Kastontwerp 180 hz tot 5000

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bartje2012
    • Aug 2008
    • 93

Kastontwerp 180 hz tot 5000

Ben op zoek naar een simpel kast ontwerp ter aanvulling van de volgende kasten/freq ranges

2x X1 (bandpass 800 watt per kast) = 35 tot 80
    2x hd215 (hoorn, 1200 watt per kast) = 50a60 tot 180

2x ?? mid = 150 a 180 tot 5 a 6k

2x beyma (long throw, 75 watt per kastje) cp22 = 5k tot 20k

gebruik nu 2x 15" 250watt H&H electronics maar deze trekken onder de 400hz niet goed en komen er niet mooi boven uit.

denk dat ik op een 12 incher neerkom? kan echter geen enkel midkasten vinden die de door mij opgegeven freq bereiken, iemand een tip voor een ontwerp?
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by Bartje2012
    Ben op zoek naar een simpel kast ontwerp ter aanvulling van de volgende kasten/freq ranges

2x X1 (bandpass 800 watt per kast) = 35 tot 80
    2x hd215 (hoorn, 1200 watt per kast) = 50a60 tot 180

2x ?? mid = 150 a 180 tot 5 a 6k

2x beyma (long throw, 75 watt per kastje) cp22 = 5k tot 20k

gebruik nu 2x 15" 250watt H&H electronics maar deze trekken onder de 400hz niet goed en komen er niet mooi boven uit.

denk dat ik op een 12 incher neerkom? kan echter geen enkel midkasten vinden die de door mij opgegeven freq bereiken, iemand een tip voor een ontwerp?
    Die zul je ook niet vinden, ik ken geen enkele speaker die je gewenste rendement als ook dit frequentiebereik aan kan.
    Voor de hand liggend zou zijn een combinatie van hoorn geladen midkasten (bijvoorbeeld oude 4512, al klinken die niet vind ik) in combinatie met 2" drivers op voldoende grote hoorns.
    De CP22 zou dan als tweeter kunnen functioneren, echter als ik me niet vergis zijn dit bullet tweeters die echt niet zo long throw zijn...

Het ontwerp van een goed klinkende mid kasten (vooral 300Hz-3kHz)is naar mijn idee veel moeilijker als baskasten, niet aan beginnen dus als je niet zeker bent.

Ik begrijp trouwens je combinatie niet van bandpass en hoorn kasten, is deze keuze gemaakt omdat je deze al hebt staan?

15" zouden het tot 400Hz nu juist het beste moeten doen, daarboven word het altijd al veel moeilijker.
    Ondanks dat er vele 15" en 2" kasten zijn ben ik er nog nooit tegengekomen die goed klinken, is altijd een te groot compromis. Of een 15" die te hoog door moet lopen of een 2" die te laag moet...

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

Originally posted by DJ Antoon
      Ondanks dat er vele 15" en 2" kasten zijn ben ik er nog nooit tegengekomen die goed klinken, is altijd een te groot compromis. Of een 15" die te hoog door moet lopen of een 2" die te laag moet...
      Je hebt dus nog nooit een 15"/2" goed horen klinken
      m.a.w. BVB : een NEXO PS15, RCF tt25A, EV ZX5 en vele andere topmerken die zo'n 15"/2" combinatie hebben klinken dus niet ?

Mag ik vragen : heb je last van je gehoor misschien ??

Want dit kan je toch niet serieus nemen ?

sis
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

De EV ZX5 is een 1" (2" VC maar 1" thoat). De RCF tt25 A is een 1,5". De PS15 is een goed voorbeeld van een echte 2" (met 3" VC).
        Er is inderdaad geen goede enkelvoudige oplossing voor 150 -5000 Hz (voor PA) tweeweg-oplossingen zijn er genoeg.
        Een 2" kan wel eens slecht gaan klinken boven de 8 á 10 kHz. Om dit probleem weg te nemen kun je een 15"/2" combo gebruiken met bijv. de CP22 vanaf 5 á 8 kHz (hoger crossen komt de meeste drivers ten goede).

Mvg Johan

Comment

• Bartje2012
          • Aug 2008
          • 93

2 weg dus..Ja dit vermoede ik al, daarom zit ik te denken om mijn oude rcf unita tw101's
          in een 2 weg kast te zetten, deze gaat van 600 a 800 tot 5000.
          Echter de hoorn is 60 cm breed... erg groot dus.

het plan Speakerstore website (10" + 1") is dan bv alweer te klein. maar komt wel het dichtste in de buurt qua looks en afmetingen (liefst mid kast niet breder dan 56 cm).

wat ik ook kan doen is slechts een mid kast bouwen voor 180 tot 1k a 1,5k.
          Dan behoud ik de unita's gewoon in de lompe kast dat ze al zitten.
          Maar heb ook daar nog geen plannen voor kunnen vinden.

Trouwens @ dj antoon dat over bandpass en hoorn combineren hoor ik vaak toch zijn de X1 en/of LABhoorns de beste keus om de hd215's aan te vullen.
          vergeet niet dat de hd215 en KORTE hoorn is met veel punchy, in je face, sound.

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Originally posted by sis
            Je hebt dus nog nooit een 15"/2" goed horen klinken
            m.a.w. BVB : een NEXO PS15, RCF tt25A, EV ZX5 en vele andere topmerken die zo'n 15"/2" combinatie hebben klinken dus niet ?

Mag ik vragen : heb je last van je gehoor misschien ??

Want dit kan je toch niet serieus nemen ?

sis
            Tja, dan heb ik maar last van mijn gehoor (40+ dan word het minder), dit is mijn mening. Ik ben hier heel serieus in. Geef mij maar een 10" of 12" op het mid, en als de geluidsdruk niet nodig is nog liever een 6,5".
            Wil niet zeggen dat een 15" 2" niet te gebruiken zou zijn, of voldoende acceptabel kan klinken... Voor de kleinere klussen is de 15" en 2" oplossing de simpelste / goedkoopste met het hoogste rendement en het meeste laag.
            Als er (standaard) een (18") subje bij gebruikt word dan geef mij maar een 12" op het mid!

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

Originally posted by Bartje2012
              Trouwens @ dj antoon dat over bandpass en hoorn combineren hoor ik vaak toch zijn de X1 en/of LABhoorns de beste keus om de hd215's aan te vullen.
              vergeet niet dat de hd215 en KORTE hoorn is met veel punchy, in je face, sound.
              Ok, ik ken de hd215 niet, als het inderdaad een korte hoorn is dan heb je misschien niet zoveel last in je crossover gebied als gevolg van looptijd verschillen.

Comment

• Bartje2012
                • Aug 2008
                • 93

Originally posted by DJ Antoon
                Ok, ik ken de hd215 niet, als het inderdaad een korte hoorn is dan heb je misschien niet zoveel last in je crossover gebied als gevolg van looptijd verschillen.
                Speakerplans.com
                maar dan dubbel.

Comment

Working...