Lichtgewicht luidsprekerkast

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

    Lichtgewicht luidsprekerkast

    Ik heb me in de vakantie beziggehouden met het maken van een prototype lichtgewicht luidspreker. De kast is in principe geschikt voor gesloten, basreflex, 4de en 6de orde bandpass behuizingen. In dit geval een overgang tussen basreflex en 6de orde bandpass.

    De uitvoering waar ik mee bezig ben is bedoeld voor een stevige aanvulling van kleine drive-in toepassingen. Bijv. één topje per kant aangevuld met één sub in het midden. Door enkel de poort te verwisselen krijgt de kast heel andere eigenschappen en dus een ander/breder toepassingsgebied.

    Het gaat om een cilindervormige kast met een gewicht van 26 kg, dat is inclusief een 13,3 kg zware 18LW1400, dus leeg iets minder als 13 kg. Zou deze kast worden uitgevoerd met de neodymiumvariant van de 18LW1400 (de 18ND9300) dan zou de kast net geen 20 kg wegen. Met een neodymium 15" kan het gewicht dan zelfs naar de 17 kg worden gebracht.
    Je kunt het natuurlijk ook omdraaien en geen neodymium gebruiken omdat het gewicht sowieso laag is.

    Het probleem bij dergelijke lichtgewicht luidsprekers is dat ze zichzelf kunnen gaan verplaatsen omdat ze een erg hoge output/gewichtsverhouding hebben. Daarom is de kast zo ontworpen dat dit geen problemen oplevert (downfire-ing).

    Tijdens de bouw van het prototype heb ik de benodigde technieken en benodigde gereedschappen zo eenvoudig mogelijk gehouden opdat bijna iedereen een dergelijke kast kan maken. Er zijn altijd dingen die je pas tegenkomt tijdens de bouw, daarom heeft dit prototype me genoeg informatie opgeleverd om de volgende kast eenvoudiger te kunnen maken en wat kleine verbeteringen aan te brengen. Betreffende deze kast wil ik dan ook nog even het puntje op de "i" zetten.

    De kast bestaat uit een skelet van Fins berken met enkele delen vuren. Hierop zijn 2 laqen Fuma gelijmt á 7 mm/stuk, 2 lagen is genoeg om te testen, een derde laag volgt eventueel nog en/of een hardere maar dunnere buitenlaag. Eén laag weegt ca. 2 kg.

    Foto's: http://groups.msn.com/luidsprekers/p...to&PhotoID=278 (klik volgende)

    Fuma (http://www.af.nl/voorraad/plaat/construktie) is een een zeer licht en buigbaar materiaal. Door het echter compleet te verlijmen op zowel een skelet als in meerdere lagen wordt het echt stevig. Mede omdat de cilindervormige kast relatief beter gebouwd is op het weerstaan van druk dan een rechthoekige kast. Ook is de rimpel die het veroorzaakt in de frequentie karakteristiek, iets lager als van een rechthoekige kast.

    In de kast zijn 12 schroeven verwerkt, waarvan 8 om de inslagmoeren voor de luidspreker te fixeren (de baffle is 33 mm dik). Daarnaast heb ik 4 inslagmoeren in een wand opgenomen zodat de basreflexpoort verwisselbaar is. Met 4 metaalschroeven (en veerringen) kan de poort van binnenuit verwisseld worden. Het zit op die manier toch stevig en steviger als ik verwacht had.
    De poorten bestaan uit afwisselend 6 mm, 7 mm en 9 mm verlijmd Fins berken (voor gewichtsbesparing) en heb ik momenteel in 3 uitvoeringen.

    Overige foto's van de bouw: http://groups.msn.com/luidsprekers/f...to&PhotoID=305

    Hoewel het kastprincipe op zich staat, ben ik nog wel bezig met het testen van mijn eigen uitvoering. Dat kan wel los van bovenstaande worden gezien aangezien dat in principe een test is om te kijken hoe klein je een 18" kunt maken.
    Voor veel 15" is een kast van 90 ltr getuned op 46 Hz namelijk een goede weg.
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

    #2
    Door de poort te verwisselen kan er eindeloos met verschillende afstemmingen worden ge-experimenteerd. Voor het gemak schrijf ik het volume en de afstemming achter elkaar, 9046 is dus 90 ltr getuned op 46 Hz.
    Eén poort is zo ontworpen dat deze ook als handvat dient, het is dan wel de vraag in hoeverre de poort de tuning van 46 Hz benaderd. Beide andere poorten kunnen ook als handvat dienen maar zijn daar in eerste instantie niet voor bedoeld.
    In de volgende poort wordt in ieder geval een adapter opgenomen zodat er met een tussenpaaltje een topkast op kan worden geplaatst.

    9046

    De kast is slechts 90 ltr netto, getuned op 46 Hz, klein dus voor een 18" (wel ideaal voor veel 15"). Door het kleine volume en de relatief hoge tuning is de belastbaarheid erg hoog.
    Met 700 W gaat het vrij hard maar hoewel veel meetrilt (ramen, panelen, etc.), trilt de lucht niet in het bijzonder. Daarom moet er nog een keer een versterker van ca. 1500 W @ 8 ohm aanhangen worden omdat de excursie dan pas, volgens de simulatie in de buurt van de 9mm (one way) zal komen.

    Simulaties (3): http://groups.msn.com/luidsprekers/s...to&PhotoID=335

    Omdat de belastbaarheid in de praktijk meestal een stuk(je) hoger uitvalt als de voorspelde belastbaarheid, is er eventueel nog ruimte voor het toepassen van een parametrische eq, om de laagweergave op te krikken. Volgens de simulatie zou dat bij de 9046) een f6 van ca. 42 Hz kunnen opleveren, zonder (theoretische) problemen. Ook de groupdelay blijft dan nog netjes.

    8833

    Door de poort getuned op 46 Hz te verwisselen met een poort getuned op 33 Hz (tuningsfrequentie in die specifieke kast) neemt de belastbaarheid af van 1370 W naar 1000 W maar neemt de groupdelay af tot zeer lage waarden met bovendien een geleidelijke overgang. Doordat de poort iets groter is gaat het netto-volume van 90 naar 88 ltr. Uiteraard neemt hier de laagweergave toe ten koste van de Maximum SPL. De 8833 komt dan ook al wat beter los met 700 Watt en na de eerste indrukken lijkt het me een goede match voor één stevige(budget) 12"/1" per kant. Ook bij de 8833 kan de laagweergave nog wat worden opgekrikt met een parametrische EQ voor een f6 van ca. 30 Hz. Een lowcut van 25 Hz is hier al voldoende.

    De baskast van 153 ltr getuned op 49 Hz is ter vergelijk maar aangezien de kast ca. 66% groter is, is enige relativering wel op zijn plaats. De 9046 is echt gemaakt voor maximale prestatie in een zeer compacte behuizing. De 8833 als stevig laag bij 1 topkastje per kant, terwijl de grote baskast juist bedoeld is voor maximale prestatie.
    Met elektronische correctie wordt de prestatie van de grote kast (zonder correctie) door de 9046 geëvenaard.

    De 9046 is ook geschikt voor veel andere luidsprekers. Variërend van kwaliteits 15" (mede vanwege de lage Qts) tot budget 18" (om de Xmax binnen de perken te houden).

    Stand

    De stand (http://groups.msn.com/luidsprekers/f...to&PhotoID=318) was bedoeld om de kast te kunnen testen op de door Ivo georganiseerde meeting (helaas ging dat voor mij niet door). Uiteindelijk wordt de stand opgenomen in de behuizing zodra de derde laag er omheen komt. Om het Fuma te beschermen komt er uiteindelijk nog één harde laag omheen, bijv. buigtriplex, flexplaat, 1 á 2 mm Fins Berken (prijzig) of bijv. een goede twee componenten coating. Die opties onderzoek ik nog.

    Daarnaast werk ik nog aan een vierkante stand die de kast iets minder diep/hoog maakt, als handvat dient en stapelen mogelijk maakt maar de kast niet laat "huppelen".

    Door de constructiemethode leent de kast zich ook erg goed als basis voor andere kasten. Zodat de kast kan worden aangepast tot gesloten en 4de of 6de orde bandpass. Ook kan het volume met een extra stuk worden vergroot tot bijv. 120 ltr, niet voor praktische toepassingen maar wel als goede basis voor verder onderzoek/ge-experimenteer.

    Achteraf gezien is de volume/gewichtsvolume niet bepaald ideaal. Vandaar dat de volgende kast waarschijnlijk 5 cm breder maar ook 10 cm lager wordt.


    Mvg Johan

    Comment

    • Dr. Edie
      • May 2003
      • 671

      #3
      Leuk project...

      Of drive-in show's (kleine danwel) dit ook gaan gebruiken betwijfel ik, qwa gewicht komt een normale BR kastje ook uit rond de 25 kilo (ligt danwel aan de drivers e.d.) tot 30. Bovendien stuk makkelijker te bouwen

      Toch leuk
      Mit freundliche grube,

      Edie

      Comment

      • Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

        #4
        Hoi Edie,

        De tijd zal het leren. Ik ben het met je eens dat het hier om een klasse apart gaat, die alleen daarom al voor het gros niet geschikt is.

        citaat:qwa gewicht komt een normale BR kastje ook uit rond de 25 kilo (ligt danwel aan de drivers e.d.) tot 30. Bovendien stuk makkelijker te bouwen
        Kun je dat even verhelderen met een paar linkjes?

        Het kan zijn dat je doelt op waaibomen-houten-kastjes met Chinese OEM-drivers. Nadeel daarvan is dat je er al snel [u]twee</u> nodig zult hebben om de output van deze kast te evenaren en dan vergeten we maar even de kwaliteit van de componenten.

        Het kan ook zijn dat je doelt op de lichtgewicht kasten van merken als Meyer, EAW en dergelijke. Nadeel daarvan is weer dat die waarschijnlijk minimaal het drievoudige kosten.

        citaat:Bovendien stuk makkelijker te bouwen
        Moet je dan eigenlijk niet eerst beide hebben gedaan voordat je dat kunt stellen? []

        Mvg Johan

        Comment

        • Dr. Edie
          • May 2003
          • 671

          #5
          Gelijk heb je ook wel, ik heb geen idee hoe deze presteert (wel benieuwd..).

          En qwa bouw, vierkantje maken [u]lijkt</u> me makkelijker dan dit, waarvoor je toch een stuk meer handigheid hebben moet.. Maargoed, das niet het probleem

          [offtopic]Nog steeds in twijfel voor die W-Bin van je [:I] [/offtopic]
          Mit freundliche grube,

          Edie

          Comment

          Working...