X-tro

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ_Progrezz
    • Apr 2008
    • 104

X-tro

Hallo,

Ik ben aan het uitkijken naar een stevige geluidsset en men oog viel op het x-tro systeem. Maar ik heb hierover enkele vragen en bedenkingen.

Is het moeilijk om deze aan te passen om een trapeziumvormige kast te krijgen? Als ik 2 stackjes per kant zet wil ik ze onder een hoek kunnen zetten, wat niet zo praktisch is bij de x-tro. Hij mag dan gerust wat groter worden, dat is geen probleem. Vooral vanvoor maakt me dat niet zoveel uit. Hij moet toch op een 18" sub komen te staan dus het is zelfs aangeraden.

Voor mid wordt er een 8" driver gebruikt. Komt dit toe? Ik wil het systeem uitbreiden tot iets krachtigers (krachtigere drivers). Is het dan beter dat ik overstap op een 10 of 12" ? Kan ik voor het hoog dan ook best over schakelen op een 2" met een grotere hoorn.

Als ik dit allemaal herlees gaat het sterk lijken op een eaw 850, maar dat is geen probleem. Want op het gewicht na is dit zowat de meest praktische speakerset die ik al heb gebruikt.

Heeft iemand ervaringen met de x-tro speaker? Weet er iemand wat er nog van dat 2de ontwerp is gekomen? Heeft iemand rond Belgisch Limburg deze set staan?

Alvast bedankt,
    Progrezz
  • DJ_Progrezz
    • Apr 2008
    • 104

Als het in totaal meer dan pakweg 1200 euro gaat kosten en niet beduidend beter is dan een kf850 is het natuurlijk niet de moeite om dit te bouwen.

Comment

• arie
      • Feb 2003
      • 550

ga er maar gerust vanuit dat het absoluut niet beter gaat klinken dan een eaw kf850 top met ux 8800 proccessor, dit is namelijk een van de beste conventionele kasten ooit gemaakt(en nu met de ux 8800 klinken ze nog beter), koop dus liever een gewone 850 set daar heb je meer aan, groeten arjan

Comment

• Lawaaiige Buur
        • Jan 2006
        • 45

Ik heb 4 x-tro's, precies gebouwd & gevuld zoals op tekening. Ik heb mn set vaak samen met TMS-4 kasten van turbosound gehoord en dan klinken de x-tro's stukken beter en zuiverder. De 8 inch en 1 inch geven superstrak midhoog, veel mooier als bijv. 12, 2 en 1 inch.
        In het begin had ik er eminence kappa's in, maar dat kun je beter laten, de 15nd930 gaat echt stukken harder en dieper.
        Een x-tro kost aan speakers ongeveer 900 euro, dan heb je ze allemaal nieuw. Een plaat of 2 aan mdf kost ook een paar tientjes en klaar is kees (nouja, op wat knutselwerk na :-)
        http://www.licht-geluid.nl/forum

Comment

• All-round Sound
          • Feb 2006
          • 289

@ de laawaaiige buur

wij hebben de X-tro deels nagebouwd

8 x de midhoorn [ 4 per kant ] 350 tot 1600 Hz 24dB
          en
          4 x een 2"selenium + hoorn voor het hoog [ 2 per kant ] v.a. 1600tot 18000 Hz 24dB
          en eerst 4 van onze eigen midlaag kasten ook 15" 105 tot 350 Hz 24dB
          daarna 4 volgens een funktion -one ontwerp maar ook deze kon het niet bijwerken

het eerste wat mij opviel
          het mid was! loepzuiver hard en redelijk dragend
          tot we er echt een beetje power op loslieten met een paar SA900 C amp's
          ruim voor de helft van het opgegeven vermogen werden ze gigantisch SCHELL
          en onverstaanbaar
          we dachten eerst aan de 2" drivers maar helaas was dit niet het geval
          deze werkten perfect evenals de midlaag sectie

met disco ging het nog wel
          maar een band konden we gewoon vergeten zeker buiten of in een feesttent

nu draaien we met 4 Apogéé C 3X3 toppen en 8 bashoorns of 2 tot 6 infra dubbel 18" dat geeft pas rust
          tot circa 65 Mtr met gemak overal duidelijk te verstaan
          kosten aanschaf 2deH : tja, daar hebben we het even niet over , maar ik heb er geen spijt van

bouwen van de X-tro moet echt een hobby zijn anders zou ik er niet meer aan beginnen
          zeker omdat het niet het meest makkelijke kastje is om te bouwen

en als het om geld gaat kan je soms beter huren [ ervaring komt met de jaren ]
          zeker met +- 1100,- per kast
          en je hebt er min. 4 nodig om echt boddy te kunnen geven op feesten v.a. 600 pers
          +- €4400,- daar kan je best meer dan een paar keer een set van huren

doe er je voordeel mee
          m.v.g.
          Luke
          ================================================== ===========
          Audience Delight 2400's met Apogéé en Seeburg 2 x18" infra's dat klinkt lekker

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

Zlef heb ik een goed werkende variant gebouwd gebruik vanaf 125 Hz:
            1) De helft van een MT122 (2x12 inch) dus een MT121 van Rog Mogdale
            2) De mid van de xTro
            3) ME250 op een 60x40 graden hoorn

De MT121 hoorn met de 12 incher van 135-650 Hz
            De xTro mid van 650 - 2000 Hz
            De ME250 de rest

Er onder 2x EAW SB150 (50-135 hz) aangevuld met subs

e.e.a. uiteraard actief met proc. timealigned.

Doordat de mid pas bij 650Hz hoeft te beginnen, veel minder snel last van overbelasting en dus schel worden!

Paul
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• All-round Sound
              • Feb 2006
              • 289

Originally posted by SPS
              Zlef heb ik een goed werkende variant gebouwd gebruik vanaf 125 Hz:
              1) De helft van een MT122 (2x12 inch) dus een MT121 van Rog Mogdale
              2) De mid van de xTro
              3) ME250 op een 60x40 graden hoorn

De MT121 hoorn met de 12 incher van 135-650 Hz
              De xTro mid van 650 - 2000 Hz
              De ME250 de rest

Er onder 2x EAW SB150 (50-135 hz) aangevuld met subs

e.e.a. uiteraard actief met proc. timealigned.

Doordat de mid pas bij 650Hz hoeft te beginnen, veel minder snel last van overbelasting en dus schel worden!

Paul
              het snel schel worden hebben we helemaal opgelost
              met een schroeftolletje de 8 speakers en aansluitplaatjes verwijderd
              en de kraak kraan de rest laten doen , ze waren zo weg

m.v.g.
              Luke
              ==============================================
              het kan soms zo simpel wezen
              en lekker opruimen

Comment

• DJ_Progrezz
                • Apr 2008
                • 104

@SPS: 5 verschillende kistjes boveneen lijkt me niet bepaald handig, dat is zeker en vast niet het plan.

Ik denk dat het ik idd beter uitkijk voor een paar kf850 topjes. Mss er een passieve filter in bouwen voor hoog/mid. Iemand daar ervaringen mee?

Comment

• Turboke
                  • Oct 2006
                  • 463

Denk dat je weinig degelijke filters zal vinden om in een maakt niet uit welk systeem te steken.

Comment

• DJ_Progrezz
                    • Apr 2008
                    • 104

Originally posted by Turboke
                    Denk dat je weinig degelijke filters zal vinden om in een maakt niet uit welk systeem te steken.
                    Die van EAW zelf misschien??

Comment

• Turboke
                      • Oct 2006
                      • 463

Dacht dat er geen filters inzaten in een 850

Comment

• SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

Originally posted by DJ_Progrezz
                        @SPS: 5 verschillende kistjes boveneen lijkt me niet bepaald handig, dat is zeker en vast niet het plan.
                        Haha, natuurlijk niet.
                        Uiteraard heb ik low-mid, mid en high in een kast gebouwd en bi-amped!
                        De set is dus:
                        SB150 (2x) sub/low
                        3-weg top in trapezium behuizing a-la MT122

in totaal dus tri-amped met een DBX proc.

En soms indien nodig extra infra subs erbij.

Wat absoluut een aanrader is bij de midhoorn: Met baffletex bekleden.
                        Daarmee ga je resonanties in de hoorn tegen, en klinkt ie veel rustiger.
                        Zeker als het hard gaat! Ivo heeft hier ook goede ervaringen mee (verkoopt het ook...)

Maar, als je een KF850 kunt veroorloven, dan zou ik dat zeker doen!
                        Ook Rog Mogdale is tot de conclusie gekomen, dat zelfbouw van hoornkasten het altijd aflegt tegen de betere fabrieksontwerpen!

Hier geldt simpel... duurder IS beter!

Paul
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• DJ_Progrezz
                          • Apr 2008
                          • 104

Originally posted by Turboke
                          Dacht dat er geen filters inzaten in een 850
                          Dat heb ik toch niet gezegd. EAW heeft een passieve filter uitgebracht die je er eventueel zelf in kan plaatsen. Op die manier worden hoog en mid door dezelfde versterker aangestuurd. Spaart dus 1 versterker uit. Lijkt me handig als klank en rendement hetzelfde blijven.

Comment

• Turboke
                            • Oct 2006
                            • 463

Als dat zelfde zou blijven zouden ze dat er zelf al insteken lijkt me,
                            voor disco absoluut geen probleem om zo te spelen maar als je live werk wil gaan verrichten lijkt me dit niet meer handig, dan kan je de 2 banden niet meer extra uitversterken.

Comment

Working...