Vermogen vs werkgebied driver

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Vermogen vs werkgebied driver

Beste mede-forummers,

Een korte vraag; is er een stelregel / richtlijn mbt het aansturen van MF/HF drivers buiten / onder het gespecificeerde werkgebied ?

Bijv een 50W 2" van 1K-20K die je nog een octaaf naar "onder wil trekken".
    Moet ik dan denken aan een afval in de trand van 6dB/oct ?

Ik weet dat dit niet praktisch en zeer onrendabel is, maar deze vraag onderandere bij toepassingen van tamelijk vlakke filterslopes (6dB/oct).

Alvast bedankt !
    Meer is minder, minder is meer
  • Hansound
    • Apr 2006
    • 832

Op deze manier zul je je driver eerder stuk hebben.
    Hoe steiler je affiltert, des te beter voor je driver.
    Veel drivers staan vermeld met een bv weergave van 500 tot 20000 hz, maar kunnen alleen vanaf 1000 of 1200 hz een bepaald vermogen aan.

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Theoretisch gezien heb je bij de electrodynamische weergave van geluid voor elke oktaaf lager een verviervoudiging van de excursie nodig, welke overeenkomt met 12 dB, ofwel een factor 16 in vermogenstoename/afname.
      Daarnaast introduceer je bij het werken onder de Fs een flinke toename in vervorming. In het geval van hoogdrivers, in verband met de vervorming is het niet ongewoon om juist een factor 2 of meer boven de Fs te werken.

Mvg Johan

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Ha heren, hartelijk dank voor jullie bijdrages alvast !

De filterregels en topologieen zijn me bekend; vraag ging praktisch over toepassing van filters met een erg lage afval / slope van bijv. 6dB/oct.

@Johan; viervoudige excursie voor een octaafje lager !? ... dat wist ik niet, begrijpelijk dat de vervorming extreem toeneemt !
        Ik neem aan dat die 12dB/oct (verviervoudiging van de excursie dus) dan puur is om hetzelfde aantal dB's SPL te houden, of is hier de A-weging al in meegenomen ?

Stelregel zou dan volgens de theorie van Johan zijn dat een minimale HP-filtering van 12dB/oct (vanaf Fs) noodzakelijk is om rendement te houden en vervorming binnen de perken te houden.

Vraag dan weer is waarom er soms filterslopes van 6dB/oct worden toegepast ? Da's dan toch weggegooid rendement en vragen om vervorming ?

Alvast bedankt weer voor de bijdrage !

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Filters van 6dB/oct hebben de beste fasekarakteristieken en klinken het 'muzikaalst'.

(We gaan dan wel uit van passieve filters. Voor actieve filtering gelden heel andere criteria).
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

Ha Paul,

Fasereinheid staat bij ontwerp hoog in 't vaandel ... kom ik met 6dB/oct niet in de knoei inzake vervorming en rendement ?

Voor een passief filter bestaat toch een actief equivalent ?

... vragen, vragen, vragen ... ;-)

Bedankt weer !

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

Originally posted by SPS
              Filters van 6dB/oct hebben de beste fasekarakteristieken en klinken het 'muzikaalst'.

(We gaan dan wel uit van passieve filters. Voor actieve filtering gelden heel andere criteria).
              sorry, en met alle respect, maar dit is echt wel heel erg ruim genomen wat je zegt.

Als je een coaxiaal systeem hebt, of als je boven 10 kHz crosst (bullets oid), zit er misschien wat in, anders niet.
              knoppen en waarden :)

Comment

Working...