bedrijven die hout verzagen en bewerken voor speakerbouw

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

bedrijven die hout verzagen en bewerken voor speakerbouw

Vroeger kende ik een firma in Duitsland, die hout verzaagd en lijmt uit berk voor de ontwerpen van Beyma.
    Voor een topkast vroegen ze 115€ en voor een sub 130€. Door dat bijna alles CNC was afgefreest enz is dit zeer net gebouwd.

Kent iemand nog bedrijven die hout verzagen in serie voor speakerontwerpen?
  • Robin.vd.Have
    • Nov 2005
    • 165

Probeer eens een kistenbouwer.
    Deze werken tegenwoordig veel met cnc en kunnen alles waarvan jij CAD tekeningen hebt (of je moet ze door hun laten maken) voor je frezen.

Groet

Comment

• beyma
      • Oct 2002
      • 1614

Ik ben zelf CNC operator tegenwoordig , en wij kunnen altijd wel wat opvul werk gebruiken voor de verloren uren, om welke aantallen zou het gaan?

Het hoeft niet eens een CAD tekening te zijn, als je handig bent met adobe illustrator dan kom je een heel eind hoor, zolang het maar vector based is kunnen wij er wat mee.
      Onze maximale machine maat is 213 bij 435 cm , dus daar kan je best wel veel op kwijt
      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• luc2366
        • Jul 2002
        • 1161

Originally posted by beyma
        Ik ben zelf CNC operator tegenwoordig , en wij kunnen altijd wel wat opvul werk gebruiken voor de verloren uren, om welke aantallen zou het gaan?

Het hoeft niet eens een CAD tekening te zijn, als je handig bent met adobe illustrator dan kom je een heel eind hoor, zolang het maar vector based is kunnen wij er wat mee.
        Onze maximale machine maat is 213 bij 435 cm , dus daar kan je best wel veel op kwijt
        kan je mij hierover eens wat meer info en prijzen (ook voor het hout zelf) bezorgen aub?

Comment

• Rolandino
          • Mar 2007
          • 1451

Originally posted by luc2366
          kan je mij hierover eens wat meer info en prijzen (ook voor het hout zelf) bezorgen aub?

Mij ook ..........................
          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Robin.vd.Have
            • Nov 2005
            • 165

Ik ben ook wel geïnteresseerd, zou gaan om 8 subjes.
            Ik hoor het graag.

Comment

• @lex
              • Jul 2006
              • 1087

Hallo iedereen,

Ik heb wat inhoudelijk CNC-vraagjes. Weet niet of dat binnen dit topic mag (anders hoor ik het wel):

Wat is het handigste file-format dat je als klant kunt aanleveren. Werkt een CNC-freesmachine met .dwg-files of moeten deze sowieso geconverteerd worden (dus ongeacht het file-formaat dat de klant aanlevert)?

Je kunt een plaat opdelen met een CNC-frees, je kan hem ook tot bijvoorbeeld een derde van de diepte infrezen in de breedte van een plaat die er haaks op komt te staan. Is het ook mogelijk om een sleuf te frezen waar een plaat onder een hoek in past? Zijn de zijkanten van deze plaat ook onder een hoek te frezen?

@lex
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• beyma
                • Oct 2002
                • 1614

Sorry voor de late reactie, ben nu nog met vakantie vandaar!
                Ik zal dit moeten melden bij onze verkoopafdeling (kan het helaas niet "zwart" doen voor jullie) maar die gaan vrijwel zeker contact opnemen , dus mail mij jullie contact gegevens maar, dan komt het vanzelf goed.

Geef ook even aan welke materiaal diktes en houtsoorten gewenst zijn!

Inhoudelijke CNC antwoorden , File formaat (voor 'mijn' machine) CAD files opslaan als *.DXF (en dan in de oudste versie opslaan, R12 geloof ik), gesloten contouren tekenen!!
                Adobe illustrator: stroke op 0,25 , geen vulling (ook geen wit) ook gesloten conturen en geen lussen, opslaan als *.AI versie 8.0
                Sponningen/ sleufen zijn geen probleem, echter kan ik niet onder een hoek frezen, dus ook de randen van een plaat kunnen alleen haaks...

Tekenwijze in AI , stel je wilt een sleuf in een plaat hebben, teken eerst de plaat en teken de sleuf als een aparte contour daar bovenop, teken de sleuf contour iets groter (dus buiten de plaat) om de volgende reden: de radius van de frees is bv 4 mm , zou je stoppen op de rand van een plaat, dan krijg je dus ronde hoeken in je sleuf, teken je iets groter dan worden de hoeken haaks omdat de volgende bewerking van de machine het volledig doorfrezen is.
                Boringen zijn ook mogenlijk, teken gewoon 1 pixel in het hart van je boring, ik kan 4 6 en 8 mm boren, en daarna wordt het gewoon frezen van gaten hahaha...
                Trouwens, voor houtdikte 18 mag je een sleuf best op 18.4 tot 18.6 tekenen, omdat je nog wat lijm kwijt moet en de frees wordt soms ook nog wel eens een paar tiende dunner als hij al een tijdje meegaat! (en hout is nooooit overal exact 18 dik)
                Teksten en logo's , alles kan! (outlined, 0.25 stroke)
                Last edited by beyma; 17-08-09, 22:46.

Comment

• Robin.vd.Have
                  • Nov 2005
                  • 165

Dat klinkt allemaal prima, alleen nog een inhoudelijk vraagje;

(geniet gerust eerst van je vankantie )

Als ik een sleuf wil of bijvoorbeeld een hoekverbinding
                  (haaks waarbij de ene plaat half in de kopse kant van de andere valt.
                  volgens mij noemen ze het een half houtverbinding je haalt dus eigenlijk aan de rand van een plaat de halve dikte weg over de gehele breedte/lengte waar je dan de andere plaat tegen aan kan leggen voor een groter lijmoppervlak. zoals je merk ben ik geen timmerman )

hoe geef ik dan de diepte aan ? bijvoorbeeld bij 18mm plaat materiaal 9 mm?

M.V.G

Comment

• beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

Dat gaat heel simpel, jij tekend gewoon alles 2d, en zegt welke sponning welke diepte moet krijgen!
                    Persoonlijk doe ik een sponning (sleuf) altijd 10 mm diep omdat je dan lekker makkelijk kan rekenen, en de kans op fouten een stuk kleiner wordt, gewoon de inwendige maat plus 20 mm

Even een voorbeeld om eea duidelijk te maken hoe simpel het kan zijn, dit doe ik met adobe illustrator, je ziet elke sponning is een contour, maar dat mag ook een doorlopend iets zijn, wat je zelf makkelijk vind!
                    Je kan het strak langs de randen tekenen, maar dan is de kans groot dat je nog met een stukje schuurpapier er langs moet omdat er dan soms een snippertje hout blijft staan, vandaar dat ik alles overlap...

De eerste handeling van de CNC is het frezen van alle sleufen op 10 mm diep, daarna gaat hij op bv 18 diep en gaat hij langs de buitenkant.
                    Denk aan linker en rechterkant !! (ik kan hem ook gewoon spiegelen in de software hoor) voor 8 subjes dus 8x links 8x rechts en alle tussenliggende delen
                    De speaker zelf kan je natuurlijk ook verdiept infrezen,incl de boorgaten , handvatten in leuke vormen,logo's enz, alles kan als jij het maar tekend!
                    Ik moet wel zeggen dat het wel het liefst allemaal aan 1 kant moet zitten, want omdraaien is lastig (niet te doen eigenlijk) als je aan beide kanten iets wilt wat exact moet overeen komen... een logo gaat nog wel , maar aan twee kanten van de plaat een groef wordt bijzonder lastig

tot slot nog even een foto van "mijn" machine

Nog even tereug komend op Alex, alle bestanden worden nog eens door mij geconverteerd, ik moet er namenlijk een bestand van maken wat de machine
                    kan lezen, hij moet verteld worden aan welke kant van de lijn de frees moet gaan !!!
                    Dit is helaas een beetje verouderde software, vandaar opslaan als aller aller oudste DXF formaat, of AI versie 8
                    Last edited by beyma; 19-08-09, 20:46.

Comment

• Shout Loud Rasta Sound
                      • Nov 2010
                      • 1

hallo!

ik weet niet of je nogsteeds achter die heerlijek machine staat... maar ik heb 10 kasten die gefreesd/gezaard mogen worden...
                      het gaat dan om 12 platen hout.
                      onwerp heb ik in CAD en welk bestandtype je maar wilt.
                      Cubo 18
                      hier een link naar het ontwerp.
                      hoe vele gaat het mij kosten om jullie dit te laten zagen inclusief hout en hoeveel kost het als ik het hout kom aanleveren.
                      het gaat om 12x18mm dikke berken multiplex platen van B/BB kwaliteit.

hopelijk ben je nog actief hier..

groeten, Marijn

Comment

• cnc.winkel
                        • Dec 2010
                        • 4

Hallo Shout Lout Rasta Sound,

Misschien kan ik je verder helpen. Ik heb hier een 5 assige CNC bank staan. Bereik x=3,6m Y=1,4m Z=0,6m. Aanleveren in eps of DXF of DWG of of of... Ik heb Solidworks, autocad.

Ik ben momenteel bezig met de subs van 18 sound (2x 18NLW9600)

even een tip voor alle ontwerpers, er is een goede freeware autocad versie! Dassault systems (van solidworks) heeft het gratis op de site staan. Het heet draft sight.
                        www.solidworks.com ==> support ==> downloads ==> free cad tools.
                        Alles is gelijk aan acad 2005.

Succes er mee!

CNC winkel
                        Last edited by moderator; 02-12-10, 09:52.

Comment

• qvt
                          • Oct 2009
                          • 721

Originally posted by cnc.winkel
                          Hallo Shout Lout Rasta Sound,

Misschien kan ik je verder helpen. Ik heb hier een 5 assige CNC bank staan. Bereik x=3,6m Y=1,4m Z=0,6m. Aanleveren in eps of DXF of DWG of of of... Ik heb Solidworks, autocad.

Ik ben momenteel bezig met de subs van 18 sound (2x 18NLW9600)

even een tip voor alle ontwerpers, er is een goede freeware autocad versie! Dassault systems (van solidworks) heeft het gratis op de site staan. Het heet draft sight.
                          www.solidworks.com ==> support ==> downloads ==> free cad tools.
                          Alles is gelijk aan acad 2005.

Succes er mee!

CNC winkel
                          Ik heb interesse! Maar kan geen contactinformatie vinden
                          There is no substitute for imagination

Comment

• Waveform
                            • Dec 2009
                            • 321

Ik weet uit ervaring dat K-Teg ook heel goed werkt levert. Wat de prijzen juist zijn weet ik niet, maar volgens mij vooral interessant bij iets grotere oplages.

Comment

• Bartje2012
                              • Aug 2008
                              • 93

Owww ik word helemaal gek, heb geen tijd om 2x mt122's te bouwen maar kan nergens maar dan ook nergens een bedrijf of zelfstandig ondernemer vinden die ze voor mij kan of wil bouwen iemand tips?
                              Last edited by Bartje2012; 10-01-11, 23:57.

Comment

Working...