

• Banned
                      Banned
                      • Dec 2003
                      • 951

Beyma heeft de SM115K op de markt gezet. Deze heeft dezelfde specs als de 15K200 alleen is deze 500W ipv 300W

Prijs van de SM115K is 172,00

Comment

• frekedrum
                        • May 2005
                        • 15

mephisto

als de sm115k 500W is en de 15k200 en ik stop ze beiden in 1 kast, dan is dat geen probleem volgens jou?

Comment

• Banned
                          Banned
                          • Dec 2003
                          • 951

qwa vermogen niet echt denk ik want de specs zijn hetzelfde. In mijn ogen denk ik dat het vermogen niets mee te maken heb. De SM115K kan alleen zwaarder belast worden verder zal deze niets schelen met de "oude " 15K200

De SM115K is de opvolger van de 15K200.

Comment

• frekedrum
                            • May 2005
                            • 15

Bedankt...dan kan ik beter een nieuwe kopen ipv de oude 15k200 te laten reconen. (prijsverschil is maar 65 euro)

mvg

Comment

• Pulse
                              • Oct 2001
                              • 666

citaat:Geplaatst door frekedrum

Dieter, de tops moet ik nog bouwen dus daar heb ik nog ruimte... Is het zo dat drivers afgefilterd op 200 hz meer vermogen kunnen hebben dan wanneer ik ze filter op 800 hz? In dat geval is het dus wel zinvol om te werken met subs en tops, in het andere geval kan ik dan net zogoed fullrange gaan affilteren, of klopt dit niet helemaal?
                              Als je een speaker een kleiner frequentiegebied laat doen kan ie inderdaad harder in dat gebied. Een basspeaker filteren boven de 200hz klinkt trouwens rommeliger en minder straks als lager filteren.

Als je de tops nog moet bouwen kun je dus nog alle kanten op. Eerst moet je jezelf afvragen of je een sub-top combi wilt of een fullrange kast.
                              Een sub-top combi klinkt beter en kan harder in de meeste gevallen.

Als je een 15inch sub hebt zou ik een 10 of 12 inch top met een 1 inch driver zorgen. Dan kan je crossen rond de 150hz en zet je een paaltje tussen de sub en de top zodat de sub op de grond staat en de top boven het publiek.

Als het goedkoper moet kun je een fullrange kast ook overwegen. De makkelijkste oplossing is dan de 15 inch speaker combineren met een deftige 1 inch driver. Dit klinkt minder strak en basrijk als een sub-top combi maar kan ook nog behoorlijk goed gaan.
                              MVG,

Comment

Working...