(sub)baskast met beyma 15"G-450/N

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sound2
    • Dec 2005
    • 9

(sub)baskast met beyma 15"G-450/N

Hallo,
    Ik heb zonet een beyma 15"G-450/N gekregen en wil hem gebruiken als (sub)basspeaker (+/- tussen 50 en 150 hz). Als tops gebruik ik Mackie srm450. Welk type van baskast is het meest geschikt voor deze luidspreker ?
    Mvg.
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Op de site van Beyma kan je het hele "bouwplannen boek" als PDF bestand downloaden, daarin staat vast wel een ontwerp voor deze speaker.
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• sound2
      • Dec 2005
      • 9

ik heb op de Beyma site alleen een dubbele bareflex-kast gevonden.
      Bedoeling is om slechts 1 speaker per kast te gebruiken omwille van de omvang. Kan de 15"g-450/n ook in een andere soort kast ?

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Van dubbele kast naar enkele, is een kwestie van netto kastvolume en poort opp. halveren (de poortlengte blijft dan dus hetzelfde).

Mvg Johan

Comment

• sound2
          • Dec 2005
          • 9

Juist, alleen op Winisd-pro kom ik dan uit op een niet zo goed resultaat (of heb ik het verkeerd berekend ?). Volgens diezelfde Winisd is er ook een 6th order bandpass geschikt voor deze speaker. Heeft iemand hier ervaring mee met de 15g450/n en zo mogelijk ook een bouwtekening ?

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Waar kom je op uit en welke 6de orde BP?

Mvg Johan

Comment

• sound2
              • Dec 2005
              • 9

Basreflexkast van +/- 115 liter, tuningfreq. 46,43
              Welke bandpass? : dat was ook mijn vraag naar jullie toe; hier heb ik totnutoe geen ervaring mee, maar ik had zoiets berekend op Winisd-pro van rear 80liter,50hz en front 50liter,90hz.

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

citaat:Basreflexkast van +/- 115 liter, tuningfreq. 46,43
                Kan, geeft een stevige bas maar is gemaakt om dieper te gaan als 50 Hz ten koste van de SPLmax.
                citaat:maar ik had zoiets berekend op Winisd-pro van rear 80liter,50hz en front 50liter,90hz.
                Een 6de orde bp is over het algemeen niet bepaald goed in het 90 - 150 Hz frequentiegebied, met deze afstemming is de kickbas matig tot slecht. Voordeel is de hogere belastbaarheid en hogere efficïency maar voor boven de ca. 90 Hz niet aan te raden.

Een 3de optie is bijv. een basreflexkastje van 75 ltr getuned op 50 - 55 Hz. Zit qua SPLmax tussen de bp en de andere basreflex in maar zal tot 150 Hz hoogstwaarschijnlijk wel goed klinken.
                Waarom cross je de srm450 trouwens niet lager?

Mvg Johan

Comment

• Mdg
                  • Dec 2005
                  • 23

Md215hlf

Hallo,

Heeft er hier iemand ervaring met een bepaald type baskasten
                  van Master-audio.
                  Ik ben namelijk al verschillende keren het type MD215HLF tegen
                  gekomen en sta elke keer versteld van de kwantiteit en kwaliteit.
                  De subwoofers hebben op zich staande al een heel hoog rendement.

Hier een link naar het testbericht van deze MD4 serie.:http://www.beyma.de/seiten/framesets/frameset_test.html.

Dit is ook een gepoorte subwoofer met een centrale port waaraan een hoorn gekoppeld is. Op de flanken van de hoorn zijn de 2x 15" speakers van beyma gemonteerd. Ik heb al informatie opgevraagd bij beyma, wat voor luidsprekers in deze box zijn gebruikt, maar nog in afwachting op een reactie. Ik denk zelf dat bovengenoemde luidsprekers gebruikt zijn.

Het mooie van deze subwoofer is dat als je van deze subwoofer het impedantieverloop bekijkt, er wel overeenkomsten zijn met het nieuwe gepatendeerde ontwerp van T. Danley nl.: de tapped horn.
                  Ook hier 3 resonantpeaken en een grote dip. Waarschijnlijk is de dip veroorzaakt door de afstand tussen de luidsprekers en de "apex" van de hoorn.

Wat zijn jullie ideeen over deze subwoofer?

Comment

Working...