Basreflexbox

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dino
    • Jun 2005
    • 5

Basreflexbox

Hoi Johan,het is heel lang geleden dat we elkaar hier gesproken hebben over de verschillende t\s parameters van de kappa15,uit de database van winisd beta,winisd pro,het boek van Conrad electronics en de database van emenence.
    Ik heb toen een gemiddelde inhoud genomen voor mijn box,een verschil van 10%.Toendertijd had ik nog niet van winisd pro gehoord,ik ben daarmee aan de slag gegaan,en ben weer wat wijzer geworden.

Nu heb ik ondekt dat je elke speaker in een willekeurige br kast kan monteren,mits je met je poortlengtes aan de juiste FB,-3db en air velocity[voor PA volgens jou niet groter dan 34m\s is]komt.
    Ik weet dat ik met de muis de Vb en Fb kan veranderen zodat ook de grafiek verandert.

Mijn vraag is nu;Naar welke Fb moet ik streven? is het de Fb die winisd geeft voor de kappa? en waarom staat er in het zwarte balkje boven in de grafiek een andere waarde in HZ.

Waarom klopt de -3Db altijd met het snijpunt van de paarse lijn in de grafiek?

Hoe lees ik de air velocity grafiek? er staat een heel klein heuveltje beneden in de grafiek,ik moet toch naar die 34m\s toe?
    Moet dat niet in het eerste zwarte hokje staan?
    Wat moet er in het tweede hokje staan in HZ?

Ik hoop dat je mij kan helpen met deze vragen.
    Mvg Dino.
    dino
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Hmmm,dit lijkt op een e-mail........[?]
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Inderdaad, kun je de vraag wat algemener maken? Er zijn nog genoeg andere mensen op het forum, die dergelijke vragen kunnen beantwoorden. Vragen beantwoordt ik sowieso liever deels op een forum dan per mail.

Mvg Johan

Comment

• dinorobbertjames
        • Dec 2005
        • 2

basreflexbox

Ja,ik begrijp het.
        Ten eerste wil ik mijn excuses aanbieden aan Beyma en rademakers.
        voor de vragen die te veel op een persoon gericht was,en wat inderdaad dus meer op een e mail leek,natuurlijk is dit forum voor iedereen,en zou ik ook anderen kunnen helpen.
        mijn reactie is ook te laat,omdat ik zat te k.l.o.t.e.n met mijn oude wachtwoord en gebruikersnaam,omdat het forum vernieuwd is.

Mvg dino.

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Naar welke Fb moet ik streven??
          Dat hangt af van de gebruikte luidspreker, de toepassing en eventuele speciale eisen die je stelt.

is het de Fb die winisd geeft voor de kappa
          WinISD weet niet welke toepassing jij hebt en welke eisen jij stelt.

Waarom klopt de -3Db altijd met het snijpunt van de paarse lijn in de grafiek?
          Omdat de paarse lijn op -3dB staat?

en waarom staat er in het zwarte balkje boven in de grafiek een andere waarde in HZ
          Als we het over hetzelfde hebben dan geven die twee vakjes de corresponderende x en y waarden aan en zijn de getallen hierin dus afhankelijk van de positie van de cursor in de grafiek.

Hoe lees ik de air velocity grafiek? er staat een heel klein heuveltje beneden in de grafiek,ik moet toch naar die 34m\s toe?
          http://www.forums.licht-geluid.nl/fo...80&postcount=6

Mvg Johan

Comment

• dinorobbertjames
            • Dec 2005
            • 2

basreflexbox

Hoi Johan,

Sommige antwoorden zijn nu een bevestiging van wat ik wilde horen.
            Winisd maakt gewoon een neutrale berekening met de t\s parameters,zonder rekening te houden met wat ik wil.
            Ik heb dus gemerkt dat als je de Vb en de Fb verandert,het grafiek bijna hetzelfde blijft,de paarse lijn altijd het -3Db punt aangeeft ook op de zelfde plek,en de lengte van de br pijp verandert.

Mijn laatste vraag is nu;Is mijn kist,die van 104-111 Ltr en een Fb 36Hz terug gebracht is naar 99 Ltr en een Fb van 42 Hz hetzelfde,omdat het grafiek niet noemenswaardig veel verandert is?
            Is mijn box,wat betreft deze veranderingen o.k? of moet ik nog andere punten bekijken?

Mvg Dino.

Comment

Working...