Toepassing dempingsmateriaal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

zijn die jbl kasten toevallig erg ondiep?
    knoppen en waarden :)

Comment

• som
      • Nov 2002
      • 787

Originally posted by dokter dB
      zijn die jbl kasten toevallig erg ondiep?
      nou ze zijn niet echt diep;binnenmaat is 54 cm tussen de voor en achterkant.
      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• HR Soundproductions
        • Oct 2005
        • 650

Verdorie.... Ik gebruikte dempingsmateriaal ( pritex, bitumineuze plaat, longhair etc ) altijd om reflecties in de behuizing tegen te gaan.... Zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren.

Bijkomend effect van dempingsmateriaal is dat het geluid met een lagere snelheid erdoorheen gaat en de kast groter "lijkt" als hij in werkelijk is. Daarbij komt ook dat resonantie in een kast, niet jofel is voor het rendement...het kost tenslotte energie, en juist die energie daar gaat het om.

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

"zijn die jbl kasten toevallig erg ondiep?"

... mag ik hieruit opmaken dat bij ondiepe subs dempingsmateriaal wel nuttig ter vergroting van het (virtuele) kastvolume, maar dat dit bij "goed" ontworpen subs niet nodig is ?

Betreft dempen van kastresonanties en andere zaken die je niet wil horen; een dunne laag op 1 van de wanden volstaat dan toch al ?

Groeten !
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

Originally posted by Koen van der K
            "zijn die jbl kasten toevallig erg ondiep?"

... mag ik hieruit opmaken dat bij ondiepe subs dempingsmateriaal wel nuttig ter vergroting van het (virtuele) kastvolume, maar dat dit bij "goed" ontworpen subs niet nodig is ?

Betreft dempen van kastresonanties en andere zaken die je niet wil horen; een dunne laag op 1 van de wanden volstaat dan toch al ?

Groeten !
            Ja eigenlijk wel denk ik....
            Als je een ondiepe kast hebt zal er meer/hardere storing optreden uit poort via de achterwand...
            Toch denk ik dat, gecombineert met toppen, eea niet echt meer waarneembaar is.

Echt sublaag kan je minder beinvloeden met demping... de golflengtes zijn gewoon te lang.
            Alles boven 100Hz+harmonischen zal waarschijnlijk wel beinvloedbaar zijn...
            Dat iets "strakker" gaat klinken zal dus wel iets in tijd icm harmonischen zijn...
            knoppen en waarden :)

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Als je een ondiepe kast hebt zal er meer/hardere storing optreden uit poort via de achterwand...

Echt sublaag kan je minder beinvloeden met demping... de golflengtes zijn gewoon te lang.
              Dat iets "strakker" gaat klinken zal dus wel iets in tijd icm harmonischen zijn...
              Lees: de harmonische vervorming geproduceerd door de sub-ls..!
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• som
                • Nov 2002
                • 787

klopt idd,
                het verschil begint pas op te vallen als ik alleen de subs aan heb,
                ze komen ook niet lager,het lijkt er nog het meest op dat er wat minder "vervuiling" optreed.
                maar zoals ik al stelde het verschil is maar weinig.
                Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

Working...