impedantiecurven enz

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mochoukri
    • Mar 2005
    • 10

impedantiecurven enz

Beste experts,
    ik heb mn thesis gedaan over de optimalisering van de akostische eigenschappen van een luidspreker.Ik heb verschillende metingen moeten doen zoals : opmeten frequentiecurves,eeindige elementen studie,impedantiemetingen,enz...
    nu heb ik wel enkele vragen hierover.

1)wat is het nut van impedantiemetingen en impedantiecurven?
    2)waarom moeten theoretisch de eerste 2 impedantiepieken( bij een reflexbox)even groot zijn?
    3)waarom heeft de diepte van de baspijp in de kast effect op de impedantiepieken?(dus hoe dieper je de pijp in de kast duwt ,hoe anders de pieken er gaan uitzien)

ik hoop snel een antwoord van jullie te krijgen.
    Alvast bedankt.

groetjes,
    M
  • Leinad
    • Apr 2004
    • 153

1)Het ontwerp van een wisselfilter.
    2)Dit geeft vaak de beste overdrachtskarakteristiek.
    3)Door een andere afstemfrequentie verschuift de dip in de impedantiecurve.

Groeten Daniël.

Comment

• mochoukri
      • Mar 2005
      • 10

Beste Daniel,
      - Men doet dus impedantiemetingen om een wisselfilter te ontwerpen.Hoe gebeurt dat dan?
      - bedoel je met 'overdrachtskarakteristiek' de frequentiekarakteristiek?
      - hoe wordt een afstemfrequenie ingesteld?gewoon door de baspijp meer of minder in de kast te duwen?
      - wat betekent fysisch het verschuiven van de dip ( met dip bedoel je toch de dip tussen de eerste 2 pieken?) ?

nog eens bedankt...

Comment

• Leinad
        • Apr 2004
        • 153

De kantelfrequentie van een filter hangt af van de impedantie die het filter ziet. Bereken je bijvoorbeeld een filter met een 8 Ohm last, terwijl de luidspreker rond die frequentie een impedantie van 12 Ohm heeft, dan zul je niet de gewenste kantelfrequentie krijgen.

Ik bedoel inderdaad frequentiekarakteristiek.

De afstemfrequentie hangt af van het oppervlak en de lengte van pijp EN het volume van de luidsprekerbox. Waarbij geldt:

- Hoe groter het oppervlak, des te hoger de afstemming.
        - Hoe langer de pijp, des te lager de afstemming.
        - Hoe groter het volume, des te lager de afstemming.

Betreft je laatste punt:

Bekijken we een losse luidspreker dan zien we een impedantiepiek rond de resonantiefrequentie en naarmate de frequentie toeneemt wordt tevens de impedantie hoger. Dit heeft te maken met de inductiespanning die wordt opgewekt in de spreekspoel. Hoe hoger de trillingssnelheid van de spoel hoe groter deze inductiespanning is.

Door de luidspreker in een basreflexbox te bouwen zal de conusuitwijking rondom de afstemfrequentie afnemen, immers de lucht in poort is nu beweging i.p.v. de conus zelf. Precies op de afstemfrequentie zal de snelheid van de conus nul zijn. Oftewel er wordt dan geen inductiespanning opgewekt, die de stroom door de spoel tegenwerkt. (Dip in de impedantiecurve.)

Beetje warrig verhaal misschien, maar moet zo de deur uit en dus snel getypt. Vergeet overigens niet de zoekmachine op dit forum waarmee je een hoop antwoorden al kunt vinden.

Groeten Daniël.

Comment

• mochoukri
          • Mar 2005
          • 10

Hey Daniel,
          bedankt voor je hulp.
          Maar wees paraat,want ik zal je hulp de volgende dagen nodig hebben.

groetjes,
          M

Comment

Working...