JBL 2425HS driver kapot, maar wat?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koene87
    • Apr 2008
    • 19

JBL 2425HS driver kapot, maar wat?

Wij hebben een hoop JBL SP212 kasten. Er zijn er 2 kapot gegaan, eentje de sub en de andere gaf geen hoge tonen meer. Heb beide componenten dan in 1 kast gestoken zodat we maar 1 defect hadden. De sub is gemaakt door hem opnieuw te re-conen, maar de driver/tweeter (wat is de correcte benaming?) is nog niet gemaakt.

Ik heb hem al eens in een andere kist gehangen maar er komt helemaal niets uit. Heb hem dan eens opengehaald en er foto's van gemaakt:

Index of /JBL

Op het eerste zicht zie ik niets mis? Kunnen jullie misschien wat tips geven over wat er juist defect kan zijn? Ik vind namelijk nergens nog zo'n driver, enkel diafragma's om te herstellen, maar hoe weet ik zeker dat het de diafragma is dat kapot is? Het ziet er allemaal zo goed uit vanbinnen..
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Dat diafragma is ook net wat je nodig hebt om hem te kunnen maken, is gewoon de benaming van "conus met spoel" , omdat het zo dun materiaal is noemen ze het diafragma...

Wat je even zou kunnen doen is met een multimeter de weestand meten van deze spoel, maar er komt waarschijnlijk geen getal op je display omdat de spoel onderbroken is! ("opgeblazen")
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Koene87
      • Apr 2008
      • 19

Dus je kan nergens aan het diafragma zien dat het kapot is?

EDIT: Juist de weerstand gemeten, komt indd geen getal op het display..
      Last edited by Koene87; 24-05-09, 19:46.

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Ja je ziet het wel hoor maar je moet goed kijken soms. In ieder geval is het defect volgens de meting die je hebt gedaan.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

Geen waarde, is dus een typisch geval van jammer, uithuilen en opnieuw beginnen!

Succes
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• e-sonic
            • Aug 2004
            • 329

driver kapot?

Deze driver komt vaker voor op het internet in minder goeie conditie. (zoek functie geeft ook eerdere posts op dit forum...)

Dus als je er een nieuwe inzet, is de kans groot dat het weer misgaat.

Zit er een beveiliging in de kast?

Is dit niet het geval, zet een goeie beveiliging in de kast, of zet een beveiliging in de processor,

In aanvulling op de onderstaande berichten, een limiter beschermt wel tegen pieken, maar geeft een verhoging van het RMS signaal en dus warmte ontwikkeling in je spreekspoel.
            Je hebt dus een een RMS limiter nodig en dat is niet een standaard iets.

Er zijn heel goedkope budget merken, ik zal geen namen noemen, die als uitzondering wel een goede tweeter beveiliging in de kast hebben zitten, hier wordt de tweeter met een schakeling beschermt, oplossingen met lampjes en PTC weerstanden zijn doorgaans niet snel genoeg maar kunnen wellicht een oplossing zijn in combinatie met een piek limiter.

Verder vindt JBL het prima, ze verkopen graag service diafragma's, daar zit net zoveel winst op als een hele kast...

veel luister plezier, jurjen
            Last edited by e-sonic; 29-05-09, 08:46. Reason: aanvulling
            Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• Koene87
              • Apr 2008
              • 19

Ze worden aangestuurd door 2x QSC EX 4000 en daartussen een Ecler FAP 30L cross-over/limiter. Maar ze zijn tijdens carnaval gebruikt geweest en daar ging het toch net ietsje te hard. Versterker zelf een paar keer op protect gesprongen.

Dus ik schaf mij een nieuw diafragma aan. Op Ebay vind ik zo'n Amerikaanse winkel dat excact die verkoopt:

eBay.be: Diaphragm for JBL 2425H, 2426H, 2427H, 2420H Free Ship (object 350202179893 eindtijd 14-jun-09 01:09:09 CEST)

Maar daar kunnen nog serieus wat import en douane kosten bijkomen.

Uit Nederland vind ik er ook wel, maar die zien er altijd iets anders uit:

eBay.be: Replacement Diaphragm for JBL 2410, 2420, 2421, 2425etc (object 220328698067 eindtijd 10-jun-09 14:02:28 CEST)

Dus nu heb ik schrik dat die ietsje slechter gaat klinken. Dan zit ik hier met 8 JBL SP 212's waarvan eentje iets anders klinkt.

EDIT: Heb de verdeler van JBL gecontacteerd (BelgiĆ«) en die kunnen een origineel diafragma leveren voor 200€ ..
              Last edited by Koene87; 25-05-09, 14:56.

Comment

• dexter
                • Jul 2005
                • 433

Neem eens contact op met TA-Audio uit Nietap.
                Deze dealer kan alles origineel leveren, en is niet de duurste.

Comment

• Koene87
                  • Apr 2008
                  • 19

168€ EXCLUSIEF BTW.

Dat is wel een pak duurder dan op eBay ja. Maar goed, het is dan tenminste origineel en kwaliteit Hopen dat ze niet teveel kapot gaan.
                  Last edited by Koene87; 28-05-09, 11:31.

Comment

• Freek Fokker
                    • Aug 2003
                    • 495

Die van Ebay zou je toch voor een tientje of 5-6 wel hier moeten hebben.
                    Ff betalen met paypal en in 6 dagen hier.
                    SR20DET

Comment

Working...