De bouw van een dubbel 10" hoorngeladen kast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ivo
    • Jul 2003
    • 390

De bouw van een dubbel 10" hoorngeladen kast

Afgelopen dagen bezig geweest met dubbel 10" hoorngeladen top.
    Afstraling 60x20 gr, de kast is 81,5 hoog, 44,5 breed en 41 diep.
    Het front is incl de hoorns, speakers en driver geheel uitneembaar, zo kan je eerst de speakers op de hoorns monteren waarna het geheel in de kast wordt geschoven en vastgezet.
    Hieronder foto van de kast met de hoorns erin, meerdere foto's gaan volgen.

Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
  • Verheyen
    • Jan 2007
    • 65

Gaan die kasten laag genoeg komen Ivo? Ik gebruik zelf ook 10"op hoorn op dubbel 18" basreflex. Voor disco dingen gaat dit goed maar er zit toch een gat tussen. Ik filter de boel op 125hz.

greetz

Bert

Comment

• ivo
      • Jul 2003
      • 390

Het systeem zal op 160Hz 24db/okt worden afgefilterd, lager gaat het toch niet ivm de korte hoorn.
      Met een paar hybride's eronder, deze kunnen tot 160hz worden ingezet, zou het gat relatief moeten wezen.
      Er worden 2 toppen per kant gebruikt, door de koppeling zou het -3db punt van de toppen wel wat lager uitvallen dan de 160HZ.
      Wat er uiteindelijk onder kom weet ik niet, de kasten zijn niet voor mijzelf.
      Last edited by ivo; 05-01-10, 16:27.
      Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Originally posted by ivo
        Het front is incl de hoorns, speakers en driver geheel uitneembaar, zo kan je eerst de speakers op de hoorns monteren waarna het geheel in de kast wordt geschoven en vastgezet.
        Wat is de conventionele manier om dit te doen dan? (bijv. 'luik' aan de achterkant dat daarna wordt vastgezet?)

En nog een vrij voorspelbare vraag: welke componenten gaan er gebruikt worden?
        Tja, verder, ziet er goed uit, zoals we gewend zijn.

Mvg,

Teun
        Last edited by 4AC; 05-01-10, 17:25.
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• ivo
          • Jul 2003
          • 390

De conventionele manier is inderdaad via een luik aan de achterkant.
          Ik heb gekozen voor deze manier omdat je met een luik weinig ruimte overhou om de speakers vast te kunnen zetten.
          Op deze manier kan ik eerst de speakers en driver op zijn plaats zetten, evt het filter en daarna alles in een keer op zijn plaats zetten.
          De randen worden met foamband afgeplakt, zo zijn luchtlekkages minimaal, het "front" wordt in zijn geheel met een paar schroeven klemgezet, foto's van dit gebeuren volgen.

In de kasten komen JBL componenten.
          De JBL componenten komen uit een dubbel 10" hoorngeladen kasten (ik weet niet of deze orgineel was?)
          De kasten waren in zo'n slechte staat dat opknapen niet meer zinvol was, de hoorns die in de kasten zaten zouden er waarschijnlijk ook niet heel uitgekomen zijn.
          De "orginele" kasten zijn, zo is mij verteld, een aantal jaar met een top40 coverband meegereisd en hadden zich al bewezen.
          De nieuwe kasten gaan een aantal jaar dienst doen bij Jorrit....

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

Kijk, dat verklaard een hoop.
            Het ziet er tot nu toe erg goed uit.

Die ronde handvatten, is dat de nieuwe 'huisstijl' van Iven? Het viel me voor het eerst op toen ik je nieuwe site zag, maar nu zie ik het weer verschijnen.

Mvg,

Teun
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• ivo
              • Jul 2003
              • 390

Voor de ronde grepen heb ik gekozen vanwegen gebrek aan ruimte voor marshalgrepen.
              Onderaan wordt er een ruimte achter de greep gecreeerd door de vorm van de onderste hoorn (de ruimte is geheel gesloten), bij de bovenste grepen is er ruimte achter de driver, misschien dat ik daar nog een kapje over zet maar het koelt de ruimte rond de driver wel lekker zo...

Comment

• RenéE
                • Oct 2006
                • 291

Ik zou de handvaten, zowel de hoge als de lage, zoveel mogelijk dicht maken.... anders wordt het toch gauw zo'n rotzooitje binnenin de kast.

Comment

• ivo
                  • Jul 2003
                  • 390

Nog een paar foto's (de foto's van het monteren van de speakers op de hoorns komen morgen)

Last edited by ivo; 07-01-10, 13:45.

Comment

• Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

Bis Morgen!!
                    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• teunos
                      • Feb 2008
                      • 352

Leuke poging, volgende keer beter....

Nee serieus, echt weer pure top kwaliteit van je Ivo, dit ziet er weer heel erg goed uit!
                      Maar hoe groot is de hoek van de trapezium? lijkt erop alsof de hoek vele malen kleiner is dan de spreiding van de hoorns, gaat dit niet problemen opleveren met interferentie indien er 2 per kant gebruikt worden?

Mvg, Teun
                      ''diamonds are forever''

Comment

• ivo
                        • Jul 2003
                        • 390

De hoek van de kast is inderdaad wat kleiner dan die van de hoorn.
                        Hier is de "vuist regel" van toepassing, kasten tegen elkaar zetten en aan de voorkant tussen de kasten een vuistgrote ruimte er tussen laten, de achterkant van de kasten tegen elkaar laten staan.

Vandaag ook de toppen aangehad en sia smaart erachter gehangen.
                        De toppen klonken beter dan ik had verwacht, in your face, ook had de top weinig eq nodig, wat tussen de 2000 - 2500hz.
                        De koppeling tussen de laagkasten en toppen ging direckt goed, de subs tot 115hz door laten lopen, de toppen vanaf 125hz.
                        De tijd was te kort om uitgebreide meetingen te doen, Jorrit had nog een afspraak en times fly when your having fun.

Foto's van het monteren van de units,

Last edited by ivo; 08-01-10, 18:59.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by teunos
                          Leuke poging, volgende keer beter....

Nee serieus, echt weer pure top kwaliteit van je Ivo, dit ziet er weer heel erg goed uit!
                          Maar hoe groot is de hoek van de trapezium? lijkt erop alsof de hoek vele malen kleiner is dan de spreiding van de hoorns, gaat dit niet problemen opleveren met interferentie indien er 2 per kant gebruikt worden?

Mvg, Teun
                          Er is geen kast te vinden die dezelfde hoek heeft als de hoek van de hoorn....
                          De optie die Ivo noemt wordt heel erg veel toegepast.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by MusicXtra
                            Er is geen kast te vinden die dezelfde hoek heeft als de hoek van de hoorn....
                            Nee?, ik weet zeker van wel. Al geld dit wel vaak voor de wat kleinere openingshoeken, dus vaak grotere systemen.
                            Last edited by DJ Antoon; 09-01-10, 13:17.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by DJ Antoon
                              Nee?, ik weet zeker van wel. Al geld dit wel vaak voor de wat kleinere openingshoeken, dus vaak grotere systemen.
                              Noem er eens één dan, ben erg benieuwd hoe ze dat constructief op hebben gelost.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...