Simulatie programa's / 18inch bandpass sub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marten77
    • Jul 2006
    • 68

Simulatie programa's / 18inch bandpass sub

In hoevere is een simulatieprograma, werkelijkheid ?
    Ik gebruik op dit moment BassBox 6 Pro en krijg voor mijn uitgerekende kast een goede simulatie-uitslag.

Ik ben op dit moment bezig met een 18inch bandpass-sub dubbeltuned.

Ik heb het ook met WINisd pro alpha gesimuleerd en kwam min of meer op hetzelfde uit !
    Het voordeel van het laatste prog., is dat je er een highpassfilter en een EQ in mee kan simuleren.
    Waarop je kunt zien waarop de eventuele processor, op moet komen te staan qua settings.

Hoe is jullie ervaring met dit ?
    Waar moet ik op letten ?

De kast is overigens bijna klaar

Marten77
    Last edited by marten77; 17-07-06, 12:52.
  • marten77
    • Jul 2006
    • 68

Dit is de simulatie uitslag !

Last edited by marten77; 22-07-06, 23:11. Reason: Geupdated

Comment

• marten77
      • Jul 2006
      • 68

En.... hier de kast !

Alles wat groen is, is voor de versteviging !!!
      Last edited by marten77; 22-07-06, 22:33. Reason: Tekening geupdated

Comment

• marten77
        • Jul 2006
        • 68

De speaker die ik hiervoor ga gebruiken, is de L18S800 van RCF.

Ik ben er van uitgegaan, om te beginnen met een basreflex systeem.
        Daar zou RCF 190ltr. voor aanraden.

Dit heb ik dan ook aangehouden als achterkamer inhoud ! (195ltr.)
        Voor de voorkamer, ben ik gaan kijken wat het precies deed, in het simulatieprograma.
        Uiteindelijk kwam ik op deze uitslag uit van 120ltr.

De voorkamer is nu getuned op 95hz. en de achterkamer op 47hz.
        Zodra de kast klaar is, hoor je uiteraard hoe het daadwerkelijk is geworden.

(Edit) Na het eindresultaat, ben ik gaan uitrekenen hoeveel liter er werdt gebruikt door de versteviging.
        Uiteindelijk is dit de inhoud van de voorkamer, 114,3ltr. en van de achterkamer rond de 180ltr.
        Hierdoor is ook de tuning van de baspoorten verschoven !!
        De tuning is nu van de voorkamer op 96hz. en van de achterkamer op 41hz.

Marten77
        Last edited by marten77; 22-07-06, 23:04. Reason: Zie (Edit)

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

[FONT=Verdana]Nog even de reactie zoals beloofd (klopte eigenlijk vrij aardig):[/FONT]
          [FONT=Verdana][/FONT]
          [FONT=Verdana]Een simulatieprogramma is en blijft een benadering van de werkelijkheid. Zelfs ingewikkelde simulatieprogramma's die rekening houden met veel meer factoren dan WinISD Pro of BassBox blijven een benadering.
          Simulatieprogramma's baseren hun uitkomsten op de T/S-parameters van de luidspreker. Die zijn echter alleen geldig bij erg lage vermogens welke natuurlijk vrijwel nooit gebruikt worden.

Simulaties geven je een indicatie van wat je kunt verwachten, niet elke afwijkiing is even groot of klein en dus is de waargetrouwheid van elke simulatie is anders.
          Daarom heeft het niet altijd even veel zin om eindeloos dingen te blijven veranderen, de praktijk zal toch anders zijn.
          Persoonlijk heb ik genoeg vertrouwen in dergelijke programma's om af te gaan op de simulaties maar ik zou er nooit blind op vertrouwen of er vanuit gaan dat de praktijkresultaten hetzelfde zijn, wel in de richting van..
          Evenals met de filtersettings/ EQ geeft het je een idee wat wel en niet verstandig is.[/FONT]

[FONT=Verdana]
          De uitkomsten tussen Bassbox en WinISD zijn (me) bekend. Dit zegt meer over de gelijkenis van de programmatuur dan de overeenkomst met de praktijk.

Kijk dus niet op de Hz, liter, dB nauwkeurig al kun je hier wel van leren, het blijft slechts bij benadering correct. Betrek ook gegevens van andere gelijkende kasten erbij en zoek naar informatie over de gebruikte speakers.
          Er zijn veel dingen die invloed kunnen hebben op je geluid zonder dat je ze kunt simuleren.

Gelukkig zijn er genoeg mensen die goede tot zeer goede resultaten hebben behaald door enkel te simuleren.
          Mocht ik ooit van visie veranderen dan zal ik dat zeker terug laten komen in de handleidingkjes die ik geschreven heb.

Btw: Door de hoge tuning van de voorkamer krijg je rond de tunigfrequentie een vrij hoge piek in de frequentierespons. Dat kan soms interessant zijn maar ook voor een vrij resonatie-achtig geluid zorgen. Zeker bij muziek die vanuit zichzelf al goed rond die frequentie is vertegenwoordigd.

Mvg Johan[/FONT]

Comment

• marten77
            • Jul 2006
            • 68

@ Rademakers,

Thanks voor je reactie !

Ik houd dan inderdaad de simulatie als basis en zodra de kast klaar is,
            ga ik verder experimenteren met de poortlengtes.
            (en heel mischien wat demping)

Ik had overigens dit gelezen, op diysubwoofers:

Where should I put the ports?
            Ports should be placed at least one diameter away from any adjacent walls.
            If this is not possible to do this,
            the tuning frequency for a given port length will be lower than that predicted by the equations,
            and this may adversely affect the results.

Ik ga er nu theoretisch vanuit, dat de frequentiepunt lager is in de voorkamer dan nu gesimuleerd!

Btw: Door de hoge tuning van de voorkamer krijg je rond de tunigfrequentie een vrij hoge piek in de frequentierespons. Dat kan soms interessant zijn maar ook voor een vrij resonatie-achtig geluid zorgen. Zeker bij muziek die vanuit zichzelf al goed rond die frequentie is vertegenwoordigd.
            Ik heb het ook aan diverse collega's gevraagt en die gaven als mening:
            Beter die buld te behouden en indien nodig, weg te halen met EQ.
            Het is inderdaad een gevoelige resonantie-punt, al zal dit verschillend zijn per lokatie.

Als ik deze sub ga gebruiken, dan komt er ook zeker een speakerprocessor voor in aanmerking.
            Waarop een hoop mogenlijkheden, om diverse resonantie punten aan te passen.

Aangezien het zaagwerk niet helemaal nauwkeurig is gedaan,
            heb ik aardig wat werk om dit allemaal passend te maken.
            Het zal dus nog even gaan duren, voordat die klaar is .
            Het frezen veel mij gelukig wel mee.
            Ik zal ook een paar foto's maken en op de site zetten !

Greetz,
            Marten77

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Ik ga er nu theoretisch vanuit, dat de frequentiepunt lager is in de voorkamer dan nu gesimuleerd!
              Ik ga er theoretisch vanuit dat het verschil, bij deze specifieke poortconstructie te verwaarlozen is.
              De wanden zullen de poort slechts over een zeer klein gedeelte verlengen als dat überhaupt al gebeurd.

Mvg Johan

Comment

• marten77
                • Jul 2006
                • 68

Indien het vandaag gaat lukken, krijg ik alles passend .
                Als dit zo is, dan zal de kast morgen of uiterlijk overmorgen klaar zijn.

Hierna zullen we gaan zien, wat het gaat doen.
                Althans, zover ik mijn metingen kan verrichten!

Marten77

Comment

• marten77
                  • Jul 2006
                  • 68

Hier alvast wat foto's:
                  Dit is de versteviging intern

En hier het freeswerk voor de versteviging.....

Ik heb het uit 1 plaat gefreesd,
                  om er zeker van te zijn dat minstens 2 hoeken gelijk zijn aan elkaar.

.....De bolling komt door de lenz van de camera !!!

Comment

• marten77
                    • Jul 2006
                    • 68

hier ben ik weer wat verder:

Alles is nu bijna pas en ga het zo weer demonteren !
                    Als dit gebeurt is, dan weer direkt in elkaar inclusief lijm.

Comment

• marten77
                      • Jul 2006
                      • 68

Hier dan nog 2 foto's tijdens de bouw.

....en hier 2 foto's nadat die helemaal klaar is
                      ....op de basreflex poorten na.

Op het oor klinkt die erg lekker lekkere volle laag !
                      De metingen zullen uitwijzen naar het eindresultaat.....
                      Echter heb ik geen meetmicrofoon, als analyzer heb ik het programa:
                      Spectrum Analyzer pro Live 3.5.
                      Waarop veel mogenlijk is

Als eindtrap gebruik ik nu een Inkel MA-910 in brugmode.

Comment

• David21
                        • Mar 2005
                        • 94

moet die speciale constructie inwendig er zijn volgens de plannen ?
                        of is dat een zelfbedachte vorm van verstevigingen?

Comment

• marten77
                          • Jul 2006
                          • 68

Het is een volledig een eigen ontwerp, althans ik heb het niet van een bestaande tekening gemaakt !

Alles eerst gesimuleerd met een prog. en daarop uit een tekening gemaakt.
                          (zoals geplaats op dit forum)

Deze versteviging leek mij het beste, maar het zou ook de simpele kunnen wezen !
                          Het is zowel voor de stijfheid, als voor de stevigheid van de kast.

Marten77

Comment

• marten77
                            • Jul 2006
                            • 68

Na een aantal uren er naar te hebben geluisterd !
                            Waarbij diverse soorten muziek werden gebruikt en de frequentie-generator uiteraard.
                            Moet ik zeggen, dat ik op het gehoor er zeer tevreden over ben.

Ik heb nu wel baspoorten in de achterkamer zitten en is nu getuned op 42hz !
                            De poort van de voorkamer is getuned op 108hz.
                            (dit allen volgens het simulatie prog.)

Ik heb hem eerst eens fullrange aangestuurd,
                            om te horen of er irritante resonanties in de kast zitten. Gelukkig niet !

Hierna ben ik frequentie voor frequentie afgegaan met de generator,
                            om op het gehoor in te schatten tot hoe laag hij gaat !
                            De afzwakking begon rond de 37hz à 38hz en zijn sterkste punt was rond de 45hz.

In mijn configuratie voor de hele set,
                            wil ik hem tot 90hz en max tot 100hz laten versterken.
                            Op dit moment zit er een active crossover tussen,
                            die hem afvlakt op 90hz.

Nadat ik de topjes erbij heb aangesloten,
                            ben ik gaan luisteren naar diverse muziek.
                            (Op dit moment draaien de topjes nog fullrange mee,
                            dit zal in de toekomst anders gaan worden.)

Voor de rest zal ik geduld moeten hebben,
                            totdat ik de metingen kan verrichten.

Mocht je nog tips hebben !!!

Marten77

Comment

• marten77
                              • Jul 2006
                              • 68

Mochten er nog mensen geintereseerd zijn in PAS software, kijk hier ff naar:
                              Spectrum Analyzer Pro Live turns your PC into a cutting-edge sound analysis tool, professional musician, acoustics expert, hi-fi enthusiast, free graphic equalizer download

Hier staan al hun software op en ook de demo's daarvoor, voor als je het een keer wild proberen !

Marten77

Comment

Working...