Eerste zelfbouw hulp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Braams
    • Sep 2007
    • 5

Eerste zelfbouw hulp

ik wil beginnen met mijn eerste zelfbouw, niet zozeer omdat ik beter geluid wil, maar vanwege het hobby-plezier.

Omdat dit de eerste keer is dat ik iets zelf bouw, wil ik beginnen met een goedkoop ontwerpje, als het mislukt is er in ieder geval niet veel geld in gestoken.

Ik wil gewoon een 2 weg systeempje maken, dichte kast. Mijn oog viel op:

Tweeter: JB Systems HT100 Bullet Tweeter
    Woofer: JB Systems SP10/150 Woofer 26cm

Qua kastontwerp gaat me dat wel lukken (WinISd). Mijn probleem zit echter in het filter. Ik weet dat ik een spoel nodig heb voor de lage/mid tonen, en een condersator voor de hoge tonen.

Het probleem is, dat in de formules om deze spoel en condensator te berekenen gebruik wordt gemaakt van een "kantelfrequentie". En daarvan zou ik graag willen weten hoe je die berekent of afleest uit de gegevens van de speakers?

Groet en alvast bedankt,

Bram de Jong
  • Xmax
    • Jan 2006
    • 59

Hallo,

Zoals ik begrijp, hoef ik je niets uit te leggen over winisd, dus dat slaan we over.
    Let er wel op als je de tweeter zonder scheidingsfilter kan toe passen, zo niet ga dan voor minimaal een 2de orde filter, dus een spoel en een bipolaire condensator.
    Een 1ste orde filter ben je met een condensator al klaar, maar dat is bij grote pieken niet ideaal voor je tweeter, de kans is n.l groot dat hij toch laag doorlaat.
    Ik zelf zou met enkel een condensator geen risico nemen.

Er zijn veel sites waar je wat van filters kan leren,zoek ze zeker op.
    De formules zijn echter wel ingewikkeld als je niets van de theorie begrijpt.
    Maar er zijn ook filter calculators.

Hier is er een van; .:12vhifi.nl:. alles over Car Audio & Techniek

Grt.

Comment

• Braams
      • Sep 2007
      • 5

OkƩ, het wordt dus een filter met een spoel en een condensator, daar was ik al achter. Maar om te berekenen welke spoel en condensator ik moet nemen heb ik de kantelfrequentie nodig, en hoe kom ik daarachter?

Bedankt voor je reactie!

Comment

• Xmax
        • Jan 2006
        • 59

Kijk op het grafiek ''transfer magnitude" , en kijk waar de curve zwakker word.
        Dat is dan je highpass freq.
        Let er wel op dat je tweeter wel in dit freq gebied werkt.
        Kom je lager uit, en je wil perfectie, gebruik dan een middentoner + tweeter.

Hou ons op de hoogte

Comment

• Braams
          • Sep 2007
          • 5

Bedankt Xmax, daar schiet ik iets mee op.

Ik zit alleen met een nieuw probleem, de speakers van Jb Systems kan ik niet openen bij New Project in WinISD. Moet ik dan toch overgaan op een andere driver?

En begrijp ik het goed dat je een tweeter helemaal niet in kan voeren in WinISD, dat je gewoon je laag/midden invoert, en vervolgens bij de t/s parameters van je tweeter kijkt of de tweeter in dat freq. gebied werkt?

Groet en bedankt!

Comment

• Xmax
            • Jan 2006
            • 59

Ja, het kan wel kloppen dat winisd die speaker niet in de database heeft.
            De speakers in de database zijn geselecteerde speakers van betere naam en kwaliteit.

Welke winisd heb je gedownload? de beta of alpha versie?
            Je moet de alpha versie hebben, daar kan je wat mee.

Als je de t/s specs van JB hebt, ga je als volgt te werk:
            Kies een willekeurige speaker met de zelfde diameter12 of 15.
            Dubbel klik op een t/s gegeven van die speaker, en vul i.p.v de waarde van die JB in

Let op!!!! als je de pagina sluit, ben je alles kwijt, en moet je opniew beginnen.

Comment

• Braams
              • Sep 2007
              • 5

Ik heb WinISD Alpha. De t/s specs van jb systems kan ik nergens vinden, ik
              heb dan ook besloten om over te gaan op de:

Peerless SLS 213 SWR 39 115 THSX AL SLS 8 Ohm 830667

Als ik deze invoer in winisd krijg ik een kast van 44,86 liter.

Begrijp ik het goed dat je een tweeter helemaal niet in kan voeren in WinISD, dat je gewoon je laag/midden invoert, en vervolgens bij de t/s parameters van je tweeter kijkt of de tweeter in dat freq. gebied werkt?

Deze peerlees curve wordt zwakker op (0,790 dB , 119,49 Hz.

Hoe zoek ik hier nou een gepaste tweeter bij en wat is dan de kantelfrequentie?

Groet en bedankt!!

Comment

• Xmax
                • Jan 2006
                • 59

Mooie speaker hoor, in iedergeval beter dan JB.
                Ik merk dat je toch heb gekozen voor een gesloten box, persoonlijk zou ik voor bassreflex gaan gezien de grote Xmax [conus uitslag 8,5mm].
                winisd geeft bij een BR kast een tuning freq van ~22Hz wat wel heel erg laag is, het hangt er ook vanaf welke muziek stijl je wil beluisteren.

Als je naar het eerste grafiek kijkt [ transfer magnitude] dan zie je op de rode lijn de curve naar beneden gaan bij ~200Hz.
                Dit is het punt waar een andere speaker het "moet" overnemen, wil je het perfect doen.
                Een tweeter gaat helaas niet zo laag, je zou dan eerst met een middentoner moeten werken en daarboven een tweeter.
                Weergave van muziek heeft verschillende freqs, bij deze woofer zullen de middentonen wel worden weergeven, maar dan wel zwakker.

hoor van je

Comment

• Leinad
                  • Apr 2004
                  • 153

1. Je zou in WinISD een willekeurige speaker moeten kunnen toevoegen als deze nog niet in de lijst voorkomt.
                  2. De simulaties in WinISD zijn boven de 200-300 Hz niet meer betrouwbaar (staat vast wel in de handleiding).
                  3. Het crossoverpunt kiezen daar waar de curve inzakt is dus fout!

Het ontwerpen van een filter doe je, zoals 1000 keer vermeld, a.d.h.v. metingen.

Comment

• Xmax
                    • Jan 2006
                    • 59

Zou je misschien de punten 1t/m 3 kunnen verklaren? ,kan ook leerzaam voor ons hier zijn.

Grt,

Comment

• Leinad
                      • Apr 2004
                      • 153

1. Zie documentatie van WinISD Pro of handleiding van Rademakers.

2. Uit de documentatie van WinISD:
                      Why frequency range is limited to low frequencies by default?
                      That is limitation of used equivalent circuit models. They are valid only in pistonic range of driver, or about 200-300 Hz. Anything beyond that, is very inaccurate. Possibility to change the plot frequency range is provided just for convenience.
                      Bij hogere frequenties ontstaan partiƫle trillingen in het membraan. M.a.w. het membraan beweegt niet meer als een vaste piston. Het gedrag wordt dan onvoorspelbaar. Beter kijk je dan naar het frequentiespectrum dat bij de luidspreker wordt geleverd.

3. Die curve is dus niet betrouwbaar en daarom ga je hier niet van uit. Wel (heel) betrouwbaar zijn metingen.

Comment

• Xmax
                        • Jan 2006
                        • 59

Inderdaad, dat was mij helemaal ontschoten, maar dat houd gelukkig niet in dat mijn info naar Braams vals is, want boxvolume en tunning frequentie worden inderdaad berekent onder de ~300Hz.
                        En om de kantelfreq te kiezen voor zijn tweeter moet hij gebruik maken van de geleverde gegevens van de speaker.
                        En wat betreft het filter, Ja wil je het perfect volgens de ''hi end'' normendoen, dan zou je metingen moeten laten/verichten, ik zelf heb gebruik gemaakt van een filtercalculator .:12vhifi.nl:. alles over Car Audio & Techniek

Grt.

Comment

• Leinad
                          • Apr 2004
                          • 153

Nah, je moet op zijn minst weten wat het impedantie verloop is van woofer en tweeter in de kast, anders kun jij geen fatsoenlijk filter ontwerpen. Impedantie is van belang omdat het de filterfrequentie bepaalt.

Groeten Daniƫl

Comment

• Xmax
                            • Jan 2006
                            • 59

Joh, wat heb ik hier nou op in te brengen.
                            Ik weet niet wat voor eisen braams aan zijn project stelt, als hij high-end kwaliteit wil, moet hij inderdaad met een oscilloscoop aan de gang

Comment

• Braams
                              • Sep 2007
                              • 5

Nee high-end eisen heb ik er echt niet aan, ik wil gewoon mijn eerst zelfbouw maken, en ja, hoe mooier ik het geluid kan krijgen hoe beter he. Metingen wil ik zowieso niet gaan doen.

Dus wat ik nu doe;

Peerless Speaker invoeren in winisd, komt een kastvolume uit.

Ik wil eigenlijk gewoon een dichte kast maken, wanneer het geluid me dan niet aanstaat kan ik altijd daarna nog gaan voor een bassreflex.

Het enige wat ik op deze speakers eigenlijk wil draaien is reggae. Gaat het een probleem worden wanneer ik een dichte kast maak met de hieronder genoemde speakers?

Hier heb ik in ieder geval de datasheet van de Peerless SLS 213: http://www.madisound.com/catalog/PDF...ess/830667.pdf

Groet en bedankt voor jullie hulp alvast!
                              Last edited by Braams; 23-09-07, 12:39.

Comment

Working...