bouw van hd15

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by Needmoresound
    Hoever kunnen hoorn kast uit elkaar staan willen ze nog koppelen?
    De volgende opstelling lijkt mij namelijk wel geschikt:

top_______________________top
    hd15_hd15_hd15_hd15_hd15_hd15
    Dat hangt af van de frequentie waarop jij wilt dat ze koppelen, hoe lager, hoe verder ze uit elkaar kunnen staan.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Needmoresound
      • Apr 2005
      • 170

Dat hangt af van de frequentie waarop jij wilt dat ze koppelen, hoe lager, hoe verder ze uit elkaar kunnen staan.
      Is hier een simpele formule voor? Verder is het rendement boven de 100 hz hoog, dus als alles onder de 100 hz gekoppeld wordt moet het goed klinken.

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Ik heb laatst nog een sub "ark" opgemeten bij ons in de studio (finale duitse wanna be popstar) toen stonden ze 1,80 mtr van linker zijkant tot linkerzijkant, er achter stond nog een rijtje, ook weer 1,80 van voorkant
        tot voorkant. Totaal 8 stuks per kant van die V dosc kasten... klonk wel lekker aanwezig zeg maar
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Needmoresound
          • Apr 2005
          • 170

1,8 m, misschien een halve golflengte (iets onder de 100 Hz gecrost). Waren dat ook hoorn kasten?

Ergens anders las ik een kwart van de golflengte... En dat de kasten beter koppelen in een lijn, dan op elkaar. Dit zou komen door de koppeling met de grond.

Ook heeft het meer zin om ze bij elkaar te zetten, dan hoe ik het in gedachten had (voor de koppeling). Maar mijn gedachten:
          - stuk uit elkaar: laag koppelt, mid-bass niet zodat het meer in evenwicht komt. Toch weer 3 db'tjes?
          - over de hele breedte laag verspreid, ik verwacht anders in het midden minder laag, of valt dit wel mee? en hoever kunnen de stacks anders uit elkaar.

Comment

• steven007
            • Jun 2007
            • 13

Mijn ervaring met de HD15 in combinatie met bose 802 was dat ik toch wel tekort kwam in sub, de "punch" van een HD15 is prachtig maar dat buikgevoel heb je niet, het resultaat wer beter met een basreflex op deze kasten, het werd nog beter in combinatie met frontgeladen 18" kasten ( zelfbouw TXD 118 met erin een PD 184 ), en ja .. met 8 Bose 802's (waarvan 2 omgebouwd met JBL ultra hoog en RCF compressie drivers ) in combinatie met 4 stuks HD15, 4 stuks TXD 118 en 2 dubbel 18" speel je gemakkelijk voor meer dan 1500 personen in open lucht.

PS maak geen groeven in de HD15 voor de Bose's, deze moeten hoger (1m60 onderzijde) opgesteld worden, plaats ze met een tussenbuis, anders ben je alle hoog kwijt als er iemand voor staat,

Btw alle basskasten vanop de foto doe ik van de hand ,

De HD 15 met basreflex in combinatit met 18" frontloaded

Even wat EQ, crossover en delay testen met de resultaten van de HD zonder reflex ..

Proefopstellingkje in de tuin

Let's start the party !!
            Last edited by steven007; 05-06-09, 23:52.

Comment

• DJ-Stijn
              • Jun 2009
              • 5

zelfbouw subs

Yves ziet er goed uit,
              ik denk dat we samen ook maar 2 kastjes moeten bouwen voor nieuwe subs
              heeft iemand nog een goed idee welke woofer goed past bij HK en Bose?
              Stijn

Comment

• Dj Yves
                • Sep 2008
                • 72

Wat voor een effect zal het hebben als ik handvatten infrees aan de zijkanten van de hoornmond, in het plaatje zie je wat ik bedoel:

Kan ik dit gewoon doen en openlaten, of moet ik er een kapje achter plaatsen?

Yves
                If brute force doesn't work, you're not using enough!

Comment

• Bartje2012
                  • Aug 2008
                  • 93

Originally posted by Dj Yves
                  Wat voor een effect zal het hebben als ik handvatten infrees aan de zijkanten van de hoornmond

Yves
                  Gaat er gaas op met speakerdoek/foam? zonee zal het er visueel niet mooi uitzien. Qua geluid zal de verandering heel minimaal zijn. ik heb zelf 2x HD215's dat zijn de hd15's aan elkaar gekoppeld. Daar zitten de hand vaten in de accespanels, echter heb je bij een enkele versie maar een accespanel

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by Dj Yves
                    Wat voor een effect zal het hebben als ik handvatten infrees aan de zijkanten van de hoornmond, in het plaatje zie je wat ik bedoel:

Yves
                    Je moet de openingen wel afdichten anders klopt er van de hoorn niet veel meer.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Bartje2012
                      • Aug 2008
                      • 93

ha zo had ik m nog niet bekeken, ging er van uit dat je de gaten uitgefreest had om handvaten erin te monteren wat Musicxtra zegt, als je ze wilden uitfrezen als vervanging voor handvaten, neen, dit veranderd de hoornfunctie totaal.

Comment

• Dj Yves
                        • Sep 2008
                        • 72

Had net zelf bedacht dat ik het niet ging doen, en hier zie ik bevestiging, dus het wordt, of op deze positie met een kapje erachter of in de achterkamer.

Comment

• Bartje2012
                          • Aug 2008
                          • 93

vooral de achterkamer met echt luchtdicht zitten,
                          ook daar zal een kapje achtermoeten, liefst meteen goed gekit,
                          dan weet je zeker dat het luchtdicht is, er wordt immers druk opgebouwd in deze achterkamer.

Comment

• Dj Yves
                            • Sep 2008
                            • 72

Ik weet dat de achterkamer compleet luchtdicht is, tot nu toe heb ik de achterkamer gelijmt met bruislijm en ook nog eens de naden afgekit, er zit een strook glasband tussen het toegangspaneel.

Comment

Working...