Zelfbouw line array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Zelfbouw line array

Liep al 3 jaar met het plan rond zelf een line array achtig systeem te ontwerpen/ontwikkelen/bouwen. Reden was een multifunctioneel systeem dat op iedere locatie inzetbaar is. Een jaar geleden begonnen met de bouw van één prototype kastje en nu dan eindelijk de draad weer opgepakt en druk met de bouw van 12 kastjes. Hier een aantal foto's voor een ieder die het leuk vindt.
    De kastjes worden voorzien van 2 8" RCF drivers voor het laag en mid en een 1" Renkus Heinz hoog driver voor het hoog. De hoogsectie moet nog worden voorzien van een wave guide. De bedoeling van de kastjes is dat ze stand alone gebruikt kunnen worden op kleine locaties en als array van 6 kastjes per kant bij de grotere klussen.
    De kastjes zijn gebouwd van 12 en 15 mm berken multiplex en wegen ongeveer 20kg per stuk. De rigging wordt aan de beide zijden in de uitsparingen geschroefd, deze wordt gemaakt van aluminium welke CNC bewerkt wordt en daarna zwart geanodiseerd.
    In de voorzijde zit een sleuf waarin een grille wordt geschoven gemaakt van perfoplaat welke gepoedercoated wordt.
    Het systeem wordt aangestuurd door Lab gruppen versterkers, nu nog een Lab 4000 voor het laag/midden en een Lab 1600 voor het hoog maar deze zullen op termijn worden vervangen door een FP+10.000 per kant. De impedantie is 16 Ohm per kastje dus bij 4 kastjes is de totale impedantie 4Ohm.

">
    ">
    ">

Last edited by MusicXtra; 13-04-09, 20:06.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!
  • Beckers Entertainment
    • Dec 2008
    • 650

Weet niet of ik de enige was waar de foto's het niet deden..
    Maar KLIK en ze werken.

Zien er overigens leuk uit. Lijkt me wel leuk om de bouw van deze kastjes te volgen.

Groeten Jasper
    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Ziet er netjes en professioneel uit! Misschien dat je er zelfs over kunt denken om deze kastjes in bouwpakket-vorm op de markt te brengen.

(ROFL, ik denk me al in, line arrays in het rek bij de IKEA...)
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by Stoney3K
        Ziet er netjes en professioneel uit! Misschien dat je er zelfs over kunt denken om deze kastjes in bouwpakket-vorm op de markt te brengen.

(ROFL, ik denk me al in, line arrays in het rek bij de IKEA...)
        Gezien de moeilijkheidsgraad van het bouwen en vooral het zagen denk ik niet dat er een markt voor is.

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

... dat ziet er zeker profi uit !
          Effe 'n vraag; je hebt 't over multi-functionele toepassing, ook als standalone ... als 't 'n echt line-array principe is ga je toch problemen krijgen met je HF spreiding ? Wat voor waveguide ga je toepassen en wat voor subs ga je gebruiken ? Lijkt me dat je toch 'n aardig (frequentie)gat krijgt tussen je subs en de 8" drivers ? En ohja, zet je de drivers in serie ?

Groeten !
          Last edited by Koen van der K; 13-04-09, 20:15.
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

De kastjes geven weer vanaf ongeveer 100Hz, als sub zit ik te denken aan 15" Basreflex, met een front afmeting van 600*400 mm en 4 stuks per kant.
            Dan is de hoogte dus 1,6 m en kunnen de topjes er middels het rigging systeem als groundstack opgezet worden.
            Voor de waveguide heb ik wel al een ontwerp in hout gemaakt maar ben eigenlijk op zoek naar een kunststof spuitgiet bedrijf die er 12 voor me wil maken. 12 waveguides in hout maken is onderhand net zoveel werk als het maken van de kastjes zoals ze op de foto te zien zijn....
            Om geen problemen met de spreiding te krijgen wanneer er 1 of 2 kastjes gebruikt worden zal een deel van de waveguide uitneembaar worden gemaakt.
            Last edited by MusicXtra; 13-04-09, 20:23.

Comment

• MusicSupport
              • Feb 2006
              • 1016

Maak je flying hardware van het juiste soort aluminium (Je hebt een hard en een zacht type; type 51 of 52 staat me iets van bij)

Hoe ga je die driver erin krijgen?
              d&b Audiotechnik

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by MusicSupport
                Maak je flying hardware van het juiste soort aluminium (Je hebt een hard en een zacht type; type 51 of 52 staat me iets van bij)

Hoe ga je die driver erin krijgen?
                De flying hardware wordt gemaakt van vliegtuigaluminium, welk type dat exact is weet ik zo snel niet, en wordt behoorlijk overgedimensioneerd, overigens zal de set voornamelijk als groundstack gebruikt worden.
                De hoogdriver kan heel eenvoudig via de openingen van de 8" drivers achter in het kastje gemonteerd worden.

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

Originally posted by MusicXtra
                  De kastjes geven weer vanaf ongeveer 100Hz .... Om geen problemen met de spreiding te krijgen wanneer er 1 of 2 kastjes gebruikt worden zal een deel van de waveguide uitneembaar worden gemaakt.
                  ... dat klinkt niet verkeerd, ben benieuwd naar het resultaat !
                  Is de constructie dusdanig dat de waveguide uitwisselbaar is met een conventionele hoorn ?

Succes !
                  Meer is minder, minder is meer

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Nee, wanneer het laatste stuk van de waveguide uitneembaar is zal de verticale spreiding vanzelf toenemen, wetenschappelijk gezien misschien niet helemaal verantwoord, klanktechnisch is het nog steeds prima in orde en dat is waar het uiteindelijk om gaat.
                    Overigens denk ik niet dat ik hier ga laten zien hoe ik dit constructief gezien allemaal op ga lossen, kost me erg veel tijd en geld en wie weet is het wel een gat in de markt.
                    Voor de rest zal ik hier naarmate de bouw vordert meer foto's plaatsen en ben ik op zoek naar iemand die er lol in heeft om, wanneer het systeem klaar is, metingen te verrichten om de juiste processorinstellingen te vinden.
                    Moet dus ook wel iemand zijn met verstand van zaken.

Comment

• Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

Gezien de moeilijkheidsgraad van het bouwen en vooral het zagen denk ik niet dat er een markt voor is.
                      Daarom denk ik juist dat voorgezaagde kits (ongeschilderd, platte stukken) die je zelf mag assembleren juist een enorm gat in de markt kan zijn. Immers het is met flightcases ook redelijk succesvol gedaan, en ik denk dat iedereen die een beetje basis houtbewerkings-vaardigheden het wel leuk zou vinden om zijn eigen speakerstacks in elkaar te lijmen/schroeven. Het bouwproces verkl*ten is immers toch op eigen risico.

Als je vliegtuigen en helikopters in bouwpakket-vorm kan kopen, dan moet dit bouw- en markttechnisch een eitje zijn.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Probleem wat ik bedoel is dat geen enkel onderdeel recht is, alle zaagsneden moeten dus in verstek gezaagd zijn wat op zich al een regelrechte ramp is om netjes te zagen. Ik heb iedere 'subassembly' dus ook met een grote schuurmachine op maat moeten schuren.
                        De enige manier waarop dit dus als bouwpakket op de markt gezet zou kunnen worden is wanneer het middels CNC machines gezaagd en gefreesd wordt.
                        Daarbij is het ook niet echt goedkoop te noemen, kosten per kastje:
                        Hout: 40 Euro
                        Speakers: 400 Euro
                        Rigging: 250 Euro
                        Aansluitmateriaal: 20 Euro
                        Spuitkosten: 100 Euro
                        Grille 30 Euro
                        Flightcase 125 Euro

Per kastje kom ik dan al snel op 800 euro waarbij de flightcase 500 Euro is voor 4 kastjes dus vandaar die 125 Euro.
                        Dan heb ik het dus nog niet over de wave guide en al zeker niet over de uren....

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

Probleem wat ik bedoel is dat geen enkel onderdeel recht is, alle zaagsneden moeten dus in verstek gezaagd zijn wat op zich al een regelrechte ramp is om netjes te zagen. Ik heb iedere 'subassembly' dus ook met een grote schuurmachine op maat moeten schuren.
                          De enige manier waarop dit dus als bouwpakket op de markt gezet zou kunnen worden is wanneer het middels CNC machines gezaagd en gefreesd wordt.
                          Daarbij is het ook niet echt goedkoop te noemen, kosten per kastje:
                          Hout: 40 Euro
                          Speakers: 400 Euro
                          Rigging: 250 Euro
                          Aansluitmateriaal: 20 Euro
                          Spuitkosten: 100 Euro
                          Grille 30 Euro
                          Flightcase 125 Euro
                          Nu moet je een speaker (in kosten) ook niet gaan vergelijken met een flightcase, vooral omdat je ook A-merk hardware en drivers erin gebruikt, waarvan de laatste ook het grootste aandeel in de kosten zijn. En 250 euro voor rigging is te begrijpen als je CNC-milled vliegtuigaluminium gebruikt

Heb je alles eerst in CAD-tekeningen uitgewerkt of alleen op papier? In het eerste geval is het namelijk redelijk te doen om zoiets uiteindelijk als serieproductie te gaan draaien. Ik denk dat daar namelijk best wel een markt voor zal zijn (zowel voor 'lege' kisten als complete kisten met drivers erin). De uiteindelijke markttechnische uitvoering laat ik even in het midden, in ieder geval een gaaf project en leuk dat dit soort ontwikkelingen er zijn!

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Laat ik eerst het systeem maar eens compleet afbouwen en kijken hoe het in de praktijk voldoet.
                            Of wilde je al een bouwpakket bestellen?

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Laat ik eerst het systeem maar eens compleet afbouwen en kijken hoe het in de praktijk voldoet.
                              Of wilde je al een bouwpakket bestellen?

"kunnen we dan even luisteren???"

Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...