zoek compleet ontwerp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eggie
    • Oct 2007
    • 2

zoek compleet ontwerp

Hallo,

Ik ben op zoek naar een compleet ontwerp van een speaker.
    Dit is natuurlijk erg ruim gezegt. Maar ben op zoek naar een speaker van hoge kwaliteit. Qua hoog midden laag.

Mijn probleem. Heb er geen snars verstand van. Kan wel goed een kast bouwen maar die spoelen filters

Dus is er een complete tekening met daarbij de bijbehorende speakers en spoelen. Zodat ik lekker bezig kan? Hoogst waarschijnlijk zal mijn liefde voor de speaker alleen groeien en ga me tijdens de bouw steeds meer verstand van krijgen.
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

allemaal leuk fijn en aardig maar

ik zou me toch eens gaan verdiepen dan hiero in het forum.

wat ik zo gok is dat je opzoek bent naar een tekening van een speakerkast waar je zowel je bas als je mid/hoog uit kan halen? deze speaker word aangestuurd door 1 versterker.

deze kasten/speakers worden een full range kast genoemt,

op Welkom bij Speakerstore

en Speakerplans.com

zijn tekeningen te vinden van deze kasten

Als je niet zo veel verstand heb van spoelen en noem maar op, zou ik op zoek gaan naar een scheidingsfilter wat in jouw systeem past

Maar zoals ik al zei lees je eerst eens goed in op het forum, hier kan je een boel leren over het bouwen van goede kasten, de materialen, demping, afwerking, en noem alles maar op

succes iig en laat eens weten wat je heb gemaakt!

Comment

• beyma
      • Oct 2002
      • 1614

Ook wel handig om te weten, wat mag het kosten ?!

En wat is je doel , wil je in een kantine beetje geluid hebben, of wil je voor veel mensen een feest gaan geven ermee?!
      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• eggie
        • Oct 2007
        • 2

Het mag zo'n 500 per luidspreker kosten. Het hout materiaal niet gerekent, maar ja dat zal wel niet zo duur in verhouding zijn.

Wil het graag gebruiken voor muziek en film kijken.

Comment

• jens
          • Aug 2004
          • 1067

ok

meestal gebruik je speakers voor muziek dus dat was wel duidelijk

je wilt het dus thuis gebruiken, voor op je kamer/in je huiskamer, om film te kijken en wat plaatjes te draaien....

ik denk dat je voor deze situatie je moet gaan verplaatsen naar een forum gericht op hifi zelfbouw

hier praten we meer over speakers die in de disco hangen, op een buitenfestival staan oftewel profesionele apparatuur, grote vermogens en systemen voor in een feesttent, en dus geen hifi audio voor in huis naast je flatscreen.

denk dat je weinig kans van slagen hebt hier.

gegroet

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Ik wil zelf ook best graag PA-boxen gaan bouwen omdat dat in verhouding wel goedkoper is en je ze aan je eigen wensen aan kan passen.

Ik kan wel een rechthoekige kast bouwen met aan de voorkant een gat erin, maar van het berekenen van akoestiek en zo heb ik geen kaas gegeten. Misschien is het een idee dat er iets van een "waar te beginnen" topic aangemaakt wordt voor de mensen die niet weten waar ze moeten beginnen met denken, welke drivers, waar is WinISD voor, enzovoort. Een beetje een FAQ dus
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• beyma
              • Oct 2002
              • 1614

Begin eens met deze boeken te lezen:

Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Watt Xtra
                • Oct 2004
                • 1119

Originally posted by Stoney3K
                Ik wil zelf ook best graag PA-boxen gaan bouwen omdat dat in verhouding wel goedkoper is en je ze aan je eigen wensen aan kan passen.

zelf een speakerkast bouwen is echt niet goedkoper als een bestaande kast te kopen.
                speakers worden gebouwd omdat men het leuk vind of omdat mensen wensen hebben die niet zo te koop zijn..
                elke boxenbouwer hier op het forum kan je vertellen dat het achteraf helemaal niet zo goedkoop was...

een faq is een heel goed idee... leef je uit.

to TS: Ik denk dat je hier niet helemaal goed bent en je inderdaad beter richting het hifi forum kunt verplaatsen.. Wil je speakers voor je kamer..

mocht je er ook eens een feestje mee willen draaien dan wordt het een ander verhaal.
                denk dan eens aan versterker vermogen, mengpaneel.. en wat zijn je verdere eisen
                Last edited by Watt Xtra; 26-10-07, 09:12.
                JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

True, het is ook een stukje uitdaging, je leert er ook van, en je kunt je boxen op een manier bouwen die jou NET iets beter uitkomt (als je EAW stack op 2cm na niet in je bus past).

Wbt die boeken: Een goed startpunt denk ik. Al stelt een PA-box natuurlijk weer andere eisen dan een HiFi box.
                  First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Mathijs
                    Moderator
                    • Aug 2002
                    • 1353

waar is WinISD voor
                    Check de WinISD uitleg van Rademakers.
                    Hier staat alles in wat je moet weten.

Dan het volgende:
                    Als je als noob speakers gaat bouwen moet je eerst heeeeel veel leren.
                    Ik kan je garanderen dat een Hoge serie DAP speaker beter zal klinken.

Filtering is bijvoorbeeld niet zomaar een scheidings filter kopen.
                    Een filter is geheel afhankelijk van de impedantie van de drivers.
                    Dit is niet de weerstand, maar de weerstand per frequentie.
                    Dit moet je dus meten met speciale apparatuur. Pas dan kan je een filter maken.

Wat slimmer is om een bestaand ontwerp te nemen, waar al een filter schema bij zit.

Nu ben ik klaar want dit is al 100x besproken

Comment

Working...