Baskast voor live band

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marianne
    • Apr 2009
    • 9

Originally posted by Rademakers
    Over het algemeen (er zijn altijd uitzonderingen):

Een basreflex is vrij breed inzetbaar.

Een 18" basreflex het liefst onder de 125 Hz crossen. Gezien je budget heb je genoeg geld voor een dubbel 18" basreflex, dat lijkt me persoonlijk een goede keuze qua behaalbaar geluidsvolume en laagweergave.

Een dubbel 15" (triple zou ook nog kunnen maar stelt meestal zwaardere eisen aan de gebruikte versterker en is minder gangbaar) kan eventueel wat hoger gecrosst worden als een 18" basreflex. Wat minder qua geluidsvolume of laagweergave (de dubbele, de triple iets meer), de kast kan wel iets kleiner worden gemaakt (dubbele, triple iets groter).

Een hoorn gaat over het algemeen harder als een basreflex maar mist meestal laagweergave bij gebruik van een enkele kast. Veel hoorns presteren pas echt optimaal bij gebruik van 2 รก 4 stuks en zijn over het algemeen een stuk moeilijker te maken. Ook de delay vanwege de hoornlengte kan problemen geven.

Bandpass zoals 6de orde gaan gemiddeld harder als een basreflex, zijn meestal groter, hebben minder vrijheid qua crossoverfrequentie (zeker in vergelijking met 15" basreflex) en staan over het algemeen niet bekend om een goede kickweergave, veelal toegespits op sub ipv basweergave.

Een hybride is een overgang tussen een basreflex en een hoorn. Prestaties zijn afhankelijk van hoe het evenwicht tussen de kastprincipes is verdeeld. Meestal iets harder in ruil voor minder laag in vergelijking met basreflex.

Hybride en bastreflex hebben bovendien het voordeel van de directe radiator. Door het ontbreken van een directe radiator kan de vervorming wat achterblijven. Op korte afstand wekt deze vervorming de indruk van meer aanwezig laag, handig bij gebruik als monitor.

De meeste kasten zijn qua afmetingen om te rekenen naar "ideale maten" zolang het interne volume maar gelijk blijft (dus als je 2 maten kiest, wordt de derde bepaald). Er is vast wel iemand op het forum aanwezig om daarbij te helpen, uitgezonderd hoornloaded aangezien deze ontwerpen veelal een stuk gecompliceerder zijn qua uitvoering.

Je kunt eventueel een keertje huren om uit te proberen, dan weet je snel genoeg of iets jou en de band aanstaat.

Mvg Johan
    Dit is allemaal een stuk duidelijker voor mij. Het wordt allemaal nu wat concreter voor mij. Aangezien wij regelmatig spelen in de wat grotere kroegen of op bruiloften. Heb ik een kast nodig die tot honderd man aan kan.
    De complexiteit van de kast maakt niet zoveel uit. Ik heb inmiddels gezien dat er vrij duidelijke bouwtekeningen zijn. Deze kan ik aan een houtbewerker afgeven. Hoef ik het alleen maar met de band in elkaar zetten (lijmen en schroeven). 'Gedwongen' worden om meerdere kasten naast elkaar te moeten zetten is geen optie. Ik wil met een enkele kast uit de voeten kunnen. We hebben een dubbele 18" overwogen, maar het formaat waar je dan altijd aan vast zit is niet handig voor ons.
    We kunnen altijd nog een tweede set bouwen zodat ik er 4 heb, en deze dan stapelen.
    Wat ik uit je verhaal begrijp, is dat een basreflex de beste (praktische) oplossing is. Is de KIT18 van 18Sound dan een oplossing ? Of zijn er ontwerpen die beter presteren ?

Ik dank je in ieder geval voor het duidelijke verhaal en de genomen moeite om het mij uit te leggen.

Comment

• Marianne
      • Apr 2009
      • 9

Originally posted by Rademakers
      Over het algemeen (er zijn altijd uitzonderingen):

Een basreflex is vrij breed inzetbaar.

Een 18" basreflex het liefst onder de 125 Hz crossen. Gezien je budget heb je genoeg geld voor een dubbel 18" basreflex, dat lijkt me persoonlijk een goede keuze qua behaalbaar geluidsvolume en laagweergave.

Een dubbel 15" (triple zou ook nog kunnen maar stelt meestal zwaardere eisen aan de gebruikte versterker en is minder gangbaar) kan eventueel wat hoger gecrosst worden als een 18" basreflex. Wat minder qua geluidsvolume of laagweergave (de dubbele, de triple iets meer), de kast kan wel iets kleiner worden gemaakt (dubbele, triple iets groter).

Mvg Johan
      Al snap ik van dit verhaal niet veel. Maar daar ga ik mij later wel in verdiepen, of laat ik over aan de jongens.
      Zij verzorgen meestal het technische gedeelte. Ik ben die meestal loopt te drammen over het geluid. En aangezien ik ook de kas beheer.....

Comment

• bones2001
        • Aug 2003
        • 741

Enkele praktische overwegingen; de voorkant van de baskast mag niet groter zijn dan de bovenkant van een 19" flightcase. Als de baskast op zijn achterkant op de wielen staat, past hij perfect (effectief) in de aanhanger (oppervlakte) tussen alle andere kisten (=quote gitarist ).
        Hier wordt een 18"br kast toch al een probleem omdat je die nooit in
        een kast krijgt die aan jullie afmetings eisen voldoet...

Tip,
        Holland PA heeft enkele nieuwe EAW SB 600's in de aanbieding voor 1250
        eurootjes ex btw.
        Deze zijn dubbel 15" , 1400 watt , 133db cont, 139 db peak.
        Deze kast is 50 cm breed, dus past in jullie aanhanger.
        1 van deze is denk ik ruim voldoende om jullie topjes bij te houden.
        Koop hier nog een Crest 8001 of Carver PT2400 bij, en je kan lekker
        beuken.
        Mixen is net als schilderen.
        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Je noemt voor de versterker de mogelijkheid van zelfbouw!?
          Ik zou je willen adviseren daar NIET aan te beginnen.
          Hij zal beslist niet goedkoper worden dan een redelijke versterkerrange, en heeft geen garantietermijn van bijv. 5 jaar.
          Daarnaast is een ontwerp van een amp met 2x 1000watt aan boord inclusief alle beveiligingen, eventueel class H en smps niet of nauwelijks te vinden.
          En als je een conventionele amp bouwt, dan kosten de trafo elco's en eindtransitoren al veel meer dan je lief is.
          Niet doen dus.

Paul.
          Last edited by SPS; 09-04-09, 19:32.
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Kijk, als er vrouwvolk op het forum komt is eenieder ineens heeeeel behulpzaam .

Welkom op dit forum Marianne, prettig om te lezen dat je 'alles' meteen begrijpt!

Zou je zo vriendelijk willen zijn ook je profiel in te vullen?

Veel plezier hier op het forum, en als je 'klaar' bent met je basjes, blijf dan gerust hier wat rondhangen, het is hier meestal gezellig, en vaak ZEER LEERZAAM

groeten John
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Marianne
              • Apr 2009
              • 9

Een kast als de Martin WS18X is toch redelijk compact. De maten komen ook redelijk in de buurt. Is er een ontwerp wat hier op lijkt of dezelfde kwaliteiten heeft ?

Ik surf en google mij de laatste dagen helemaal suf om alle berichten hier op het forum te lezen.

Een jongen van de band kwam deze tekening tegen;

118a subkast

Volgens hem kunnen we de voorzijde smaller en minder hoog maken en de kast dan wat dieper (bedankt Johan). Het principe lijkt op de WS18X.

Gaat dit werken, en is dit de kast die ik zoek qua geluid ?

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Of dat de kast is die je zoekt kwa geluid? dat moet je helemaal ZELF uit zien te vinden! Probeer een paar eigenaren van deze en andere zelfbouw basjes bij elkaar te krijgen en beluister ze. Neem de band+instrumenten mee, je zei zelf al dat er verschil is tussen de smaken van de bandleden. Zorg dat je je eigen toppen erbij hebt, probeer ze stuk voor stuk uit en overleg met de rest van de band welke jullie het beste vinden klinken. Er zijn vast mensen op dit forum die je hier verder mee kunnen helpen!

Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...