Parameters woofer SA W-bin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timothy
    • Aug 2005
    • 175

Parameters woofer SA W-bin

Beste(n),

Ik zit met een klein probleempje, namelijk dat ik door het bos de bomen niet meer zie.
    Ik heb als hobby-project twee SA W-bin 4515 op de kop kunnen tikken. Deels om ze volledig op te kuisen en in orde te stellen, maar zoek er dus ook gepaste woofers bij (en daar nijpt het schoentje):

Ik weet ondertussen dat er origineel de JBL 2225 woofer inzat, maar zoek nu naar alternatieven voor die 'vintage'woofer. En dat binnen een budget van een goede 400 EUR voor 4 15 inchers (eventueel wel een marge van rond de 100,00 EUR) pakweg dus max 125 EUR/speaker.

Nu weet ik ook dat ik voor die prijs nooit dezelfde woofer ga vinden, maar ik zoek naar een zo goed mogelijk alternatief.

- Daarom zou ik graag weten welke parameters belangrijk zijn voor een SA W-bin woofer.
    - Ik heb al door dat ik moet kijken naar de QTS en de X-max, maar ik weet bijvoorbeeld niet wat prioritair tov de andere is (steeds in vergelijking met de originele specs: X-max: 5mm en QTS 0,28)
    - Als er afwijkingen opzitten, wanneer zijn die te groot? (Ik geef een voorbeeld: ik heb al eens een woofer gevonden met een X-max van 5mm, maar dan wel een QTS van 0,34, is het verschil van QTS te groot?)
    - Zijn er nog andere parameters die belangrijk zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp bij dit vraagstuk en leermoment!
    (Ter info: mochten jullie het nog niet weten: ik ben redelijk handig, maar een noob op luidsprekerbouw in verband met specs van woofers )

Mvg,

Tim
  • e-sonic
    • Aug 2004
    • 329

SA bin

Hallo,

De w-bin is een leuke kast maar is ook een goeie money maker geweest.

Je moest steeds meer kasten bij-elkaar plaatsen om de bruikbare bas frequenties voldoende laag te krijgen. Het hoorn-opp van 1 of 2 kasten is te klein.

Dus met 1 kast heb je een hoorn vanaf 100-120 hz en daar beneden is het een bas-reflex kast met een relatief kleine kast inhoud.

Als je kast niet wilt veranderen moet je een speaker met dezelfde parameters hebben. De T/S parameters hangen met elkaar samen.

De resonantie frequentie volgt uit de massa van de conus en ophangstijfheid.

De Qts is een resultaat van o.a de magneetsterkte B en mechanische demping.

van de 2225

Nom. diamerer[inch]15
    Vas[Liters]169,9
    Qts
    0,28
    Qes
    0,31
    Qms
    2,5
    Fs[Hz]40
    Sensitivity[dB]98
    Max Power[W]200
    Power definition
    Thermally-limited maximum electrical input power
    Lower freq[Hz]

Upper freq[Hz]

Rec. Filter freq[Hz]

xmax[mm]5,08
    Moving mass[g]105

je kunt ook de kast en met name de poorten afstemmen op een andere luidspreker maar dan is de kast niet meer uitwisselbaar.

Als hobby project prima, als je ook je wilt verdiepen is het afstemmen van poorten, ik heb altijd leuke resulaten gehad met ook kleinere w-bins.

Ik werkte altijd met de subwoofer page van brian steele die nog steeds in de lucht is,

groet e-sonic
    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• Timothy
      • Aug 2005
      • 175

Ik had ondertussen ook al de parameters van de originele woofer gevonden. Maar ondervond in mijn zoektocht het probleem dat ik geen gelijkaardige woofer vond binnen mijn budget. Ik zal dus keuzes moeten maken. Daarom weet ik niet op welke parameters (is in jouw lijst ook al indrukwekkend) ik eerst moet filteren... De X-max? Het vermogen (wattage)?...
      Ik besef dat ik nooit hetzelfde geluid als de originele SA W-bins zal kunnen halen, maar wil wel streven naar een zo goed mogelijke benadering ervan (binnen mijn budget natuurlijk).

BTW: Ik hoor regelmatig tegenstrijdige verhalen. De ene zegt dat één W-bin per kant te weinig is, de andere zegt dan weer dat er toch een strakke 'maag'bas te voelen/horen is. En dat hij meerdere jaren ermee heeft gespeeld.
      Wat is er nu van aan?
      Ik heb niet echt de bedoeling om er 1000 man mee te bespelen... Maar ik hoop wel dat er wat voelbare dreun-maagvoelbas uit zal komen. Dit moet toch wel lukken denk ik, niet?

Ik heb deze kasten deels gekocht als speeltje, het in orde zetten zal al een uitdaging op zichzelf zijn... Anderzijds hoop ik wel dat ze in deze setup (1'tje per kant) wel bruikbaar zijn... Ik zal trachten ze wel eens in openlucht en 'grotere' zalen te testen.

Comment

• dexter
        • Jul 2005
        • 433

Een w-bin zoals die van jou is ooit verzonnen om met minimal 8 per kant
        te werken.
        Hierdoor zal als je er maar 1 gebruikt je niet de diepgang hebben zoals met 8 per kant.
        Je zal op zo'n 80 Hz de meeste output hebben.
        met 1 wbin per kant zou je ongeveer 150 man aan kunnen mits originele woofers en fatsoenlijke crossover en versterkers.

Comment

• Mdg
          • Dec 2005
          • 23

Sa W-bin

Hallo Timothy,

Ik wil je wel wat verder op weg helpen. In de tijd dat de W-bin
          werd gebouw (1980) is een luidspreker gebruikt die op dat moment
          het meest te bieden had. Bijna 30 jaar later is er ontzettend veel veranderd op het gebied van luidsprekerchasis en zijn de luidsprekers van toen niet
          meer te vergelijken met de huidige op de markt, behalve de goedkopere.

Qts , Vas etc.. zijn afgeleiden waardes en in mijn ogen niet meer als een
          snelle referentiewaarde.

In een luidspreker een van de belangrijkste eigenschappen de motorsterkte per oppervlakte/gewicht eenheid. Motorsterkte is het het aantal NA/W. Dit per oppervlakte en gewichteenheid bepaald in meer of mindere maten de akoestische lading (weerstand) die je je luidspreker kunt voorschotelen.
          Dus de lengte van de hoorn, compressiekamer, throat.

Elke luidspreker waarvan bovenstaande en Fs (resonatiefreq.) gelijk zijn zal dezelfde frequentiekaraterestiek geven.

Persoonlijk zou ik voor een upgrade gaan. Probeer te achterhalen wat de
          bouwmaten zijn van de kasten. Belangrijk is de mouth, throat, hoornlengte (gemeten over zijn middellijn), compressiekamer, diameter 2x gat front, volume achterkamer. Als je me deze geeft kan ik eens wat inkloppen.

Mvg
          Marcel

Comment

• All-round Sound
            • Feb 2006
            • 289

Hallo

voor een beetje speaker moet je toch gauw op 200 a 250,- rekenen

en anders kom je al snel in de eminence serie's

wel is er van BMS een volgens de parameters leuk speakertje
            de BMS 15P214 kost zo'n 130,- 't stuk

wil je het goed doen neem dan een Beyma 15G450N of een 15P1000 v.a. 270,-
            uiteraard zijn er nog een aantal goede merken / speakers in omloop

ik weet van een kennis
            deze heeft er Peavey black widow speakers in zitten
            en dat gaat best lekker met 4 x 15" glijbanen erop
            maar het is en blijft een soort van Kick bashoorn
            nu draaien ze ook veel knetter house etc. dan gaat het wel

maar zoals eerder geschreven heb je er best heel wat nodig om een beetje diepgang te krijgen

suc6 met je project
            2de hands speakers mischien , let wel op wat je koopt !!!!

m.v.g.
            Luke
            =====================================
            eindelijk zonder 8 x 18" W-bins en nu infra's 2 x 18"

Comment

Working...