highpass zonder lowpass

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Xmax
    • Jan 2006
    • 59

highpass zonder lowpass

Hallo,

Ik heb mijn basgitaar box met Delta12LF en La6-CBMR[closed back] klaar.
    Nu heb ik alleen de 6" afgefilterd met een 2de orde zelfbouw filter op 800Hz.
    Dit is bij twee weg basgitaar boxen gebruikelijk, omdat de woofer alles voor zijn rekening neemt.

Mijn vraag;

Wordt de woofer dan niet beinvloed door de schakeling van de highpass, die daar parallel overheen staat???

Dank
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Je bedoelt te zeggen, dat je delta 12lf een full-range signaal krijgt en de la6 vanaf 800 hz?
    Zo ja, dan heeft je delta12 daar geen last van.
    Alleen, wel even goed luisteren of de delta12 niet teveel middentonen weergeeft. (althans naar jouw smaak).

Het enige is, dat je amp een lagere impedantie "ziet" vanaf de 800 hz waar de la6 mee gaat doen. Lijkt me geen echt probleem hoor!

Maar vooral dus: luisteren!

Succes. Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Xmax
      • Jan 2006
      • 59

O.k dan, dat vermoeden had ik al, er is dus degelijk een beinvloeding.
      Als ik een vervangingsschema maak, dan zijn die twee speakers spoelen met een bepaalde weerstand, die ook nog eens veranderen, en ja luisteren naar teveel of te weinig midden word dan wel een beetje lastig.
      Wel heb ik de 12 alleen laten werken, dus zonder de 6 +filter, het geluid was ongeveer hetzelfde.
      Misschien wel daarom dat op een internationaal bassisten forum, men mij adviseerde zo hoog te filteren op 800Hz, terwijl de 12 bij 500Hz zwakker word.
      Ik begreep dat dus niet.

Ik ga nog op onderzoek uit.
      Grt,

Comment

• Xmax
        • Jan 2006
        • 59

Ik heb gehoord, dat die twee speakers in een '' bandpass'' gebied zitten.
        Ik vraag me dan af, wat ik daardoor verlies in efficientie.

Ik heb de box getuned op 50Hz, komt alle laag dan wel goed door???

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

Ik ben geen speakerbouwer, maar volgens mij begrijp jij sps verkeerd.

je delta 12 krijgt een fullrange signaal, wat dus betekend dat hij het gehele signaal voor zijn kiezen krijgt. vanaf 800 Hz gaat je hipass filter hoog doorlaten naar je LA6. wat dus betekend dat deze alles weergeeft boven 800 Hz

dit hipass filter heeft dus geen invloed op je delta12 zoals jij suggereerd en volgens mij begrijpt (gezien je reactie erop) uit het verhaal van sps..

heb ik dat goed??

Grz
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Xmax
            • Jan 2006
            • 59

Ik begrijp SPS wel degelijk,maar sorry voor mijn koppigheid.
            Toch ben ik van mening, dat zowiezo twee geschakelde luidsprekers elkaar beinvloeden, met of zonder filter.
            Zonder filter is er toch een verandering van de inductieve weerstand van de spoelen.
            En dan komt er ook nog eens een LC schakeling tussen.
            Maar o.k ik ben tevreden over de sound.

Comment

Working...