X1 sub kasten (rog mogale)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bartje2012
    • Aug 2008
    • 93

X1 sub kasten (rog mogale)

Hoi, deze kasten Speakerplans.com leken me de perfecte aanvulling voor mijn hd215's.
    of beter gezegd de hd(2)15's zijn een perfecte aanvulling op de X1 subs

Nou ben ik zelf geen ervaren houtbewerker maar heb ook geen 2 linkse handen en voordat je vraagt "waarom ga je dan uberhaupt zelf bouwen...",
    het lijkt me de snelste/goedkoopste oplossing.
    Denk niet dat ik ze 2ehands op redelijk termijn kan vinden dus dacht ik even informeren hoe makkelijk/moeilijk deze kasten te bouwen zijn.

Ik zat te denken alle maten netjes over te schrijven, de tekeningen mee te nemen en bij een houtzagerij/handel de boel te laten zagen op maat. Dan de hele handel met vriend van me (wel ervaren houtbewerker) in elkaar te zetten. Wordt denk ik multiplex berken aangezien ik ze redelijk vochtproof wil hebben.

Iemand deze ooit eerder zelf gebouwd? zijn er tips, dingen waar ik aan moet denken, mischien een kleine kostenschatting per kast aan materialen?
    Alternatieven voor deze kast die zelfde freq bereik hebben / rendement?

Hoor graag reacties,
    cheers bart.
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

Originally posted by Bartje2012
    Hoi, deze kasten Speakerplans.com leken me de perfecte aanvulling voor mijn hd215's.
    of beter gezegd de hd(2)15's zijn een perfecte aanvulling op de X1 subs

Nou ben ik zelf geen ervaren houtbewerker maar heb ook geen 2 linkse handen en voordat je vraagt "waarom ga je dan uberhaupt zelf bouwen...",
    het lijkt me de snelste/goedkoopste oplossing.
    Denk niet dat ik ze 2ehands op redelijk termijn kan vinden dus dacht ik even informeren hoe makkelijk/moeilijk deze kasten te bouwen zijn.

Wordt denk ik multiplex berken aangezien ik ze redelijk vochtproof wil hebben.

Hoor graag reacties,
    cheers bart.

ik heb ergens anders op dit forum gelezen dat mensen zelfbouwen omdat ze het leuk vinden en dat het soms zelfs duurder uitkomt dan nieuw kopen(helaas zijn de meeste kasten van speakerplans niet te koop in de winkel, zou wel handig zijn, kastje kopen, speaker kopen, inelkaar schroeven en gassen maar) berken multiplex wordt idd veel gebruikt, als je ze vocht/bierproof wil hebben dan kan je ze denk ik het beste spuiten met warnex ofzo, het is trouwens wel jammer dat je een bandpass hebt gekozen(veel minder rendement dan een br/hoorngeladen kast) misschien moet je eens op Speakerstore website kijken, daar staan ook bassreflexen op. verder is het misschien handig als we weten waar je het voor wilt gebruiken.(kerk/kroeg-binnen/buiten-100 man/1000man)

daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Bartje2012
      • Aug 2008
      • 93

Speaker zijn zoiezo leuk of je ze nu kooopt of bouwt
      maar je hebt gelijk over het algemeen kan zelf bouwen vaak duurder uitpakken. Het ging me dan ook vooral om het model wat moeilijk (al gemaakt)te vinden is.

waarom de x1?

- voornamelijk mooi freq bereik (35 tot 80hz) dat mooi aanvult op mijn hd215's (60 a 70hz tot 160).
      - in verhouding tot andere subs redelijk compact formaat kast

Het gebruik zal varieren van kleine en grote ruimtes tot loodsjes/buiten. (wel als kleinere aanvullende "chill"set dus niet de mainset... moet daar wel tegen op kunnen boxen :P )

Kan eventueel ook kiezen voor 2x 18"inch glijbanen deze kasten kan ik namelijk overnemen van vrienden. alleen: w-bins, glijbanen etc... ze zijn lompzwaar, weinig sub (behalve goede stacks), draagt ver maar eerste paar meters niks. Daarom mijn keuze voor een x1.. maar goed sta nog steeds open voor advies / ideeen

p.s. ik wil liever niet dat mijn bassen ver dragen buiten.. dit ivm met geluidsoverlast enzo :P
      Last edited by Bartje2012; 27-02-09, 12:46.

Comment

• Carl
        • Nov 2000
        • 907

Ik heb een setje X1's en die bevallen me uitstekend!
        Je kunt uit 3 platen 2 kasten bouwen, dus dat zijn je kosten.
        Deze BP6 kast heeft echt geen laag rendement, wel een beperkt freq.bereik, maar binnen dit bereik douwt het knalhard.
        Ik heb mijn cross op 90Hz. staan en hoger gaat eigenlijk niet, dus daar moeten je toppen wel mee om kunnen gaan.
        Het zijn ook fijne kasten om mee te werken, niet te zwaar ofzo, ik doe het meeste alleen en dat gaat prima. Alleen als ik ze "hoog op elkaar" stapel in mijn aanhanger is dat een beetje lastig, maar het gaat wel. Je gebruikt ze plat liggend, en dan is 2 stuks opstapelen heel goed te doen in je uppie.

Comment

• Bartje2012
          • Aug 2008
          • 93

oww je stackt ze of bedoelde je 2 op elkaar voor vervoer? ik dacht dat ze de vloer gebruikte als soort uitloop van de hoorn en dat ze daarom perse op de grond moeten staan maar goed mischien begrijp ik je verkeerd.

die platen is dat overal beetje standaard maat? dus 3 platen bij de gamma maar ook 3 bij de lokale houtboer?

en idd rendement is best mooi daarom mijn keus voor deze prachtkastjes

Comment

• teunos
            • Feb 2008
            • 352

1 plaat hout is standaard 2,44m x 1,22m of zoals laatst steeds meer wordt gebruikt 2,50m x 1,22 m.
            let er wel op uit hoeveel lagen je plaat multiplex is opgebouwd. 13 lagen gelamineerd (18mm hout) voldoet ruim aan de norm voor het bouwen van speakers. Hoe minder lagen erin zitten des te sneller de plaat op de hoekjes zal gaan verbrijzelen. maar de lokale houtboer kan hier wel meer over vertellen
            ''diamonds are forever''

Comment

• Bartje2012
              • Aug 2008
              • 93

haha zag idd laatst zon hoekje eraf gestoot worden,
              gast had 2x glijbaan van 5 laags gebouwd, ik zo is dat niet te weinig,
              liet ie even zien dat 5 laags best een schopje kon hebben...

niet dus... ik ga voor 13 laags berken multiplex, duur (geloof 60 per plaat) maar dan kan ie tenminste ook een paar dagjes buiten op een festivalletje staan

ik denk dat ik toch afzie van het laten zagen door de houtleverancier.
              even rondneuzen naar iemand met een cnc machine en de benodigde skills :P
              heb geen zin in gamma hout met gamma zaagskills.

btw "teunos" waar ken ik die naam toch van? oja jij hebt me paar maanden ook geholpen/adviseerd over mijn h en h electronics en die stomme concord kasten die nu als dj plateau omgebouwd zijn lang leven search button

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Originally posted by Bartje2012
                haha zag idd laatst zon hoekje eraf gestoot worden,
                gast had 2x glijbaan van 5 laags gebouwd, ik zo is dat niet te weinig,
                liet ie even zien dat 5 laags best een schopje kon hebben...

niet dus... ik ga voor 13 laags berken multiplex, duur (geloof 60 per plaat) maar dan kan ie tenminste ook een paar dagjes buiten op een festivalletje staan

ik denk dat ik toch afzie van het laten zagen door de houtleverancier.
                even rondneuzen naar iemand met een cnc machine en de benodigde skills :P
                heb geen zin in gamma hout met gamma zaagskills.

btw "teunos" waar ken ik die naam toch van? oja jij hebt me paar maanden ook geholpen/adviseerd over mijn h en h electronics en die stomme concord kasten die nu als dj plateau omgebouwd zijn lang leven search button

wat dacht je van de lokale houtboer, goed hout(meestal)+goede zaagskills(meestal) en helaas heeft niet iedereen een cncmachientje in de huiskamer staan(en die ruimte heb je er ook wel voor nodig, wel es op de tv gezien, lekker compact) dus dat wordt toch een bedrijf, en aangezien er niet veel bedrijven zijn die met hun cnc's reclame lopen te maken alsof het wattenstaafjes zijn, zou ik toch maar teruggaan naar de houtboerzaagskills........

daan

(onze lokale houtboer=nix mis mee!!)
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

@Bartje:
                  Ik leg ze plat op de grond, zoals inderdaad bedoeld. Twee op elkaar komt ook voor, maar dan op dezelfde manier, plat dus. Werkt goed, allemaal op de grond is eigenlijk beter, maar is niet altijd plek voor.
                  In mijn aanhanger stapel ik ze ook, maar dan rechtop, dat past veel beter.
                  Klank is tijdens transport niet zo belangrijk toch? ;-)

Comment

• teunos
                    • Feb 2008
                    • 352

ja inderdaad, dat was met die hh speakers, hier liggen ze momenteel nog niets te doen, wachtend op inbouw in een kast.
                    maar ontopic: x1 is inderdaad een hele leuke subkast, alleen dat op de grond leggen maakt wel maar weinig verschil, dan kun je beter stapelen voor de hoogte.(en wat bas gerich op de maag kan soms ook heel leuk zijn) houdt er wel rekening mee dat ze ook echt niet hoger dan die 80Hz zullen gaan, en bouw-technisch niet een al te moeilijke kast om te bouwen vanwege de vele rechte hoeken etc.
                    ''diamonds are forever''

Comment

Working...