Uitleg gevraagd baspoorten en 1/4 golflengte

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Uitleg gevraagd baspoorten en 1/4 golflengte

Beste mede-forummers,

Ik ben benieuwd / op zoek naar de achtergrond van het 1/4 golflengte-gebeuren, ben redelijk thuis op het gebied van electronica maar deze vraag is behoorlijk "accoustisch" en denk daarom dat ik het antwoord het meest gericht vindt op dit LS-techniek forum.

Vraag : hoe zit 't nu eigenlijk met het afstemmen van baspoorten; vaak zie ik de kreet 1/4 golflengte voorbijkomen, moet ik dit zien als de lengte van de baspoort om een staande golf in te creeren of als een soort "delay" van 1/4 lambda om de reflexgolf 90 na de directe golf uit de kast te laten komen ?

Als ik een systeem tune op 1/4 lambda dan wil dat toch zoveel betekenen dat ik de druk (geluid) uit de baspoort op 1/4 lambda (90 graden) van de direct gestraalde grondfrequentie afstem ? Dit zou dan toch betekenen dat het resultaat (optelsom) van deze twee golfvormen wel groter is dan de afzonderlijke componenten maar toch niet optimaal (3dB winst plus/min 45 graden fasedraaiing tov bronsignalen ?)

Het lijkt mij logischer de golfvormen met 1 golflengte verschil dan uit te laten komen (6dB winst) zodat alles in fase (hetzij met een delay) samenkomt.
    Praktisch is dit uiteraard niet; voor 100Hz zou je dan volgens mij een baspoort van zo'n 3,4 meter nodig hebben.

Als ik een cardioide LF array samenstel met 3 kasten, middelste uit fase en fysiek 180 gedraaid tov de anderen met een delay van ca. 3msec (1/4 looptijd 83Hz) krijg ik met een simulatieprogramma dezelfde resultaten, met als opmerkelijkheid dat het niet zo nauw blijkt te liggen met de delaytijd, waaruit ik dan voorzichtig concludeer dat deze truc redelijk breedbandig (> 1 octaaf) toegepast kan worden ? Zo ja … waardoor komt dat ?

Ik vergelijk luidsprekerkasten altijd maar met electronica (dan begrijp ik het tenminste , dempingsmateriaal = weerstand, kastvolume = condensator, baspoort = LC/RC kring ?

Iemand die mij graag enige toelichting kan geven ? Dank !
    Meer is minder, minder is meer
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

De compilantie van de lucht in de kast vormt een veer, de lucht in de basreflexbuis is niets anders dan een massa. De BR-poort is daarmee een ordinair massa/veer systeem en af te stemmen door de diameter en lengte van de basreflexbuis aan te passen op het kastvolume ten einde de juiste afstemming te realiseren. Vergelijken met elektronica moet je niet doen, mechanica is veel inzichtelijker []

MVG Contour

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Ha Contour, bedankt voor de info.

Het volume (lengte / diam.) van de poort is dus van belang voor de afstemming van de poort, niet zozeer enkel de lengte (die 1/4 lambda bijvoorbeeld).

Hoe zit 't dan eigenlijk met looptijdverschillen tussen het direct gestraalde geluid en die van de poort ? Hier wordt toch wel rekening mee gehouden lijkt me voor het tune-en ?

Misschien zijn er idd meer raakvlakken met mechanica dan met electronica ... 't-is maar net waar je de kennis van hebt om een vergelijk eenvoudiger te maken.

Blijf ik toch nog met mijn 1/4 golflengte vraag zitten ... ik zal eens op het web gaan speuren, die DIY-audio sites moeten toch wel wat verheldering brengen, tips voor sites ?

Ik hou me aanbevolen voor uitleg !

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

citaat:vaak zie ik de kreet 1/4 golflengte voorbijkomen
        In topics en sites over hornloaded en bijv. TL's wordt je er bijna mee dood gegooid.

Wat betreft basreflex is het juist zo dat het resoneren van de poort op de frequentie bepaald door 1/4 lambda, een ongewenst verschijnsel is. Een poort van 70 cm lang zal een ongewenste resonantie veroorzaken op ca. 120 Hz. Een probleem indien dit in het door de kast/luidspreker weergegeven frequentiegebied ligt, of hier dicht aan grenst.

Tunen van basreflex gebeurt tegenwoordig voornamelijk met simulatie programma's. Dergelijke programma's integreren de output van de poort met de output van de speaker en bieden daarnaast meerdere grafieksoorten aan die makkelijker te interpreteren zijn als de ruwe data. De instapdrempel wordt dus flink verlaagd.

Mvg Johan

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Ah, OK ... na wat rongeneusd te hebben op internet blijkt er idd bij transmissielijnen wel een hoop de vinden te zijn. Het gebruiken van programma's vergemakkelijkt de boel wel aanzienlijk maar het hoe-en-waarom erachter vind ik wel interessant.

Voordat ik weer wat ga vragen ga ik eerst nog eens op het internet spitten.

Alvast bedankt voor de reacties.

Comment

Working...