Aanpassingen B&C topkast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakerfreak
    • May 2002
    • 1446

Aanpassingen B&C topkast

Heb hier een setje topkastjes staan gemaakt door Frederik

Stel niet zulke hele hoge eisen aan mijn geluid maar vind het toch allemaal wat cheap klinken

Bezetting

mid: B&C 8PL21
    hoog: Eminence emd2002

er zat toen een tekeningbij van het bijhorende filter wat Frederik er voor ontworpen had, deze heb ik toen der tijd gebouwd (1 stuk) maar vond het toen eerlijk gezegd niet bijzonder veel beter klinken dan de 3 weg skydaptronic filters waarvan het laag en mid samen gekoppeld waren...

Die zitten er dus alweer een tijdje in, maar is toch zonde om relatief goede speakers te verpesten met dat soort filters.

Mijn probleem is met de topjes toch dat het gewoon te schel klinkt, staan gecrossd op circa. 200hz.
    Nu is de hoog driver ook wel uit ze eigen wat agresief maar dat is mischien wel wat te verhelpen anders wil ik toch opzoek gaan naar een andere setje hoog drivers...

Suggesties? zal vanmiddag fotootje maken van het schema en het filter zelf
    Derbi Gpr Project aan de gang
  • frederik_
    • Jul 2003
    • 98

Om het verhaal maar even compleet te maken:

Het filter is ontworpen voor de DE16 op ME15 hoorn en de 8PL21.

Alle luidsprekers zijn gemeten met Clio.
    Met de hieruit gekomen informatie is het filter ontwikkeld.
    Kortom géén natte vinger werk dus.

Waar klinkt het filter te schel?

Comment

• Contour
      • Feb 2001
      • 1018

In dat geval is het dus aan te raden voor Speakerfreak om de 2002 drivers te vervangen door de B&C DE16 en het berekende/gemeten filter te bouwen. Mocht het zover komen dan kunnen we je hier wel helpen bij de keuze van de geschikte filtercomponenten om een goede prijs/kwaliteitsverhouding na te streven.

MVG Contour

Comment

• ivo
        • Jul 2003
        • 390

Als ik het goed inschat, na wat informatie te hebben opgezocht, zit er een correctie netwerk in, l-pad, van 6 á 7db. De de16 heeft 107db rendenent de 2002 heeft 110db rendement, vandaar dat het wat "schel" klink, het is niet schel maar het hoog overheerst. Je zou er een l-pad van 3db meer in kunnen doen maar het risico is dat de 2002 dan mat gaat klinken, de dienamiek zit er niet meer dan, door een te "grote" rendements aanpassing. Twee nieuwe weerstanden kost daarintege ook niets, proberen en leer. klinkt het dan nog niet, ander drivertje zoeken met minder db vermogen.
        Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• Leinad
          • Apr 2004
          • 153

Kleine toevoeging:
          Mijn ervaring met kleine kastjes en hoge poortafstemming is dat flinke demping van de kast het geluid merkbaar verbeterd. Weet niet of dat hier al het geval was...

Groeten Daniël.

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

ja psies, met kleine ondiepe kastjes (10"/8") heb je erg last van reflectie op de achterwand, die door de poort(en) weer naar buiten komt, echt ik maak geen grappen, dikke demping op achterwand doet wonderen
            knoppen en waarden :)

Comment

• speakerfreak
              • May 2002
              • 1446

zit geen demping in, en zal dat er als ze open gaan meteen in aanbrengen. (valt soms ook op dat het nogal ``boomerig`` is)

En over het hoog, ook op ``lage`` volumes is het in het midhoog echt wat aan de schelle kant.
              Over filters weet ik eerlijk gezegd helemaal niets dus zou niet eens weten waar de weerstanden zouden moeten.
              Zal ook anders wel eens opzoek gaan naar setje de16 drivers, want de 2002 drivers zijn uit zichzelf ook wel wat schreeuwerig, maar heb weinig zin om weer voor relatief veel geld eens etje drivers te kopen, gaat dan weer zo erg veel geld inzitten samen met de filters, dus 2e hands eens zoeken.

Zodra camera hier weer is plaats ik fotos

Comment

• olivier
                • Jul 2004
                • 36

Ik zou eens proberen met een filter van 3500hz ipv 2000hz
                de eminence pxb3k5 kost 25euro
                gr
                O.

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

Zet er een DE16 in, heel betaalbaar en een hele goeie driver.
                  Vergeet die "110dB" [V] van die psd2002, en trap liever je pedaalemmer nog een keer open .
                  Volgens mij moet je zeker niet hoger dan 2.5kHz crossen.
                  Als je iets wilt weten over filteraanpassing kan je me mailen...
                  knoppen en waarden :)

Comment

• speakerfreak
                    • May 2002
                    • 1446

FOTOS

Complete setje

Gebouwd proeffiltert

Schema van het filter

LINKJE! want is wat groter dan de vorige 2 foto`s zodat het goed te lezen is.

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

Hallo,

Het valt mij op dat de spoelen op jouw foto's een afwijkende mH waarde hebben van wat in het filterschema wordt aangegeven. Tevens is de draaddikte van de spoel in serie voor de woofer met slechts 1.0mm dikte vrij karig. Ik zou toch liever 1.4mm dikte zien. De condensator in serie op het hoog eventueel vervangen door een MKP.

De schakeling met R2 en R3 op het hoog doet niets anders dan het rendement van de tweeter aanpassen aan de woofer. Als de 2002 inderdaad een hoger rendement heeft dan moeten R2 en R3 opnieuw worden berekend. Wil je het echt lekker laten klinken neem dan voor R2 en R3 metaaloxide weerstanden in plaats van draadgewonden.

MVG Contour

Comment

• speakerfreak
                        • May 2002
                        • 1446

Onderdelen waren toen bij die (f*cking) conrad besteld, preciese waardes hadden ze niet, heb hetgeen genomen wat er dichst bij in de buurt zat.

Hier wat gegevens

Der 1-Zoll Treiber mit Titan-Membran und 5 1/4 Zoll Durchmesser für Anschluss nachfolgende Hörner über den Flansch. Er eignet sich für den Frequenzbereich von 1,5-20 kHz.
                        Belastbarkeit (RMS): 80 W (ab 1,6 Khz @18db)
                        Impedanz 8 Ohm
                        Resonanzfrequenz fs = 580 Hz
                        Gleichstromwiderstand Re = 6,6 Ohm
                        Kennschalldruck an Testhorn SPL = 110 dB (1W; 1m)

van de driver dus, is het voor iemand van jullie moeilijk om (even?) de nieuwe waardes te berekenen? voor R2 en R3 dus, want dan zal ik eens binnenkort opnieuw wat stuff halen en opnieuw bouwen

Trouwens iets wat ik me afvroeg, je komt met 2.5mm2 binnen (draad), dat is wel wat aan de dikke kant maar ach, de het ``draad`` aan de weerstanden, condensatoren etc. is rete dun.
                        Geeft dat dan nooit problemen?

Comment

Working...