Ik heb me in de vakantie beziggehouden met het maken van een prototype lichtgewicht luidspreker. De kast is in principe geschikt voor gesloten, basreflex, 4de en 6de orde bandpass behuizingen. In dit geval een overgang tussen basreflex en 6de orde bandpass.
De uitvoering waar ik mee bezig ben is bedoeld voor een stevige aanvulling van kleine drive-in toepassingen. Bijv. één topje per kant aangevuld met één sub in het midden. Door enkel de poort te verwisselen krijgt de kast heel andere eigenschappen en dus een ander/breder toepassingsgebied.
Het gaat om een cilindervormige kast met een gewicht van 26 kg, dat is inclusief een 13,3 kg zware 18LW1400, dus leeg iets minder als 13 kg. Zou deze kast worden uitgevoerd met de neodymiumvariant van de 18LW1400 (de 18ND9300) dan zou de kast net geen 20 kg wegen. Met een neodymium 15" kan het gewicht dan zelfs naar de 17 kg worden gebracht.
Je kunt het natuurlijk ook omdraaien en geen neodymium gebruiken omdat het gewicht sowieso laag is.
Het probleem bij dergelijke lichtgewicht luidsprekers is dat ze zichzelf kunnen gaan verplaatsen omdat ze een erg hoge output/gewichtsverhouding hebben. Daarom is de kast zo ontworpen dat dit geen problemen oplevert (downfire-ing).
Tijdens de bouw van het prototype heb ik de benodigde technieken en benodigde gereedschappen zo eenvoudig mogelijk gehouden opdat bijna iedereen een dergelijke kast kan maken. Er zijn altijd dingen die je pas tegenkomt tijdens de bouw, daarom heeft dit prototype me genoeg informatie opgeleverd om de volgende kast eenvoudiger te kunnen maken en wat kleine verbeteringen aan te brengen. Betreffende deze kast wil ik dan ook nog even het puntje op de "i" zetten.
De kast bestaat uit een skelet van Fins berken met enkele delen vuren. Hierop zijn 2 laqen Fuma gelijmt á 7 mm/stuk, 2 lagen is genoeg om te testen, een derde laag volgt eventueel nog en/of een hardere maar dunnere buitenlaag. Eén laag weegt ca. 2 kg.
Foto's: http://groups.msn.com/luidsprekers/p...to&PhotoID=278 (klik volgende)
Fuma (http://www.af.nl/voorraad/plaat/construktie) is een een zeer licht en buigbaar materiaal. Door het echter compleet te verlijmen op zowel een skelet als in meerdere lagen wordt het echt stevig. Mede omdat de cilindervormige kast relatief beter gebouwd is op het weerstaan van druk dan een rechthoekige kast. Ook is de rimpel die het veroorzaakt in de frequentie karakteristiek, iets lager als van een rechthoekige kast.
In de kast zijn 12 schroeven verwerkt, waarvan 8 om de inslagmoeren voor de luidspreker te fixeren (de baffle is 33 mm dik). Daarnaast heb ik 4 inslagmoeren in een wand opgenomen zodat de basreflexpoort verwisselbaar is. Met 4 metaalschroeven (en veerringen) kan de poort van binnenuit verwisseld worden. Het zit op die manier toch stevig en steviger als ik verwacht had.
De poorten bestaan uit afwisselend 6 mm, 7 mm en 9 mm verlijmd Fins berken (voor gewichtsbesparing) en heb ik momenteel in 3 uitvoeringen.
Overige foto's van de bouw: http://groups.msn.com/luidsprekers/f...to&PhotoID=305
Hoewel het kastprincipe op zich staat, ben ik nog wel bezig met het testen van mijn eigen uitvoering. Dat kan wel los van bovenstaande worden gezien aangezien dat in principe een test is om te kijken hoe klein je een 18" kunt maken.
Voor veel 15" is een kast van 90 ltr getuned op 46 Hz namelijk een goede weg.
De uitvoering waar ik mee bezig ben is bedoeld voor een stevige aanvulling van kleine drive-in toepassingen. Bijv. één topje per kant aangevuld met één sub in het midden. Door enkel de poort te verwisselen krijgt de kast heel andere eigenschappen en dus een ander/breder toepassingsgebied.
Het gaat om een cilindervormige kast met een gewicht van 26 kg, dat is inclusief een 13,3 kg zware 18LW1400, dus leeg iets minder als 13 kg. Zou deze kast worden uitgevoerd met de neodymiumvariant van de 18LW1400 (de 18ND9300) dan zou de kast net geen 20 kg wegen. Met een neodymium 15" kan het gewicht dan zelfs naar de 17 kg worden gebracht.
Je kunt het natuurlijk ook omdraaien en geen neodymium gebruiken omdat het gewicht sowieso laag is.
Het probleem bij dergelijke lichtgewicht luidsprekers is dat ze zichzelf kunnen gaan verplaatsen omdat ze een erg hoge output/gewichtsverhouding hebben. Daarom is de kast zo ontworpen dat dit geen problemen oplevert (downfire-ing).
Tijdens de bouw van het prototype heb ik de benodigde technieken en benodigde gereedschappen zo eenvoudig mogelijk gehouden opdat bijna iedereen een dergelijke kast kan maken. Er zijn altijd dingen die je pas tegenkomt tijdens de bouw, daarom heeft dit prototype me genoeg informatie opgeleverd om de volgende kast eenvoudiger te kunnen maken en wat kleine verbeteringen aan te brengen. Betreffende deze kast wil ik dan ook nog even het puntje op de "i" zetten.
De kast bestaat uit een skelet van Fins berken met enkele delen vuren. Hierop zijn 2 laqen Fuma gelijmt á 7 mm/stuk, 2 lagen is genoeg om te testen, een derde laag volgt eventueel nog en/of een hardere maar dunnere buitenlaag. Eén laag weegt ca. 2 kg.
Foto's: http://groups.msn.com/luidsprekers/p...to&PhotoID=278 (klik volgende)
Fuma (http://www.af.nl/voorraad/plaat/construktie) is een een zeer licht en buigbaar materiaal. Door het echter compleet te verlijmen op zowel een skelet als in meerdere lagen wordt het echt stevig. Mede omdat de cilindervormige kast relatief beter gebouwd is op het weerstaan van druk dan een rechthoekige kast. Ook is de rimpel die het veroorzaakt in de frequentie karakteristiek, iets lager als van een rechthoekige kast.
In de kast zijn 12 schroeven verwerkt, waarvan 8 om de inslagmoeren voor de luidspreker te fixeren (de baffle is 33 mm dik). Daarnaast heb ik 4 inslagmoeren in een wand opgenomen zodat de basreflexpoort verwisselbaar is. Met 4 metaalschroeven (en veerringen) kan de poort van binnenuit verwisseld worden. Het zit op die manier toch stevig en steviger als ik verwacht had.
De poorten bestaan uit afwisselend 6 mm, 7 mm en 9 mm verlijmd Fins berken (voor gewichtsbesparing) en heb ik momenteel in 3 uitvoeringen.
Overige foto's van de bouw: http://groups.msn.com/luidsprekers/f...to&PhotoID=305
Hoewel het kastprincipe op zich staat, ben ik nog wel bezig met het testen van mijn eigen uitvoering. Dat kan wel los van bovenstaande worden gezien aangezien dat in principe een test is om te kijken hoe klein je een 18" kunt maken.
Voor veel 15" is een kast van 90 ltr getuned op 46 Hz namelijk een goede weg.
Comment