Voor en nadelen Bandpass t.o.v. Bass reflex

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Voor en nadelen Bandpass t.o.v. Bass reflex

Wie kan mij vertellen wat de voor en nadelen zijn van een bandpass sub ten opzichte van een basreflex kast.
    Waarom de keuze voor de één of de ander....
    Dit alles in het kader van mijn line-array waar ik subs voor wil ontwerpen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Bij een bandpasskast (die term is overigens nogal breed) kies je over het algemeen voor een beperktere bandbreedte in ruil voor een hogere gevoeligheid (al kun je ook voor verbeterde laagweergave kiezen).

Een doornsnee bandpass is slecht in het weergeven van hogere frequenties (boven een bepaalde grens) en is dus gemaakt voor een beperkter frequentiegebied als een basreflex.
    Bovendien kan het gemis van de hogere frequenties en de hogere groupdelay in het hoog er voor zorgen dan een bandpass als "langzaam" wordt ervaren (bij gebruik als bas/subkast). Laag crossen is dan meestal het devies, of het gebruik van een extra luidsprekerkast voor 80 Hz+, (laagmid/kickbin)

Lost but not least is een bandpasskast meestal moeilijker in ontwerp omdat er meerdere factoren een rol spelen. Basreflex geeft minder complicaties gedurende de bouw/ het ontwerp en qua resultaat.

Onder bandpass vallen naast de bekende 4de, 6de (en 8de, etc.) orde bandpass kasten ook de meeste hoornkasten (zo ook de tapped hoorn), sommige heten daarom ook BPH (BandPassHoorn).

Mvg Johan
    Last edited by Rademakers; 02-06-09, 19:26.

Comment

• DJ_Progrezz
      • Apr 2008
      • 104

Is een hoorngeladen sub niet het interessantst voor een line array?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by Rademakers
        Bij een bandpasskast (die term is overigens nogal breed) kies je over het algemeen voor een beperktere bandbreedte in ruil voor een hogere gevoeligheid (al kun je ook voor verbeterde laagweergave kiezen).

Een doornsnee bandpass is slecht in het weergeven van hogere frequenties (boven een bepaalde grens) en is dus gemaakt voor een beperkter frequentiegebied als een basreflex.
        Bovendien kan het gemis van de hogere frequenties en de hogere groupdelay in het hoog er voor zorgen dan een bandpass als "langzaam" wordt ervaren (bij gebruik als bas/subkast). Laag crossen is dan meestal het devies, of het gebruik van een extra luidsprekerkast voor 80 Hz+, (laagmid/kickbin)

Lost but not least is een bandpasskast meestal moeilijker in ontwerp omdat er meerdere factoren een rol spelen. Basreflex geeft minder complicaties gedurende de bouw/ het ontwerp en qua resultaat.

Onder bandpass vallen naast de bekende 4de, 6de (en 8de, etc.) orde bandpass kasten ook de meeste hoornkasten (zo ook de tapped hoorn), sommige heten daarom ook BPH (BandPassHoorn).

Mvg Johan
        Tnx voor het uitgebreide antwoord.

Originally posted by DJ_Progrezz
        Is een hoorngeladen sub niet het interessantst voor een line array?
        Dat ben ik dus aan het onderzoeken, vreemde is dat de gerenommeerde merken, voor zover ik weet, allemaal front loaded basreflex subs gebruiken bij hun kleinere line array's.

Mijn 'probleem' is dat de door mij gebouwde line array zo hard gaat dat ik een bus vol subs mee moet gaan nemen om het mid/hoog bij te kunnen gaan houden. Daartegenover staat dat de line array zo zuiver en strak klinkt dat het laag er niet voor onder mag doen, ik wil daar dus absoluut geen consessies in doen.

Comment

• DJ_Progrezz
          • Apr 2008
          • 104

Line array's zijn nu eenmaal een enorme trend, waardoor ze ook in kleine zaaltjes worden gebruikt en hiervoor zijn hoorngeladen subs absoluut niet geschikt voor. Hoorngeladen draagt heel ver, maar deze werken pas vanaf een bepaald aantal en vanaf een aantal meters en enkel in grote hallen/tenten.

Dus als jouw line array echt zo hard gaat en gebruikt wordt voor grote feesten, raad ik je toch een aantal hoorns aan of iets zoals de sb1000.

Frontgeladen werkt ook hoor, maar je hebt mss iets meer subs nodig. Deze dragen bijlange niet zo ver door het publiek/over grond heen. We hebben een aantal keer met de eaw kf730 line array gewerkt, een paar keer met sb850 subs, een paar keer met sb1000 subs. Met 8 sb1000 subs kan je 8 toppen per kant volgen. Met de sb850 subs heb je veel meer nodig en de bass neemt veel harder af in afstand. Met kf850 toppen erbij komen de subs op podiumelementen te staan zodat deze veel meer naar de oren/borst toespelen, zo draagt dit veel verder.

Ik ben benieuwd wat het wordt
          Last edited by DJ_Progrezz; 02-06-09, 22:35.

Comment

• Noobie
            • Dec 2007
            • 223

Ik gebruik een kopie van d&b B2, dat is ook een bandpass horn, met dubbel 18", hij houd bij mij 5.st DVA T4 bij.

idd wel soms problemen in kleine zalen, qua druk echter meer dan voldoende.

Misschien een idee?

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by Noobie
              Ik gebruik een kopie van d&b B2, dat is ook een bandpass horn, met dubbel 18", hij houd bij mij 5.st DVA T4 bij.

idd wel soms problemen in kleine zalen, qua druk echter meer dan voldoende.

Misschien een idee?
              Zeker wel, heb je tekeningen?

Comment

• salsa
                • Jan 2007
                • 1315

Mijn ervaring met Band pass kasten is dat deze veel strakker en dieper gaan dan een frontloaded bass reflex kast.
                Zeker als je minimaal 4 kasten per kant zet, krijg je echt een 'Whooomp' aan strak laag.
                Ik heb ook 4 LS1200 subs, maar ik vind de LS500 veel beter klinken dan de LS1200 subs.
                Een Band pass kast geladen met een 18 inch vind ik zeer troebel en traag klinken.

Het is geheel waar wat Rademakers beschreef, een Band Pass kast ontwikkelen is zeer lastig en niet veel merken hebben deze kennis in huis.
                NEXO is zeer geslaagd om compacte drukvolle Band Pass kasten te ontwikkelen.
                Band Pass zegt het al, een gegeven frequentie band waarbij in dat frequentie band een hoger rendement te behalen is dan bij een bass reflex kast.
                Wees niet bang met vermogens, zet er veel op.
                Stel wel een low-cut goed in, ook je high-pass!

Ik zie meer voordelen met Band pass dan met bass reflex kasten, overigens is een EAW SB1000 ook gewoon een Bass reflex kast. Zeker niet verkeerd!! Mijn idee de beste reflex kast die er bestaat!! Alleen zo erg groot!

Ik ben een Band Pass liefhebber!

Dave
                Last edited by salsa; 03-06-09, 13:35. Reason: more info needed!
                [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• DJ_Progrezz
                  • Apr 2008
                  • 104

Hoe meer SB1000's je gebruikt, hoe interessanter het wordt. Ze klinken beter, dragen verder, gaan harder, dieper,... Maar omdat de mond zo klein is krijg je geen megagrote stapel speakers.

Idd klinken bandpass subjes vaak lekker warm. Maar ik heb nog niet genoeg verschillende subs gehoord om goed te kunnen vergelijken. Sub is niet echt prioriteit nummero uno bij mij, terwijl dat bij veel mensen/muziekstijlen wel zo is.

Nou ja, ik kan een verkeerd gedacht hebben daarover. Maar ik leer nog steeds bij dus tik me op mijn vingers als ik mis zit

Edit; ik heb zelf een aantal mclarren (DAS) subjes, volgens mij ook bandpass. Het is niet echt iets speciaals, maar klinkt lekker voor het weinige geld ik er voor gegeven heb

Comment

• Turboke
                    • Oct 2006
                    • 463

Waren de MC laren bassen geen copie van een MT2 van EV toen indertijd?

Comment

• DJ_Progrezz
                      • Apr 2008
                      • 104

Originally posted by Turboke
                      Waren de MC laren bassen geen copie van een MT2 van EV toen indertijd?
                      Dat is het andere type, de dubbele 15" kasten. Die van mij zijn met enkel 18" geladen. De subwoofer (DAS P-18) zit vanboven en speelt naar beneden toe. Eerste keer dat ik zo'n opbouw zag. Voor in kleine zaaltjes werkt dit wel leuk.

Zonder foam en met geroeste grill, maar zo zie je de opbouw het best.
                      Last edited by DJ_Progrezz; 03-06-09, 21:46.

Comment

• salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

Electro Voice heeft dit type zeker wel gemaakt!
                        Je moet deze niet vergissen met de T18, da's een andere kast.
                        Ik weet zo het type niet meer maar die van jouw lijken erop, alleen had de EV kast twee bass reflex poorten.
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• teunos
                          • Feb 2008
                          • 352

Electro voice heeft inderdaad ooit een soort gelijke bandpass gehad, maar dan met de woofer als ik het me goed herinner onder ste boven tov jouw kastje. Als ik thuis kom zal ik eens kijken of ik de plannen nog heb, volgens mij wel. Als ik ze kan vinden zal ik ze eens posten.
                          ''diamonds are forever''

Comment

• DJ_Progrezz
                            • Apr 2008
                            • 104

Ik kan wel eens testen welk effect het heeft als ik de woofer andersom er in steek.

Comment

• jens
                              • Aug 2004
                              • 1067

maar is het geen idee om met verschillende bestaande kasten eens je line array te testen?

dus zowel bandpass kasten als bas reflex?

Comment

Working...