specs 12"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ-BJ-sl
    • Jul 2004
    • 172

specs 12"

hallo

ik had tot kort 2 L12/31's van rcf nu is er eentje kapot en wou ik ze zowieso al vervangen omdat ze te ligt zijn.
    deze speaker is niet meer te krijgen maar ik heb wel de parameters van dit beestig ding , dus kan ik opzoek gaan naar een vervangspeaker.

nu is natuurlijk de vraag naar welke parameters moet ik kijken en op welke zeker letten wetend dat de speaker in een hoorn gelade kast komt!!

hoe groot moet bv. de qts enz. zijn ??
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Als je de parameters kent vermeld ze hier dan even, dan is het makkelijker om een vervanginsspeaker te zoeken !!
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• DJ-BJ-sl
      • Jul 2004
      • 172

Z=8ohm ,qms= 3.8 ,qes= 0.67 qts= 0.57 de bl factor is 9.2 en de xmax +en- 1.5 (maar die had k liever wat groter
      ik denk dat dit de belangrijkste wel zullen zijn
      moest er nog iets zijn zet ik het er dan wel ff bij

alvast bedankt
      greetzz bart

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Vreemde T/S-parameters voor een speaker bedoeld voor hornloaded.

Is het een breedbandspeaker?

Mvg Johan

Comment

• DJ-BJ-sl
          • Jul 2004
          • 172

is idd een breedbandluidspreker
          maar hoe zouden de parameters dan wel moete zijn voor een 12" speaker die in een hornloaded kast komt te zitten ???
          als ik dit weet kan ik zelf op zoek gaan

alvast bedankt

Comment

• timmel
            • Sep 2004
            • 111

Voor hoornkasten kun je toch beter een hogere Bl-factor hebben (>20). Het is misschien ook interessant als je foto's van je hoornkasten maakt en hier plaatst.
            niet genoten is altijd mis

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Is er een speciale reden dat er breedbanders zijn toegepast? Wat zit er boven en beneden? Welk frequentiegebied geven ze weer?

Mvg Johan

Comment

• DJ-BJ-sl
                • Jul 2004
                • 172

er zit een W-bin onder die tot 180-190 hz loopt en erboven een 1" die vanaf 1.8-2khz overneemt [8D]

of er een reden was wrm er een breedbandspeaker gebruikt was weet ik niet ik heb de kasten zo gekocht [:I]

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaatf er een reden was wrm er een breedbandspeaker gebruikt was weet ik niet
                  Het lijkt er, gezien het frequentiegebied, in ieder geval niet op dat het een technische noodzakelijkheid vormde.

Hoornspeakers hebben doorgaans inderdaad een hoge BL, gepaard gaande met een lage Qts. Ook de Fs kan in dit geval vrij hoog zijn (wat tezamen leidt tot een hoge EBP).
                  Maar mocht het geluid je bevallen, zoals het nu is, dan is het zoeken naar een speaker me soortgelijke T/S-parameters natuurlijk een goede optie en gezien de hoge Qts, zou dat waarschijnlijk ook financieel voordelig uitvallen (Xmax mag uiteraard hoger uitvallen).

In het andere geval zou een simulatie voorafgaande aan de aankoop geen kwaad kunnen.

Mvg Johan

Comment

Working...