hd 15

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tekn0!
    • Oct 2006
    • 13

hd 15

van wat voor een materiaal word de ronding in de kast gemaakt.

is er een alternatief voor berken multiplex gezien de prijs ervan voor de rest van de kast
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Zohee, dit is wel een heel vage manier om een vraag te stellen !

De ronding van een kast? Hmmm, bedoel je gewoon een rond kantje aan alle hoeken? Heel simpel , met een bovenfrees.

Alternatief voor berken: MDF, merantie/ockume ?

Kortom, even je vraag verduidelijken anders wordt het niks.....
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• ebels
      • Jan 2006
      • 28

Deze vraag lijkt me toch vrij duidelijk.
      Voor de ronding kan je meerdere lagen buigtriplex gebruiken.
      Dit is iets van 3 mm per laag, 4 lagen lijkt me genoeg.
      Met dit buigtriplex heb ik in het verleden ook de ronding in het hoornverloop van mijn 'glijbaantjes' (Rearloaded Hoorn 15" van speakerstore site) gemaakt wat zonder problemen ging.

Groet, Rick.
      Putting the B back in the Bass.

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Buigtriplex, Fuma, 1,2,3-mm berken, buig-mdf, etc.

Geen goedkoop alternatief zoeken voor berken. Je betaald wat meer maar je krijgt er ook veel meer voor terug, zeker op de lange duur.

Mvg Johan

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

Laat dat buig MDF maar in de winkel liggen !

Dat is echt troep, tenzij je precies weet hoe je er mee om moet gaan en je over een goede scherpe zaagmachiene beschikt.

Een tip: lijm het met de ribben tegen elkaar, dan is het nog wel sterk...

Dus stel de topic starter heeft het inderdaad over glijbanen, dan lijm je de eerste plaat met de ribben naar je toe vast, dan met een verfroller die ribben helemaal insmeren met lijm en de tweede laag gaat dan uiteraard met de gladde kant naar je toe. Je hebt dan 2x 9 mm op elkaar zitten, dus dat moet je dan van de schenkels er onder af halen (qua maatvoering) als je die gaat frezen met de bovenfrees! (zou ik ZEKER doen!!)

Maar drie lagen 4 mm berken is denk ik voor een beginner toch iets makkelijker op z'n plek te krijgen! (en dan uiteraard ook op gefreesde schenkels)

Tip 2:

Buig het dan dwars op de houtdraad richting, dus stel een glijbaan is 60 cm breed,het hout voor je glijbaan plaat moet zeg maar 120 cm bij 56,4 worden, dan loopt dus de draadrichting evenwijdig met die 56,4 cm snappie ?!
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

@Beyma: Speakerplans.com

Mvg Johan

Comment

• tekn0!
              • Oct 2006
              • 13

het gaat hier over de hd 15 kasten.
              heb er heel veel over gelezen. zijn deze nou beter dan 186, 1850, hoornkasten.

alvast bedankt voor de nutigge info.

net mijn dubbele w-bins geladen met 2226h speakers. knalt lekker.
              kan niet hard genoeg gaan.

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

De HD15: 60/70- 180 Hz dus alleen kick, geen sub. Gesimuleerde speaker is de Kappa 15LF maar er zijn geschiktere speakers. Gesimuleerde repons is voor 4 speakers vrijstaand, 2 tegen de muur, of 1 in een hoek.

De 1850 hoorn: 50-150 Hz meestal wat lager gecrosst, weinig geschikte speakers, vooral de PD1850 of de Void V18-1000. Liefst 2-4 in een stack of meer.

De 186 hoorn voor speakers met parameters zoals de PD 186, dus Qts rond de 0,3. Gaat ietsje lager als de 1850 hoorn.

De 186 horn klinkt wat meer "hifi", de 1850 meer "in your face" net zoals de HD15.

Mvg Johan

Comment

• Dr. Edie
                  • May 2003
                  • 671

Of twee glijbanen... Een per kant doet het al erg leuk, ze gaan vooral lekker laag (ligt wel wat aan de speaker...). Veel alternatieven speakers voor erin, enige nadeel zijn de afmetingen.. Maar dat is het ook bij de hoorns die Rademakers opnoemt.
                  Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• tekn0!
                    • Oct 2006
                    • 13

okee. dus die hd 15 kasten zijn best wel goed. zoals ik uit de tekst hierboven uitmaak. iemand anders nog ervaringen met deze kasten.

Comment

• Dr. Edie
                      • May 2003
                      • 671

De HD15 is leuk, als je er een muurtje mee bouwt ja... W-Bin's (en al helemaal de compactere versie's!) gaan net als de HD15 totaal niet diep. Typisch 'pok pok pok' geluid, wat niet zo lekker klinkt in de meeste gevallen... Ik heb twee versies w-bin's gehad, maar al vrij snel weggedaan..
                      Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• tekn0!
                        • Oct 2006
                        • 13

ah okee.
                        heb je ook bouwtekeningen dan.

Comment

• Dr. Edie
                          • May 2003
                          • 671

Originally posted by All-round Sound
                          Hallo Dr. Edie,

de 18" W-bins moet je ook in een stackje van min. 4 gebruiken om ook lagere freq. te kunnen weergeven
                          v.a.+-40 Hz afhankelijk van de gebruikte speaker en tuning
                          In meerdere aantallen is het inderdaad beter, maar een kastje per kant is niet zo geweldig... Ik geloof dat de TS niet zoveel ervaring heeft, woont misschien nogwel bij z'n ouders... Je moet dus ook die 4 W-Bin's (8 totaal dus) maar even kwijtkunnen ergens en kunnen vervoeren..

Nog maar niets te zeggen over delay, low-cut e.d.
                          maar even over het pok pok geluid ;

die ervaring heb ik juist helemaal niet gehad met de 18" W-bins
                          ik had juist meer een gonsende dreun

de keren dat ik pok pok hoorde was het ook heel kort [ speakers kapot ]

wel zijn er gesloten W-bins deze gaan inderdaad niet diep v.a. +- 75 Hz
                          maar dan zijn ze 12" of 15" geladen
                          Ik heb inderdaad 2 modellen 15" W-Bin's gehad; gesloten orginele EV's (Eliminator) en deze ging wel aardig, maar nog steeds niet diep... Wel weer geweldig voor carnavalswagens, ragfeestjes e.d.

Het tweede soort w-bin (geladen met de Beyma 15K200) waren gewoon triest... Hadden wel BR-poorten erin, maar klonk alsnog nergens naar.. Die had ik heel snel weer verkocht. Toch ben ik niet zo gek op w-bin's dus..
                          Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• whiteghost
                            • Dec 2006
                            • 19

hallo iedereen, ben eigelijk niet zo thuis in forums en luidsprekers bouwen. kan iemand mij helpen?
                            ik zou graag 2luidsprekers bouwen waarmee ik een klein feestje kon geven en die ik ook thuis zou kunnen gebruiken in de hobbykamer.

als bass unit had ik gedacht aan de eminence kappa 15FLA.
                            de parameters hiervan zijn:
                            [FONT=Tahoma]SPECIFICATION[/FONT] [FONT=Tahoma]Nominal Basket Diameter [/FONT][FONT=Tahoma]15", 381mm[/FONT][FONT=Tahoma]Nominal Impedance* [/FONT][FONT=Tahoma]8 ohms[/FONT][FONT=Tahoma]Power Rating [/FONT] [FONT=Tahoma]Watts[/FONT][FONT=Tahoma]600W[/FONT][FONT=Tahoma]Music Program [/FONT][FONT=Tahoma]1200W[/FONT][FONT=Tahoma]Resonance[/FONT][FONT=Tahoma]39Hz[/FONT][FONT=Tahoma]Usable Frequency Range [/FONT][FONT=Tahoma]38Hz-2.7kHz[/FONT][FONT=Tahoma]Sensitivity***[/FONT][FONT=Tahoma]99[/FONT][FONT=Tahoma]Magnet Weight [/FONT][FONT=Tahoma]95 oz.[/FONT][FONT=Tahoma]Gap Height [/FONT][FONT=Tahoma]0.375", 9.53mm[/FONT][FONT=Tahoma]Voice Coil Diameter[/FONT][FONT=Tahoma]3", 76.2mm[/FONT] [FONT=Tahoma]THIELE & SMALL PARAMETERS [/FONT] [FONT=Tahoma]Resonant Frequency (fs) [/FONT][FONT=Tahoma]39Hz[/FONT][CENTER][FONT=Tahoma][/FONT]
                            Download PDF Spec Sheet [/CENTER]

Download PDF Cabinet Design
                            [FONT=Tahoma]DC Resistance (Re) [/FONT][FONT=Tahoma]5.4[/FONT][FONT=Tahoma]Coil Inductance (Le) [/FONT][FONT=Tahoma]1.27mH[/FONT][FONT=Tahoma]Mechanical Q (Qms) [/FONT][FONT=Tahoma]6.08[/FONT][FONT=Tahoma]Electromagnetic Q (Qes) [/FONT][FONT=Tahoma]0.41[/FONT][FONT=Tahoma]Total Q (Qts) [/FONT][FONT=Tahoma]0.38[/FONT][FONT=Tahoma]Compliance Equivalent Volume (Vas) [/FONT][FONT=Tahoma]159.0 liters / 5.6 cu. ft.[/FONT][FONT=Tahoma]Peak Diaphragm Displacement Volume (Vd) [/FONT][FONT=Tahoma]471cc[/FONT][FONT=Tahoma]Mechanical Compliance of Suspension (Cms) [/FONT][FONT=Tahoma]0.15mm/N[/FONT][FONT=Tahoma]BL Product (BL) [/FONT][FONT=Tahoma]18.6 T-M[/FONT][FONT=Tahoma]Diaphram Mass inc. Airload (Mms) [/FONT][FONT=Tahoma]105 grams[/FONT][FONT=Tahoma]Efficiency Bandwidth Product (EBP) [/FONT][FONT=Tahoma]95[/FONT][FONT=Tahoma]Maximum Linear Excursion (Xmax) [/FONT][FONT=Tahoma]5.5mm[/FONT][FONT=Tahoma]Surface Area of Cone (Sd) [/FONT][FONT=Tahoma]856.3 cm2[/FONT] [FONT=Tahoma]Maximum Mechanical Limit (Xlim) [/FONT][FONT=Tahoma]10.4mm[/FONT] [FONT=Tahoma]MOUNTING INFORMATION [/FONT] [FONT=Tahoma]Recommended Enclosure [/FONT] [FONT=Tahoma]Sealed[/FONT][FONT=Tahoma][/FONT] [FONT=Tahoma]Vented[/FONT][FONT=Tahoma]62-193 liters/2.2-6.8 cu.ft.[/FONT] [FONT=Tahoma]Overall Diameter [/FONT][FONT=Tahoma]15.16", 384.9mm[/FONT] [FONT=Tahoma]Baffle Hole Diameter [/FONT][FONT=Tahoma]13.77", 349.6mm[/FONT] [FONT=Tahoma]Front Sealing Gasket [/FONT][FONT=Tahoma]fitted as standard[/FONT] [FONT=Tahoma]Rear Sealing Gasket [/FONT][FONT=Tahoma]fitted as standard[/FONT] [FONT=Tahoma]Mounting Holes Diameter [/FONT][FONT=Tahoma]0.25", 6.4mm[/FONT] [FONT=Tahoma]Mounting Holes B.C. D. [/FONT][FONT=Tahoma]14.56", 369.9mm[/FONT] [FONT=Tahoma]Depth[/FONT][FONT=Tahoma]6.38", 162mm[/FONT] [FONT=Tahoma]Net Weight [/FONT][FONT=Tahoma]20 lbs., 9.1 kg[/FONT] [FONT=Tahoma]Shipping Weight [/FONT][FONT=Tahoma]22.3 lbs., 10.1 kg[/FONT] [FONT=Tahoma]MATERIALS OF CONSTRUCTION [/FONT] [FONT=Tahoma]Coil Construction [/FONT][FONT=Tahoma]Copper voice coil[/FONT] [FONT=Tahoma]Coil Former[/FONT][FONT=Tahoma]Polyimide former[/FONT] [FONT=Tahoma]Magnet Composition [/FONT][FONT=Tahoma]Ferrite magnet[/FONT] [FONT=Tahoma]Core Details [/FONT][FONT=Tahoma]Vented core[/FONT] [FONT=Tahoma]Basket Materials [/FONT][FONT=Tahoma]Pressed steel basket [/FONT] [FONT=Tahoma]Cone Composition [/FONT][FONT=Tahoma]Paper Cone[/FONT] [FONT=Tahoma]Cone Edge Composition [/FONT][FONT=Tahoma]Cloth cone edge[/FONT] [FONT=Tahoma]Dustcap Composition[/FONT][FONT=Tahoma]Solid composition paper dust cap[/FONT]

ik werk met het progamma winisd. dat geeft mij ong 140l getuned op 39.45Hz. maar als ik mijn kast 230liter grootmaak en tune op 42 Hz heb ik het gevoel heel wat meer bass te krijgen. klopt dit? wat raden jullie aan en welke filter en welke unit voor hogetonen zouden jullie gebruiken?

veel dank , white ghost

Comment

• whiteghost
                              • Dec 2006
                              • 19

t ziet er niet zo mooi weergegeven uit zo te zien:s. maar wat zouden julie heer mee doen?

Comment

Working...