Waarom klinken mijn basboxen niet lekker?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ewald
    • Aug 2000
    • 93

Waarom klinken mijn basboxen niet lekker?

[FONT=Times New Roman]Hallo allen,[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Wie kan (en wil) mij uitleggen wat er fout is met mijn zelfgemaakte boxen?[/FONT]

[FONT=Times New Roman]De onderstaande boxen heb ik gebouwd voor de Monacor SP-15/200 luidsprekers daarin. Speakerstore website (Een B&C Basreflex 15").[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Ik dacht dat de luidsprekers qua gegevens redelijk overeen komen, dus dat een kleine aanpassing aan de baspoorten voldoende was. Helaas niet waar.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Ik heb al enkele dingen geprobeerd zoals een paar baspoorten dichtmaken.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman]Maar helaas krijg ik er nog niet een bevredigend geluid uit de boxen.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Nu wil ik wel wat dingen aanpassen, maar weet niet welke.[/FONT]
    [FONT=Times New Roman](Misschien de lengte van de baspoorten, maar hoeveel centimeters dan?)[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Wie helpt mij verder en kan mij uitleggen:[/FONT][LIST][*][FONT=Times New Roman]Door welke gegevens van de luidsprekers klinkt de boxen niet lekker?[/FONT][*][FONT=Times New Roman]Of het op te lossen is en hoe?[/FONT][*][FONT=Times New Roman]En zo niet wat is dan een betere boxmodel voor deze luidspreker? [/FONT][/LIST][FONT=Times New Roman]Wat ik wil is een basbox te bouwen met deze luidsprekers.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Alvast bedankt voor jullie reacties,[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Hieronder staan de luidsprekergegevens:[/FONT]
    [FONT=Times New Roman][FONT=CorporateSBold]Specifications [/FONT][FONT=Verdana]B&C Monacor[/FONT]
    [FONT=Verdana] 15 PZB 40 SP-15/200PA[/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Nominal Impedance 8 [/FONT][FONT=Verdana]Ω [/FONT][FONT=CorporateARegular]8 [/FONT][FONT=Verdana]Ω[/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Frequency Range 40-2000 Hz [/FONT][FONT=Verdana]40-5000Hz [/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Nominal1 700 W [/FONT][FONT=Verdana]200WRMS [/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Continuous Program2 1400 W [/FONT][FONT=Verdana]400WMAX [/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Sensitivity (1W/1m)3 97 dB [/FONT][FONT=Verdana]101dB [/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Voice Coil Diameter 100 mm [/FONT][FONT=Verdana]65mm [/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Fs 39 Hz [/FONT][FONT=Verdana]42Hz[/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Re 5.3 [/FONT][FONT=Verdana]Ω[/FONT][FONT=Verdana] 6.8[/FONT][FONT=Verdana]Ω[/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Qes 0.3 [/FONT][FONT=Verdana]0.41 [/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Qms 7.4 [/FONT][FONT=Verdana]4.37 [/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Qts 0.29 [/FONT][FONT=Verdana]0.37[/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Vas 112 dm.3 [/FONT][FONT=Verdana]197 l[/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Sd 855 cm.2 [/FONT][FONT=Verdana]855cm2[/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]X max ± 8 mm [/FONT][FONT=Verdana]±3mm [/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Mms 123 gr.[/FONT][FONT=Verdana] 71g [/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Bl 24.3 Tm [/FONT][FONT=Verdana]17.6Tm [/FONT]
    [FONT=CorporateARegular]Le 2.4 mH [/FONT][FONT=Verdana]1.1mH [/FONT][/FONT]
  • ivo
    • Jul 2003
    • 390

[FONT=Times New Roman]Ik dacht dat de luidsprekers qua gegevens redelijk overeen komen[/FONT]
    Niet...............
    Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• TCMC
      • Jul 2005
      • 56

Originally posted by ewald
      [FONT=Times New Roman]Hallo allen,[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Wie kan (en wil) mij uitleggen wat er fout is met mijn zelfgemaakte boxen?[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Ik dacht dat de luidsprekers qua gegevens redelijk overeen komen, dus dat een kleine aanpassing aan de baspoorten voldoende was. Helaas niet waar.[/FONT]
      [FONT=Times New Roman]Ik heb al enkele dingen geprobeerd zoals een paar baspoorten dichtmaken.[/FONT]
      [FONT=Times New Roman]Maar helaas krijg ik er nog niet een bevredigend geluid uit de boxen.[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Wie helpt mij verder en kan mij uitleggen:[/FONT][LIST][*][FONT=Times New Roman]Door welke gegevens van de luidsprekers klinkt de boxen niet lekker?[/FONT][*][FONT=Times New Roman]Of het op te lossen is en hoe?[/FONT][*][FONT=Times New Roman]En zo niet wat is dan een betere boxmodel voor deze luidspreker?[/FONT][FONT=Times New Roman].[/FONT][/LIST][FONT=Times New Roman]Alvast bedankt voor jullie reacties,[/FONT]

[FONT=Times New Roman]Hieronder staan de luidsprekergegevens:[/FONT]
      [FONT=Times New Roman][FONT=CorporateSBold]Specifications [/FONT][FONT=Verdana]B&C Monacor[/FONT]
      [FONT=Verdana]15 PZB 40 SP-15/200PA[/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Nominal Impedance 8 [/FONT][FONT=Verdana]Ω [/FONT][FONT=CorporateARegular]8 [/FONT][FONT=Verdana]Ω[/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Frequency Range 40-2000 Hz [/FONT][FONT=Verdana]40-5000Hz Niet veel zeggend[/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Nominal1 700 W [/FONT][FONT=Verdana]200WRMS Zit een gigantisch verschil in [/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Continuous Program2 1400 W [/FONT][FONT=Verdana]400WMAX [/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Sensitivity (1W/1m)3 97 dB [/FONT][FONT=Verdana]101dB Van B&C klopt dit wel. Van Monacor is dit gigantisch uit de duim gezogen. [/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Voice Coil Diameter 100 mm [/FONT][FONT=Verdana]65mm 100 mm is groot, maar heel goed te gebruiken voor hoog vermogen. 65 mm is niks voor een 15 inch speaker.[/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Fs 39 Hz [/FONT][FONT=Verdana]42Hz Maakt weinig uit.[/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Re 5.3 [/FONT][FONT=Verdana]Ω[/FONT][FONT=Verdana] 6.8[/FONT][FONT=Verdana]Ω 5.5 Ohm is een ideale waarde[/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Qes 0.3 [/FONT][FONT=Verdana]0.41 Belangrijk is EBP=Fs/Qes. Deze ligt meestal tussen de 100 - 125 voor basreflex kasten.[/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Qms 7.4 [/FONT][FONT=Verdana]4.37 [/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Qts 0.29 [/FONT][FONT=Verdana]0.37[/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Vas 112 dm.3 [/FONT][FONT=Verdana]197 l Weinig zeggend. Bepaalt de compliantie (omgekeerde van stijfheid) van de ophanging. [/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Sd 855 cm.2 [/FONT][FONT=Verdana]855cm2[/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]X max ± 8 mm [/FONT][FONT=Verdana]±3mm 3 mm is erg mager voor een subwoofer en gaat snel vervormen. Ook is er veel minder druk. 8 mm is een mooie uitgangspositie voor vele 15 inch en 18 inch subwoofer speakers.[/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Mms 123 gr.[/FONT][FONT=Verdana] 71g Lichter geeft een hoger rendement, gaat echter ten kostte van de laagst weer te geven frequentie [/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Bl 24.3 Tm [/FONT][FONT=Verdana]17.6Tm Hoe hoger de BL, des te sterker de aandrijving.[/FONT]
      [FONT=CorporateARegular]Le 2.4 mH [/FONT][FONT=Verdana]1.1mH Een L > 2 mH geeft aan dat het om een 4-laags VC gaat. Deze zijn beter geschikt voor subwoofers en hebben minder power compressie.[/FONT]
      [/FONT]
      Ik heb mijn comments in het blauw aangegeven.
      Je ziet dus gigantische verschillen.
      De Monacor speaker is leuk voor een tweeweg topkast.
      De B&C speaker is zonder meer prima en ook heel goed doordacht. Ook belangrijk is dat B&C speakers erg lang mee gaan, dus het geld zijn ze wel waard.

TCMC
      Blijven lachen :)

Comment

• ewald
        • Aug 2000
        • 93

Dank je wel TCMC.

Als ik het goed begrijpt wordt het niet wat om met deze moncor luidsprekers een basbox te bouwen.

[FONT=Times New Roman]Ik ga op zoek naar andere luidsprekers.[/FONT]
        Last edited by moderator; 14-05-08, 21:31.

Comment

• Verheyen
          • Jan 2007
          • 65

Is het niet voor de hand liggend welke luidspreker je best kan gebruiken?

Comment

• Jacob
            • Jan 2006
            • 152

Originally posted by Verheyen
            Is het niet voor de hand liggend welke luidspreker je best kan gebruiken?
            Waarschijnlijk mag het niks kosten....
            Anders was het niet op deze manier begonnen.

Comment

• salsa
              • Jan 2007
              • 1315

Tja, als de OP-er nou goed naar het bericht van TCMC had gelezen dan had hij beter dus naar B&C speakers kunnen kijken...
              Daar zijn hele mooie bouwtekeningen voor in omloop....

Gevalletje van 'niet weten wat ik wil'???

Dave
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Originally posted by salsa
                Tja, als de OP-er nou goed naar het bericht van TCMC had gelezen dan had hij beter dus naar B&C speakers kunnen kijken...
                Daar zijn hele mooie bouwtekeningen voor in omloop....

Gevalletje van 'niet weten wat ik wil'???

Dave
                ...meer een geval "niet willen wat ik weet" vrees ik.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• ewald
                  • Aug 2000
                  • 93

Laten we maar ophouden met vertellen over niet weten of willen.

Dat is te snel (en de verkeerde) conclusies trekken.
                  Ik wou gewoon weer eens wat bouwen en had deze speakers nog liggen.
                  Na veel avonden zoeken en afwegen kwam ik op dit ontwerp.

En ik dacht ach ik probeer het gewoon.
                  Ik wist dat er een risico was dat het kon mislukken.

Geen traantje om gelaten en met de opmerkingen van TCMC wat geleerd wat niet in mijn (luidsprekerontwerp) boeken staat.

Bedankt allen.

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Originally posted by TCMC
                    Ik heb mijn comments in het blauw aangegeven.
                    Je ziet dus gigantische verschillen.
                    De Monacor speaker is leuk voor een tweeweg topkast.
                    De B&C speaker is zonder meer prima en ook heel goed doordacht. Ook belangrijk is dat B&C speakers erg lang mee gaan, dus het geld zijn ze wel waard.

TCMC
                    TCMC,

Deze speakers willen wij gebruiken voor subs:
                    Zijn deze waarden aanemelijk?

RCF - LF18N402

GENERAL SPECIFICATIONS
                    Nominal Diameter 460/18 mm/inch
                    Rated Impedance 8 Ohm
                    Program Power 2000 Watts
                    Power handling capacity 1000 Watts
                    Sensitivity 1W, 1m 98.5 dB
                    Frequency Range 30-1000 Hz
                    Effective Piston Diameter 395/15.6 mm/inch
                    Maximum Excursion Before Damage 54/2.1 mm/inch
                    Minimum Impedance 6.8 Ohm
                    Voice Coil Diameter 100/4 mm/inch
                    Voice Coil Material Copper
                    Voice Coil Winding Depth 20.5/0.8 mm/inch
                    Number of layers 2
                    Kind of layer Inside/Outside
                    Thickness Top Plate Depth 15/0.6 mm/inch
                    Cone Material No pressed pulp
                    Cone Design Straight
                    Surround Material Polycotton
                    Surround Design Triple roll
                    THIELE - SMALL PARAMETERS
                    Resonance frequency Fs 36 Hz
                    DC resistance Re 5.6 Ohm
                    Mechanical factor Qms 7.1
                    Electrical factor Qes 0.25
                    Total factor Qts 0.24
                    BL factor BL 29 T - m
                    Effective Moving Mass Mms 165 gr
                    Equivalent Cas air load Vas 247 liters
                    Effective piston area Sd 0.122 m2
                    Max. linear excursion Xmax 7.3 mm
                    Voice - coil inductance @ 1KHz Le1k 2.6 mH
                    Half-space efficiency Eff 4.4 %

Comment

• JVS
                      • Mar 2004
                      • 317

De LF18N401 en LF18N402 zijn geweldige drivers. Specs zullen gegarandeerd kloppen (RCF heeft toch een redelijke reputatie).

De LF18N402 is moeilijk leverbaar. De LF18N401 is de meest gangbare (heeft ook een wat grotere Xmax dan de N402).

Mocht je overigens nog wat LF18N401's zoeken, mail me even, ik heb er nog een aantal liggen (nieuw).

Groet,

Comment

• TCMC
                        • Jul 2005
                        • 56

Originally posted by frederic
                        TCMC,

Deze speakers willen wij gebruiken voor subs:
                        Zijn deze waarden aanemelijk?

RCF - LF18N402
                        RCF staat bij mij een stapje hoger aangeschreven dan B&C. Ik heb nog niet gesimuleerd, maar volgens mij kun je daar leuke compacte 18 inch subs mee maken.

TCMC
                        Blijven lachen :)

Comment

• sis
                          • Jul 2003
                          • 3305

TCMC zou leuk zijn moest je dit doen
                          Een compact 18" kastje
                          hier nog zo'n RCF fan
                          sis
                          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• mopetfritse
                            • Feb 2009
                            • 11

Hallo JVS . heb je ook nog de RCF 1000w spekers liggen ? moet er 4 hebben en wat kan ik het beste in een hoorngevouwen kast monteren ? ( heb er voor de carnaval 4 in rook zien op gaan )

Originally posted by JVS
                            De LF18N401 en LF18N402 zijn geweldige drivers. Specs zullen gegarandeerd kloppen (RCF heeft toch een redelijke reputatie).

De LF18N402 is moeilijk leverbaar. De LF18N401 is de meest gangbare (heeft ook een wat grotere Xmax dan de N402).

Mocht je overigens nog wat LF18N401's zoeken, mail me even, ik heb er nog een aantal liggen (nieuw).

Groet,

Comment

• All-round Sound
                              • Feb 2006
                              • 289

Hallo Mopetfritse,

ik heb nog wel een set van 4 EAW 18" 1000W liggen
                              voor zowel hoorn als bandpas geschikt
                              eventueel met hoorn

m.v.g.
                              Luke de Jong
                              Allround Sound