Speaker gekregen 1400 w, hoe aansluiten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stefanrox
    • Oct 2008
    • 6

Speaker gekregen 1400 w, hoe aansluiten?

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb vrijwel geen/weinig verstand van geluidsystemen.

Nu mijn vraag, ik heb een joekel van een speaker kunnen bemachtigen (zie foto's) nu mijn vraag, hoe sluit ik dat aan op me torentje? ik snap het gewoon rood op rood zwart op zwart, maar ik heb gewoon een oud torentje en dan geeft hij niet meer geluid als me oude speakers toch? als ik meer volume wil moet ik dan een versterker ofzo aanschaffen? Er staat op: 18l 1400w 8 ohm.

En weet iemand hoe duur zo'n speaker is??

Alvast hartstikke bedankt!

• RayM
    • Jan 2006
    • 742

Het heeft geen zin om deze luidspreker op je 'torentje' aan te sluiten.
    Dat kun je het 'torentje' niet aan doen.

Je hebt hier een Eighteen Sound sub (laag/bas) speaker in je handen met een continuvermogen van 1000 watt oftewel 1 kilowatt. Dat ding kost ongeveer € 300,00.
    Zie hier.

Je hebt allereerst een flinke kast nodig die om de speaker heen zit voor een fatsoenlijke weergave. Vervolgens heb je een flinke (vermogen) versterker nodig om de sub aan te sturen. En dan heb je alleen nog maar laag..
    Heerlijk die stilte

Comment

• stefanrox
      • Oct 2008
      • 6

Originally posted by RayM
      Het heeft geen zin om deze luidspreker op je 'torentje' aan te sluiten.
      Dat kun je het 'torentje' niet aan doen.

Je hebt hier een Eighteen Sound sub (laag/bas) speaker in je handen met een continuvermogen van 1000 watt oftewel 1 kilowatt. Dat ding kost ongeveer € 300,00.
      Zie hier.

Je hebt allereerst een flinke kast nodig die om de speaker heen zit voor een fatsoenlijke weergave. Vervolgens heb je een flinke (vermogen) versterker nodig om de sub aan te sturen. En dan heb je alleen nog maar laag..
      oke super bedankt!! en het klinkt misschien een beetje noob, maar is dit dan een subwoofer? En zo'n versterker hoe duur is dat? (tweedehands) want ik kan toch gewoon een houten kast erom heen timmeren, of is dat te beun?

en hem gewoon aansluiten op me torrentje geeft geen problemen?

bedankt alvast!!

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

Die speaker is inderdaad een subwoofer en heeft een goed berekende kast nodig om hem fatsoenlijk te laten werken .

zie link : Speakerstore website

dus niet zomaar wat hout erom heen timmeren want dit werkt niet...
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• stefanrox
          • Oct 2008
          • 6

oke, bedankt voor je reactie!

Maar als ik hem nou aan me torrentje aansluit kan dat geen kwaad?

Comment

• RayM
            • Jan 2006
            • 742

Originally posted by stefanrox
            Maar als ik hem nou aan me torrentje aansluit kan dat geen kwaad?
            Wat bedoel je eigenlijk met 'torentje'?
            Ik neem aan een gewone huiskamer versterker met cdspeler en een paar hifi speakers.
            Ik denk niet dat je iets zult horen buiten wat ondefinieerbare geluiden.
            En je versterker zal ook niet happy zijn, die is er niet voor gemaakt. Schade aan je versterker wil je toch ook niet.
            Heerlijk die stilte

Comment

• stefanrox
              • Oct 2008
              • 6

Originally posted by RayM
              Wat bedoel je eigenlijk met 'torentje'?
              Ik neem aan een gewone huiskamer versterker met cdspeler en een paar hifi speakers.
              Ik denk niet dat je iets zult horen buiten wat ondefinieerbare geluiden.
              En je versterker zal ook niet happy zijn, die is er niet voor gemaakt. Schade aan je versterker wil je toch ook niet.
              Marktplaats.nl > Radio cd speler. (stereo torentje.) - Audio, Tv en Foto - Stereo-sets

dat is um, maar ik vrees dat het hem niet gaat worden.. dus dan verkoop ik hem maar. is 130 euro een redelijke prijs? hij is nog helemaal netjes, bedankt alvast.

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

Ik vrees dat je op een verkeerd forum zit .
                dit gaat hier niet over hifi .
                sis
                Last edited by Mathijs; 22-10-08, 17:28.
                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• stefanrox
                  • Oct 2008
                  • 6

Originally posted by sis
                  Ik vrees dat je op een verkeerd forum zit .
                  dit gaat hier niet over hifi .
                  sis
                  hifi? o, maar bedankt voor alle informatie.
                  Last edited by Mathijs; 22-10-08, 17:28.

Comment

• arie
                    • Feb 2003
                    • 550

je kunt beter de speaker verkopen en je torente houden, je hebt namelijk nog best wel een beetje verstand van geluid kastbouw en dergelijke nodig om dit tot een goed einde te brengen, de speakers is los ongeveer 150a 200euro waardt, groeten arjan

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

Zo'n grote speaker zal best wel zwaar wegen? Dan kost het ook heel veel energie om 'm te laten trillen (zo werkt de geluidstechniek nu eenmaal). Jouw "torentje" kan dat niet zo goed, want die kan alleen maar hele lichte speakers laten trillen.
                      Wil je 'm houden: zoek eerst naar een zware versterker (beginnen bij 200 euro voor goedkope modellen), dan naar een manier om een geluidssignaal naar die versterker te krijgen (meeste stereo's hebben niet zomaar een uitgang voor dit soort dingen, tegenwoordig dan...)

Dan is het eigenlijk zonde om de speaker zo te gebruiken, want je kan er veel meer rendement uit halen met een speciale kast (zie hierboven). Zal ook flink wat kosten aan goed hout, gereedschap, schroeven, lijm, bekleding, bedrading, etc... 100-200 euro is een mooi begin.

Dan heb je een enorm presterende subwoofer. Leuk, maar dan hoor je je hoge tonen bijna niet meer, want dat is totaal uit verhouding. Moet je dus nog honderden euro's in het mid-hoog investeren. En dan voor een slaapkamersetje? Beetje overkill. Ik zou er wat zakcentjes mee verdienen op marktplaats.nl.

Comment

• stefanrox
                        • Oct 2008
                        • 6

Originally posted by jurjen_barel
                        Zo'n grote speaker zal best wel zwaar wegen? Dan kost het ook heel veel energie om 'm te laten trillen (zo werkt de geluidstechniek nu eenmaal). Jouw "torentje" kan dat niet zo goed, want die kan alleen maar hele lichte speakers laten trillen.
                        Wil je 'm houden: zoek eerst naar een zware versterker (beginnen bij 200 euro voor goedkope modellen), dan naar een manier om een geluidssignaal naar die versterker te krijgen (meeste stereo's hebben niet zomaar een uitgang voor dit soort dingen, tegenwoordig dan...)

Dan is het eigenlijk zonde om de speaker zo te gebruiken, want je kan er veel meer rendement uit halen met een speciale kast (zie hierboven). Zal ook flink wat kosten aan goed hout, gereedschap, schroeven, lijm, bekleding, bedrading, etc... 100-200 euro is een mooi begin.

Dan heb je een enorm presterende subwoofer. Leuk, maar dan hoor je je hoge tonen bijna niet meer, want dat is totaal uit verhouding. Moet je dus nog honderden euro's in het mid-hoog investeren. En dan voor een slaapkamersetje? Beetje overkill. Ik zou er wat zakcentjes mee verdienen op marktplaats.nl.

bedankt voor alle reacties mensen
                        Last edited by moderator; 23-10-08, 12:47. Reason: spelregels zijn er voor iedereen!

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

??

Het is een (veel voorkomende) misvatting dat een dergelijke grote luidspreker een grote versterker nodig heeft.

Je zou zelfs het tegenovergestelde kunnen beweren; Omdat de luidspreker zo efficient is (mede vanwege de grote magneet) heb je juist veel minder vermogen nodig voor een indrukwekkende prestatie, zelfs met een kleine versterker als het betreffende 'torentje'. juist zo'n kleine luidspreker heeft meer vermogen nodig vanwege het veel lagere rendement.

Ik gebruik deze luidspreker overigens ook in de huiskamer. Ik heb een tiental kasten uitgeprobeerd en ben het meest te spreken over een 90 liter gesloten kast, met de luidspreker 'downfiring'. Leuk voor games en muziek maar ook voor een bioscoopavondje van 30 man.

Gewoon in combinatie met meerdere hifi luidsprekers en een crossover. Onnodig om te zeggen dat je op hoog volume de andere luidsprekers overschaduwt maar het kan ook gewoon zacht.

Mvg Johan

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

@Soundexlosion: Wordt tijd om de boeken er weer eens op na te slaan.
                            Die versterker heeft echt geen flauw idee hoe groot of klein de speaker is die je erop aansluit, het enige dat een versterker 'ziet' is de aangesloten impedantie en zolang deze impedantie binnen de specificaties van de betreffende versterker valt is er niets aan de hand. De versterker zal gewoon zijn vermogen leveren volgens de P=I*U regel waarin P= vermogen, I = stroom en U = spanning, je ziet dat er nergens een oppervlak van de speaker in deze formule zit.
                            De regel dat een versterker ongeveer twee maal het AES vermogen van een speaker moet kunnen leveren heeft alleen als reden dat je dan de ideale combi hebt en dus maximaal rendement weet te halen uit je speakers.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

Probeer het maar eens ik durf te wedden dat een huis tuin en keukenversterker de conus amper in beweging krijgt. Hij zal idd wel werken, maar een veel lichtere (b.v. 10") woofer met rubber randen zal stukken beter presteren. Ik vrees dat je weinig bas zult ervaren met een h- t- en keukenamp met zo'n joekel van een speaker eraan.
                              Da's dus klinkklare nonsens!
                              Als beide speakers (de 18" en de 10") hetzelfde rendement hebben zal er net evenveel uitkomen (bij eenzelfde INPUTvermogen natuurlijk voor alle duidelijkheid).
                              Last edited by laserguy; 14-09-10, 00:07. Reason: Nog een voor alle duidelijkheid toegevoegd...
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...