luidspreker vervangen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • world sound
    • Jan 2007
    • 77

luidspreker vervangen

Hoi,

van mijn 3 weg speaker is de 15" defect.
    De oude speaker is 4 ohm, kan ik hier ook een 8 ohm speaker inzetten ?
    En moet ik het filter hiervoor nog aanpassen ?

alvast bedankt.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Je kunt niet zomaar een willekeurig speaker in een kast schroeven, het filter is inderdaad gemaakt voor een 4 Ohm belasting en je kast is ook gemaakt voor de originele speaker.....
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rolandino
      • Mar 2007
      • 1451

Wat voor merk speaker zit er nu in ?
      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• world sound
        • Jan 2007
        • 77

Het merk van de speaker staat er niet op alleen dat hij 4 ohm is.
        Het merk van de luidspreker is community csx52s2.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by world sound
          Dan zou ik lekker bij community de originele speaker bestellen of een recone als die bestaat.

Comment

• world sound
            • Jan 2007
            • 77

Dan zou ik lekker bij community de originele speaker bestellen of een recone als die bestaat. 16-12-09 06:26

Dat heb ik ook geprobeerd, maar of ze laten niks van zich horen, of ze kunnen geen luidpreker meer uithalen omdat dit al een ouder type is.
            Maar ik ben wel tevreden over het geluid, zodoende wil ik hem toch repareren.

Comment

• ivo
              • Jul 2003
              • 390

In het oude community zit Eminence.
              Kijk bij hun op de site of de speaker erbij zit, anders post eens een foto van de speaker, voor en achterkant, misschien dat iemand dat op ideeen brengt.
              Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Als je echt niks kunt vinden kun je ook de kast en de baspoorten zo nauwkeurig mogelijk opmeten om er zo achter te komen hoe de kast getuned is en er dan vervangende speakers voor zoeken.
                Er zitten hier op het forum genoeg mensen die je er mee willen helpen mocht je er zelf niet uitkomen.
                Ben er dan wel bang voor dat je voor beide kasten nieuwe speakers zult moeten kopen anders krijg je klankverschil.

Comment

• Boi
                  • Apr 2004
                  • 541

Originally posted by world sound
                  Er zit een "[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]PowerSense DDP" 15"speaker in, dus niet zomaar een andere speaker in te berekenen.[/FONT][/FONT]
                  [FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]http://www.abra.co.uk/specs/CSX52.PDF[/FONT][/FONT]
                  [FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]neem eens contact op met de firma zelf, sales@abra.co.uk [/FONT]
                  [/FONT]
                  groetjes

___
                  Heb de versterkers uitgedaan, maar er ruist nog iets....

Comment

• SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

Originally posted by Boi
                    Er zit een "[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]PowerSense DDP" 15"speaker in, dus niet zomaar een andere speaker in te berekenen.[/FONT][/FONT]
                    [FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]http://www.abra.co.uk/specs/CSX52.PDF[/FONT][/FONT]
                    [FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman]neem eens contact op met de firma zelf, sales@abra.co.uk [/FONT]
                    [/FONT]
                    Dat "powersense ddp" slaat uitsluitend op de speakerbeveiliging.
                    Maar, de 15 incher is wel met ferrofluid uitgevoerd.
                    Is dus inderdaad niet zomaar te vervangen.
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Boi
                      • Apr 2004
                      • 541

Ferrofluid is niks anders dan een magneet met vloeibare ferro, voorloper van het neodynium gebeuren, kleine krachtige magneet t.o.v. van het al oude gangbare waardoor er kilo's uitgespaard werden. Zal een speaker van een 15 jaar of ouder zijn. En ja de powersense ddp is een beveiligingsvorm van de spreekspoel en dus alleen te vervangen door een zelfde soort speaker anders werkt het systeem niet meer zoals bedoeld. 1+/1- aansturing 2+/2- sensereturn naar versterker.
                      groetjes

___

Comment

• SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

Originally posted by Boi
                        Ferrofluid is niks anders dan een magneet met vloeibare ferro, voorloper van het neodynium gebeuren, kleine krachtige magneet t.o.v. van het al oude gangbare waardoor er kilo's uitgespaard werden. Zal een speaker van een 15 jaar of ouder zijn. En ja de powersense ddp is een beveiligingsvorm van de spreekspoel en dus alleen te vervangen door een zelfde soort speaker anders werkt het systeem niet meer zoals bedoeld. 1+/1- aansturing 2+/2- sensereturn naar versterker.
                        Ferrofluid heeft niets met een wel of niet krachtige magneet te maken!
                        De vloeistof wordt in de spleet van de magneet aangebracht met maar EEN reden: Namelijk een betere warmtegeleiding van spreekspoel naar magneet! Om te zorgen dat de fluid niet uit de magneet loopt, wordt er een magnetisch gevoelig materiaal in opgelost. De magneet houdt daarom de vloeistof (na-ja, redelijk stroperig..) goed vast.

Wordt nog steeds veel toegepast met name in compressiedrivers.

Is goed voor de belastbaarheid, en tegen powercompressie!

En mede daarom kun je deze speaker niet zomaar vervangen door een ander. Het grootsignaal gedrag zal wezenlijk anders zijn dan een ls zonder ferrofluid.

Paul.
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Boi
                          • Apr 2004
                          • 541

Klopt, helemaal mee eens, maar ze scheelden ook een stuk in gewicht, was voor het eerst dat ik een 12" bass/mid speaker van 250w met minder dan 10kg had toen d'r tijd. En zelfs een vermogen van een bass/mid op 250w was al heel wat opeens.
                          groetjes

___

Comment

• ivo
                            • Jul 2003
                            • 390

Ferrofluid werd inderdaad toegepast voor een hogere belastbaarheid.
                            De huidige speakers zijn tegenwoordig van een dusdanige hoge kwaliteit dat zonder ferrofluid al een hoge belastbaarheid kan worden bereikt.
                            Of je datwerkelijk het verschil kan horen, durf ik geen discussie om aan te gaan.
                            Kan je geen gelijke speaker vinden, waar de kans heel klein op is, een Eminence vervangings speaker gebruiken.
                            Mocht je niets kunnen vinden, mail mij een paar foto's van de speaker en maten van de kast en poort(en) (opp en lengte) ga ik even op zoek voor je.

[Edit] Ik heb even nagezocht, weet je zeker dat de speaker 4 ohm is?
                            Wat ik kan vinden is dat het systeem 4 ohm is, het is heel goed mogelijk dat de speaker 8 ohm is.
                            De kast is drieweg met filter het zou kunnen dat door deze combinatie het systeem 4 ohm is maar de 15" gewoon 8 ohm.
                            In dat geval is de keuze niet zo moeilijk.......
                            Last edited by ivo; 17-12-09, 17:52.
                            Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• world sound
                              • Jan 2007
                              • 77

Ivo: bedankt voor je reactie.
                              op de speaker staat een sticker met 4 ohm en dan een of ander serie nummer.
                              Ik heb inmiddels al contact gehad met m-pro in belgie en die gaan me een speaker opsturen.
                              Hij lag nog bij hun op voorraad, dus dat valt ook weer mee.

De rest ook allemaal bedankt.

Die DDP beveiliging zit in de crossover zijn een stuk of 4/5 lampjes die op de printplaat gesoldeerd zitten

Comment

Working...