Zelfbouw sub naar wensen van forummers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Outline
    • Feb 2006
    • 1434

    #16
    Wat ik een mooi ontworpen sub vind, is de D&B Q-sub. Dus als we daar de goede dingen uit kunnen halen?...

    -wielen op de achterkant
    -M20-statiefplaat bovenop
    -handgrepen precies op het zwaartepunt zodat de sub gebalanceerd is met optillen/kantelen enz
    -strippen hout aan de onderkant als voet en bovenop de uitfresing hiervoor zodat je een stabiele stapel krijgt (mag ook met rubberen voetjes)
    -afdekplaat zodat de voorkant van de sub beschermd is tijdens vervoer (sub staat op wielen aan de achterkant)
    -grille met foam
    -Warnex oid

    Wat ik erg belangrijk vind, is het rendement van de kast. Dus dat ik er geen 1000W in hoef te stoppen om er wat uit te krijgen. Dacht zelf aan een driver tussen de 400W-600W aan 8 Ohm. Dan kun je 'm zonder problemen nog doorlussen naar 'n 2de of eventueel zelfs 4 kasten per versterkerkant aansturen...

    Iemand verder nog iets?
    Last edited by Outline; 25-02-10, 22:50.

    Comment

    • 4AC
      • Nov 2007
      • 1791

      #17
      Tja... allemaal erg leuk en interessant! Ik kijk uit naar het ontwerp en de uitwerking.

      MAAR, is het niet veel interessanter om iets te ontwerpen dat we nog niet volledig kennen? Zoals het 'klein-doch-krachtig' ontwerp?

      Aan alle eisen die ik hier lees kan worden voldaan in een simpele 15" br kast met een fatsoenlijke driver. Toch?

      Ik heb gelezen dat het moet gaan om een simpel te bouwen kast. Met een goed rendement. En ook nog compact is.
      Dan zit je al snel aan een frontloaded br.

      Of toch kiezen voor een wat kleinere doelgroep en een gesimplificeerde versie van het 'klein-doch-krachtig' ontwerp maken? I dunno.

      Mvg,

      Teun
      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #18
        Originally posted by 4AC
        Tja... allemaal erg leuk en interessant! Ik kijk uit naar het ontwerp en de uitwerking.

        MAAR, is het niet veel interessanter om iets te ontwerpen dat we nog niet volledig kennen? Zoals het 'klein-doch-krachtig' ontwerp?

        Aan alle eisen die ik hier lees kan worden voldaan in een simpele 15" br kast met een fatsoenlijke driver. Toch?

        Ik heb gelezen dat het moet gaan om een simpel te bouwen kast. Met een goed rendement. En ook nog compact is.
        Dan zit je al snel aan een frontloaded br.

        Of toch kiezen voor een wat kleinere doelgroep en een gesimplificeerde versie van het 'klein-doch-krachtig' ontwerp maken? I dunno.

        Mvg,

        Teun
        Ik heb er wel een idee over, als je mee wilt denken ben je van harte welkom.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • Waveform
          • Dec 2009
          • 321

          #19
          Of een hybride die toch nog voor het grootste deel bassreflex is?? Iets zoals een C7, maar met kleinere poort wat je dan compenseert met een iets diepere kast. Lijkt me wel interessant.

          Een pre-made speakergrill is zeker heel handig, dat is net hetgeen wat een mooie look geeft aan je kast. Ik stel voor om meteen eentje met een dun laagje foam aan de binnenkant te maken.

          Een ontwerp zoals de Q-sub is natuurlijk ook leuk, dan kan je de hoekjes die je uitzaagt voor de poorten meteen gebruiken als bracing
          Last edited by Waveform; 26-02-10, 02:55.

          Comment

          • SoundOfSilence
            • Mar 2007
            • 766

            #20
            Geen goede ideeën (bij gebrek aan brede ervaring met veel systemen), maar zeker wel interesse.
            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

            Comment

            • drummerke
              • Oct 2006
              • 432

              #21
              Leuk idee,

              Misschien het concept man de mini sub van EAW (die bij de Micro wedge past).

              Voor mezelf als bezitter van een gewone klein bedrijfvoertuig is volume en gewicht van groot belang. Dus ik ben ook benieuwd.

              Misschien ook een baskast die via verschillende instellingen op processor de éne keer zachter maar lager gaat en dan ook een extra punch kan geven (en minder laag).

              Comment

              • DJJJ
                • Feb 2010
                • 41

                #22
                Lijkt mij een super idee,
                Ik had net een nieuw topic gemaakt voor een sub systeem.
                Maar nu zie ik dit en dat trekt me ook wel aan.
                Dan hoef ik niet met zware kisten te tillen,
                maar wel groot rendement (neem ik aan).

                In mijn ogen ziet hij er dan ongeveer zo uit:

                wielen op de achterzijde
                niet groot (dus meestal ook niet zwaar)
                simpel te maken
                hoog rendement
                rubberen voetjes aan de onderkant
                dus dan ook in gevreesd aan de bovenzijde
                en mogelijk hij voor paaltje (tussen sub en top)
                roostertje met foam er voor
                EN betaalbaar

                Ik ga zeker dit topic volgen :-)
                En hopelijk een bouwtekening,
                (ben zelf niet echt zo'n ontwerper meer de maker)

                Groetjes..
                Last edited by DJJJ; 26-02-10, 14:13.

                Comment

                • Watt Xtra
                  • Oct 2004
                  • 1119

                  #23
                  Een te klein en te licht kastje is ook weer niet goed, want wanneer je dan een topkast door middel van een paaltje hierop zet is je combinatie erg wankel.
                  JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                  Comment

                  • T_Sound
                    • Sep 2009
                    • 267

                    #24
                    Zoals MusicXtra's laatste sub ontwerp, waar een topic over loopt, is de breedte van de kast gewoon een 15 inch ontwerp (door extra wanden van de kast natuurlijk iets breeder), dus ik denk dat het stabiel genoeg zal zijn om een topje op kwijt te kunnen, zonder kans op vallen. Zwaartepunt laag houden?.
                    Wat betreft hout gebruik, dat moet uiteraard stevig zijn. 18mm birch plywood o.i.d.?

                    Des al niet te min, ik denk dat dit subje niet uber laag hoeft te gaan werking beginnend bij 40 a 45 hz? Met toch wat stevigheid rond de 60 hz.
                    Zoals al gezegt, makkelijk hanteerbaar, maar ik neem aan dat dat logisch is (ik kan het mis hebben).

                    Binnenkant van de kast moet een dusdanige maat hebben dat er verschillende merken/types driver in passen. Eminence heeft weer andere inbouw maten dan Beyma en 18Sound. Er zijn mensen die het budget voor dat soort drivers hebben (o.a. ik), maar er zijn ook mensen die er goedkopere/andere speakers voor willen/moeten gebruiken (DAP, T.Box, e.d.), dus ik denk dat het kastje zo veel mogelijk universeel moet zijn wat betreft inbouw driver(s).
                    Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #25
                      Het wordt een heel compact subje, beetje het idee wat ik al gemaakt heb.
                      Hij wordt dus zo klein en licht dat wielen niet zinvol zijn, mijn idee daarover is om een wielplaat te maken waar twee subjes met hun grille op kunnen staan, dan heb je gelijk je bescherming, heb je voor twee subjes slechts één wielplaat nodig en heb je tijdens gebruik geen last van de wielen.
                      Ik ga het ding ontwerpen in 3D en zal van ieder onderdeel een aparte tekening genereren. Mogelijk zelfs dat ik het ga regelen dat, degene met wat minder mogelijkheden om zelf te zagen en te frezen, en compleet pakket CNC bewerkt hout kan bestellen, soort Ikea pakketje dus.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • djspeakertje
                        • Oct 2008
                        • 1912

                        #26
                        Originally posted by MusicXtra
                        Het wordt een heel compact subje, beetje het idee wat ik al gemaakt heb.
                        Hij wordt dus zo klein en licht dat wielen niet zinvol zijn, mijn idee daarover is om een wielplaat te maken waar twee subjes met hun grille op kunnen staan, dan heb je gelijk je bescherming, heb je voor twee subjes slechts één wielplaat nodig en heb je tijdens gebruik geen last van de wielen.
                        Ik ga het ding ontwerpen in 3D en zal van ieder onderdeel een aparte tekening genereren. Mogelijk zelfs dat ik het ga regelen dat, degene met wat minder mogelijkheden om zelf te zagen en te frezen, en compleet pakket CNC bewerkt hout kan bestellen, soort Ikea pakketje dus.

                        Ik zou ook meteen een ontwerp maken voor "halve" wielplaten, voor 1 subje, aangezien dat voor kleine zaaltjes (2 toppen+1 subje) wel handig is, anders kom je aanzetten met zo'n gigantische wielplaat voor 1 subje...

                        Ik ben zeker benieuwd, de handvatten van je andere 15" project zijn ongeveer de beste die je kan bedenken (mits groot genoeg, te klein is vervelend met grote handen...). Nog een idee: zou je ook een 18" versie kunnen maken, aangezien mijn 15" toppen officieel al tot zo'n 50Hz gaan. Dan lijkt een 18"er mij wat meer nut hebben dan een basskastje dat tot +-40Hz gaat, aangezien het dan wat meer op het subbas gedeelte aankomt.

                        Maar dit is wel een ontzettend mooie kans! Helemaal omdat wij al het benodigde gereedschap in huis hebben en een goede houtboer hebben.

                        Nog even mijn puntjes (bijna allen al eerder genoemd):

                        - KS CW118/jouw 15"er style handvaTTen, en idd zo dat de sub in evenwicht blijft.
                        - Vaste wielen of wielplaten ook voor enkele subs.
                        - Aangezien ik zo'n gevoel heb dat een 18"er erbij teveel wordt: miss. iets lager door laten lopen (denk aan 35-40Hz)?
                        - lekker rendement (richting 132dB max@1M ofzo)
                        - gewicht laag, maar niet te. En het zwaartepunt laag.



                        Als je dan zo'n Ikea-pakket maakt, doe er dan ook zo een bij:






                        Veel succes om alles in dat subje te passen!, Daan
                        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                        Comment

                        • tukker
                          • Feb 2010
                          • 19

                          #27
                          zou zelf als voorkeur hebben
                          gewicht onder de 35 kilo
                          vanaf 45 herz
                          8 ohm
                          klein formaat met inderdaad goede handgrepen.
                          luidspreker afgedekt
                          mogelijkheid stapelbaar
                          ongeveer 400 watt RMS
                          citronic 2 keer 500 rms versterker
                          citronic 2 keer 250 rms boxen
                          visaton 2 keer subwoofer 200 rms

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #28
                            Originally posted by djspeakertje
                            Ik zou ook meteen een ontwerp maken voor "halve" wielplaten, voor 1 subje, aangezien dat voor kleine zaaltjes (2 toppen+1 subje) wel handig is, anders kom je aanzetten met zo'n gigantische wielplaat voor 1 subje...

                            Ik ben zeker benieuwd, de handvatten van je andere 15" project zijn ongeveer de beste die je kan bedenken (mits groot genoeg, te klein is vervelend met grote handen...). Nog een idee: zou je ook een 18" versie kunnen maken, aangezien mijn 15" toppen officieel al tot zo'n 50Hz gaan. Dan lijkt een 18"er mij wat meer nut hebben dan een basskastje dat tot +-40Hz gaat, aangezien het dan wat meer op het subbas gedeelte aankomt.

                            Maar dit is wel een ontzettend mooie kans! Helemaal omdat wij al het benodigde gereedschap in huis hebben en een goede houtboer hebben.

                            Nog even mijn puntjes (bijna allen al eerder genoemd):

                            - KS CW118/jouw 15"er style handvaTTen, en idd zo dat de sub in evenwicht blijft.
                            - Vaste wielen of wielplaten ook voor enkele subs.
                            - Aangezien ik zo'n gevoel heb dat een 18"er erbij teveel wordt: miss. iets lager door laten lopen (denk aan 35-40Hz)?
                            - lekker rendement (richting 132dB max@1M ofzo)
                            - gewicht laag, maar niet te. En het zwaartepunt laag.



                            Als je dan zo'n Ikea-pakket maakt, doe er dan ook zo een bij:






                            Veel succes om alles in dat subje te passen!, Daan
                            Jij hebt waarschijnlijk nog nooit jouw toppen gehoord met een apart subje erbij, ondanks dat deze tot 50 Hz gaan zal een 15" sub wel degelijk een aanvulling zijn. En die 50 Hz van jouw toppen is nog steeds niet de 40 Hz die het subje toch wel vrij makkelijk moet gaan halen.
                            Tuurlijk komt een 18" ietsje lager, dat verschil is ook goed hoorbaar bij wat ik heb staan maar een 18" wordt gelijk een stuk groter en dus duurder.
                            Het subje zal ergens rond de 30 kg gaan wegen en zo compact zijn dat je zelfs bij de kleinste gigs gewoon twee meeneemt, temeer daar het grondoppervlak altijd kleiner zal zijn dan wat een luidsprekerstatief in beslag neemt.
                            De handgrepen zijn ruim genoeg voor de grootste kolenschoppen dus dat komt helemaal goed.
                            Een druk van 132 dB zal niet meevallen uit één 15" kastje.
                            En euhhh, dat sleuteltje doen we erbij.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #29
                              Originally posted by tukker
                              zou zelf als voorkeur hebben
                              gewicht onder de 35 kilo
                              vanaf 45 herz
                              8 ohm
                              klein formaat met inderdaad goede handgrepen.
                              luidspreker afgedekt
                              mogelijkheid stapelbaar
                              ongeveer 400 watt RMS
                              Gewicht zal rond de 30 kg worden.
                              Vanaf ca. 35-40 Hz.
                              8 Ohm
                              Heel klein en stapelbaar.
                              Belastbaarheid zal rond de 1000 Watt RMS zijn want het moet wel iets speciaals worden natuurlijk.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              • DJJJ
                                • Feb 2010
                                • 41

                                #30
                                Originally posted by MusicXtra
                                Gewicht zal rond de 30 kg worden.
                                Vanaf ca. 35-40 Hz.
                                8 Ohm
                                Heel klein en stapelbaar.
                                Belastbaarheid zal rond de 1000 Watt RMS zijn want het moet wel iets speciaals worden natuurlijk.
                                Dat klinkt zeer goed !!
                                Ben benieuwt naar ontwerp,
                                Dan kijken of het mij nog steeds wat lijkt.
                                Maar die gegevens vind ik aantrekkelijk.
                                Dan hoef ik mijn rug niet steeds zo te versjouwen
                                Als ik mijn installatie mee moet hebben.
                                Heb je misschien ook een beetje een idee hoelang het duurt,
                                voor dat dat ontwerp af is ?
                                Ik heb geen idee hoelang zoiets duurt

                                Ik wacht af....
                                Heb gelukkig alle tijd !!

                                Groetjes..

                                Comment

                                Working...