Passieve X-over vraag... klopt het een beetje?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dyna-freak
    • Nov 2005
    • 50

Passieve X-over vraag... klopt het een beetje?

Beste medeforumers,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een zelfbouw speaker. Ik wilde graag één sub en één topje per versterkerkantje gebruiken. Nu zoek ik dus een stukje software om mijn x-over te bekenen. Ik kwam na veel zoeken dit linkje tegen: http://www.lalena.com/audio/calculator/xover/

Nu had ik hier 3 vraagjes over:

1. Kloppen de voorgestelde schema's en de waarde's hier allemaal?
    2. Welke van de verschillende type's x-over kan ik pakken?
    3. Deze schema's zijn gebaseerd op speakers voor 2 weg systemen. Ik ga er vanuit dat in dit geval de hoogdriver mijn topje voorsteld. Klopt dit?

Alvast mijn dank!
    Have a break, have a Dynacord Cobra set!
  • nijhuisr
    • May 2003
    • 182

Ja, een 2 weg filter werkt voor een top sub combi.

maar ga AUB actief filteren, koop dan een zo'n behringer cross. deze werkt prima. en je kan nog wat regelen. kan niet met een vast filter, en je kan de gain niet regelen. alleen met weerstanden, maar dat is bijna kansloos.

actief filteren kan zelfs met 1 versterkers, subs links en tops rechts. wel mono maar dat werkt prima met PA. en let op de impedantie, meestal minimaal 4 ohm per kanaal.

anders passief met een filter, kies 2e orde butterworth. maar er gaat vermogen verloren in het filter.

Comment

• nightline
      • Oct 2002
      • 1001

Originally posted by nijhuisr
      Ja, een 2 weg filter werkt voor een top sub combi.

maar ga AUB actief filteren, koop dan een zo'n behringer cross. deze werkt prima. en je kan nog wat regelen. kan niet met een vast filter, en je kan de gain niet regelen. alleen met weerstanden, maar dat is bijna kansloos.

actief filteren kan zelfs met 1 versterkers, subs links en tops rechts. wel mono maar dat werkt prima met PA. en let op de impedantie, meestal minimaal 4 ohm per kanaal.

anders passief met een filter, kies 2e orde butterworth. maar er gaat vermogen verloren in het filter.

Behringer cross-over????.....toch niet een super-X...???!!!
      Deze apparaten laten niets van je laag over, het gaat erg wollig klinken!!!
      Dan kun je nog beter passief filteren met een flinke spoel.
      Echt spaar dan een heel klein beetje door, en schaf een beter merk/type cross-over aan of een second-hand.

Ik heb nog 2 van die Behringers liggen en durf ze niet te verkopen!! wat een rommel.....

Groeten

Jack