Bouw van Bose sub (let op, 1 mb aan foto's)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Bouw van Bose sub (let op, 1 mb aan foto's)

Hallo allemaal,

Ik had laatst wat tijd over tussen twee diensten, en dacht ach, laat ik eens aan m'n Bose projectje beginnen !

Dankzij een zeer behulpzaam mede forum lid ben ik aan dit ontwerp gekomen, het is van een 302 sub en inderdaad, dat is een oud beestje.
    Maar ik vind het gewoon een stoere kast en had nog wat 12 inch speakers op de plank liggen dus dat kwam allemaal mooi uit.

Aan het werk nu,
    Mijn motto is "goed gereedschap is het halve werk" , dus even een kort rondje langs een -voor mij belangrijk- gedeelte van ons machiene park

Als eerste, grote platen in stukken zagen doen we op deze machiene (wandzaag)

vervolgens alle schuine kanten zagen op 0,1 mm / graden precies met deze machiene:

Dan komen we bij mijn werkplek aan, hier zien we de op maat gemaakte spullen liggen, uiteraard heb ik alles dubbel gezaagt om gelijk twee kasten te maken.
    Links de mal voor de poorten, met zo'n mal weet je zeker dat alle poorten exact even groot zijn en dat maakt het voor jezelf gewoon een stuk simpeler om te werken !

Op deze manier frees ik m'n gaten voor de speakers, dit zou ook met een mal kunnen, maar als eenmaal de geleider is ingesteld is dit sneller werken.
    Trouwens, ik moest dus een extra gat boren omdat ik anders niet zo'n kleine straal kon maken,normaal zit er nog een flink stuk ijzer aan dit dingetje ! (een collega heeft voor grap de J uit m'n naam gepeuterd )

en dan krijg je dus dit

Vervolgens alles aan elkaar zetten, en dan krijg je dit

dan de speakers er in (het zijn Visaton speakers)

En zo is het voorlopige eindresultaat, de tekst heb ik er met photoshop op gezet

Een korte test met een 2x 40 watt versterkertje in m'n gereedschap kist gaf al een lekker geluidje, nu nog even de poorten afwerken met een schuin kantje,en dan eens een testje doen met de Bose controller en 400 watt er op....

Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

ziet en netjes uit... maarja zou ook niet minder mogen verwachten met zulk gereedschap..!! Maar dat je naam in het festool groen op je machine staat is toch wel "topp off the bill"!!

Ander vraagje: waarom een wandzaag van 5,5 meter?? Bestaan er platen langer als 3,20 meter? Ik neem aan dat dit niet een standaard houtzagerij is?
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Gitarist 62
      • May 2006
      • 278

Hey, ziet er strak uit! nu nog een keer en A/B test met het origineel he!
      ~Clearsound~

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Netjes hoor! Passen de luidsprekers ook nog een beetje bij het ontwerp?

Mvg Johan

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

Heeey,

Ja er bestaan zeker langere platen , onze normale maat is 153 x 310 maar we zijn nu bezig met het decor voor SBS6 "Tarzan" en daar zitten platen van 480 x 205 in verwerkt (28 mm dik MDF )

Of deze speakers overeen komen met het origineel? tja, Bose geeft dat soort gegevens niet vrij uiteraard dus dat blijft altijd gokken, het enigste wat ik weet is dat het een vrij soepel opgehangen speaker is, en dat het een 12 inch is....
          Verder ken ik wel het geluid wat uit een echte komt, en dat hoorde ik zeker niet van de week, maar dat lag volledig aan mijn testopstelling!

Wat me wel opviel was dat de beweging van de conus heel erg rustig was terwijl er toch behoorlijk wat druk vanaf kwam,maar zelf denk ik eigenlijk dat het best een wat stuggere ophanging mag zijn, ik heb een paar keer de spoel tegen de poolplaat horen tikken... (dus aan de X-max grens)
          Last edited by beyma; 10-11-06, 21:10.
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Dj Yves
            • Sep 2008
            • 72

heb je dat ontwerp van de 302 nog?
            If brute force doesn't work, you're not using enough!

Comment

• djflue
              • Jul 2010
              • 1

Filter

Beste Beyma,
              Ik wil ook deze kasten maken, en ik heb de tekeningen en de materialen vrijwel allemaal voor elkaar, maar ik vroeg me af of je ook een filter hebt gebruikt, en zo ja wat voor een precies.

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Waarom gebruik je geen berk multiplex?

Comment

• SoundOfSilence
                  • Mar 2007
                  • 766

Originally posted by frederic
                  Waarom gebruik je geen berk multiplex?
                  In het kader van "beter laat dan nooit"?

Kasten zijn al 4 jaar geleden gebouwd....
                  It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Dj Yves
                    • Sep 2008
                    • 72

@ djflue, dus jij hebt de tekeningen?
                    zou je ze mij willen mailen?

mijn email staat in profiel.
                    If brute force doesn't work, you're not using enough!

Comment

• 4AC
                      • Nov 2007
                      • 1791

Even een kleine kick, hier zijn de tekeningen voor de liefhebbers:
                      Yfrog Image : yfrog.com/j5rtb3001wwwkepfeltolteshj - Uploaded by Imageshack user
                      Yfrog Image : yfrog.com/bcrtb3002wwwkepfeltolteshj - Uploaded by Imageshack user

Mvg,

Teun
                      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

Working...