Zelfbouw sub naar wensen van forummers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • remco_k
    • Sep 2002
    • 325

    #31
    Originally posted by djspeakertje
    Als je dan zo'n Ikea-pakket maakt, doe er dan ook zo een bij:





    Dit is echt te grappig. 't vrouwtje zit me verbaasd aan te kijken waarom ik nu met een breeeeede glimlach naar het scherm zit te kijken.
    Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
    Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

    Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

    Comment

    • salsa
      • Jan 2007
      • 1315

      #32
      Originally posted by MusicXtra
      Gewicht zal rond de 30 kg worden.
      Vanaf ca. 35-40 Hz.
      8 Ohm
      Heel klein en stapelbaar.
      Belastbaarheid zal rond de 1000 Watt RMS zijn want het moet wel iets speciaals worden natuurlijk.
      Goh, het lijkt wel de specs van m'n NEXO LS500 subs met de B&C TBX100 erin!!

      Nou ik ben enorm benieuwd!

      Dave
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

      Comment

      • Outline
        • Feb 2006
        • 1434

        #33
        Originally posted by MusicXtra
        Belastbaarheid zal rond de 1000 Watt RMS zijn want het moet wel iets speciaals worden natuurlijk.
        Waarom moet het weer 'n 1000 Watter worden en niet 'n driver in de 400-600 Watt-klasse? Ik wil een subje wat je met een gemiddelde versterker aan kan sturen en ook dat je er 2 aan kan hangen zonder dan meteen 2KW aan vermogen nodig te hebben...

        Dus wat mij betreft geen drivers van 1000W/8Ohm maar iets van 400-600W aan 8 Ohm zodat je het met een redelijke, gemiddelde versterker aan kan sturen. Zware amps zijn duur om aan te schaffen en ik dacht dat de prijs ook een van de punten van dit ontwerp was...

        Comment

        • ivo
          • Jul 2003
          • 390

          #34
          Een ontwerp maken en rekening houden met alle wensen is onmogelijk, ik denk dat het verstandig is om een aantal punten op een rijtje te zetten zoals formaat, belastbaarheid, gewicht, freqentiebereik ed en de forumbewoners daar hun mening op laten geven (poll)

          Ikzelf zou geen diepgang zoeken, 40hz is mij laag genoeg, ik heb liever het gebied tussen 60 en 70hz benadrukt en hoger doorlopend in het freqentiegebied 125hz aansluitend op de top, frontloaded.
          Speaker met een hoog rendement, kleinere x-max/hoge Bl, lagere belastbaarheid, goed/snel leverbaar.
          Last edited by ivo; 27-02-10, 00:18.
          Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #35
            het beste rendement van een zelfbouw sub heb je in het duurdere segment. Maar daar is minder vraag naar bij zelfbouwende gebruikers

            het meest gebruikt zijn zo klein mogelijke subs om onder een set tien/twaalf inch toppen te zetten.

            Mijn voorkeur heeft de laatste. Een praktisch inzetbare sub.

            Licht, klein. Bruikbaar voor een man. verplaatsen in een stationwagen.
            geen extreem diep laag maar meer gericht op knorlaag van een reguliere kick/basgitaar. zodat je geen energie stopt in bioscoopgeluid (explosies, maagpijn, aardbevingen) maar met een 600 a 800 watt eindbak een goed fundament onder je toppen hebt voor een mix.

            Meer nadruk op een strak gedefinieerd octaaf onder je top dan een <whoomph> druk tegen je borstkas. (meer w-bin dan infrasub-sound dus)
            lekker belangrijk!

            Comment

            • e-sonic
              • Aug 2004
              • 329

              #36
              winst bij zelfbouw

              De winst bij de zelfbouw is te halen bij de uitruil van kastvolume, rendement en afsnijfrequentie, Dit is het compromis bij een basreflex, maar ook bij een gesloten kast

              Dus wil je nog laag gaan met een kleine kast, dan ruil je rendement, dit gaat met een correctie in de aansturing, eq boost in combinatie met een lager afgestemde BR kast. Dus een stukje processing zal om de hoek komen kijken.


              Processing en versterkervermogen zijn goedkoper aan het worden, en wens van de markt is kleiner en lichter...

              Veel succes en plezier met het kiezen en bouwen, ik ga het zeker volgen.

              groet van jurjen
              Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #37
                Aangezien er mensen zijn die zo laag mogelijk willen, terwijl anderen juist voor iets minder laag gaan in ruil voor meer rendement, zal ik het ontwerp met verschillende poortlengtes maken. Zo kan ieder zelf een keuze maken.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • DJJJ
                  • Feb 2010
                  • 41

                  #38
                  Zoals ik zo zie vinden mensen de 1000 watt teveel.
                  en sommige willen 400 watt maar dat vind ik persoonlijk beetje weinig,
                  600 watt gaat nog wel dus als we gewoon tussen in gaan zitten 700/800 watt ?
                  (als je nog nieuwe versterker bij moet hebben ook even wat goed koper)

                  Comment

                  • Timothy
                    • Aug 2005
                    • 175

                    #39
                    Mijn verlanglijstje:

                    - gemakkelijk draagbaar door 1 persoon
                    - Te maken door een 'amateur'houtbewerker
                    - kastjes die gestapeld per kant nog een meerwaarde geven (koppelen)
                    - hybride systeem (genre je model in het andere topic)
                    - Bij voorkeur ook een goed resultaat met een 'budget'woofer (bv. Eminence Kappa of iets in die aard)
                    - Duidelijke tekeningen (en service achteraf, genre vraag en antwoord) :-)
                    - Niet te lang meer wachten want handen beginnen te jeuken :-)

                    Comment

                    • Rolandino
                      • Mar 2007
                      • 1451

                      #40
                      400W hoeft niet te weinig te zijn hoor. als de kast goed is kun je ook met weinig vermogen veel druk leveren en een goede speaker natuurlijk.

                      Als je met dit vermogen zou doen kun je voor relatief weinig geld een redelijke versterker koipen die 1000W levert op 4ohm.

                      Dat de kast goed zal zijn zit wel goed.
                      Last edited by Rolandino; 27-02-10, 19:49.
                      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #41
                        Het maakt echt niet uit hoor als je een 1000 Watt driver belast met 600 Watt zal die net zo hard gaan als wanneer je een 600 Watt driver met 600 Watt belast. Kans is zelfs groot dat de eerste zelfs harder gaat omdat die dan minder last heeft van power compressie.
                        Met een zware driver erin zal hij minder snel aan zijn limieten zitten en wordt het subje nog universeler.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • Rolandino
                          • Mar 2007
                          • 1451

                          #42
                          Een zwaardere versterker is altijd beter ja dus 2 kastjes van 400W per kanaal heb je ook een amp nodig van 1200W op 4ohm.

                          Voordeel is wel voor veel mensen om zo een versterker te kopen gebruikt of nieuw voor een betaalbare prijs ( ook in het Bmerken segment )

                          Als je bv een zwaardere speaker erin doet ( 600W RMS of zwaarder ) je ook een zwaardere AMP zou moeten hebben en juist boven de 1200W Valt er een keus af van betaalbare versterkers.

                          Ik wil alleen zeggen dat je niet persee een zware speaker zou moeten hebben om meer rendement te kunnen krijgen.

                          Een goede speaker ( met een laag vermogen ) in een goed kast ontwerp zal veel mensen versteld doen staan.

                          Maar het is in iedergeval een goed idee om dit te doen. een vrij kompakt kastje te maken die bij stacking goed koppelt.

                          Ideaal om met kleinere sets een grote te kunnen maken.

                          ( en natuurlijk de sub ook standalone te kunnen gebruiken ) dus geen min imaal 2 per kant ofzo.

                          ik heb er ook wel interesse in voor een aantal projecten dus ben erg benieuwd naar het ontwerp en welke speakers er voor in aanmerking komen.

                          Zelf ben ik erg onder de indruk van de 18Sound 15W700 en de Beyma SM115K wat deze speakers al kunnen in een simpel reflex kastje
                          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                          Comment

                          • Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

                            #43
                            Mag ik iedereen even eraan herinneren wat Axys doet in een B89 met 300 Watt? Of de subs van m'n broer: hij heeft 4 zelfbouw-subs met een Beyma 18GT400 (400W/8Ohm) en als je ziet wat een druk en laag daar vanaf komt...

                            En als je ziet wat D&B kan met relatief weinig vermogen...

                            Wat ik dus wil zeggen is dat ik liever een goed ontwerp heb met wat minder laag-laag maar een goed/hoog rendement waardoor je met minder vermogen ook wat druk op kunt bouwen. Da's veel interessanter voor de gemiddelde zelfbouwer dan een sub met een 1KW-driver. Waarom,? Omdat je minder dure amps nodig hebt. Rolandino heeft dit ook al duidelijk aangegeven..

                            Ik snap sowieso niet dat we tegenwoordig subjes van 1KW per driver nodig hebben! Vroeger konden we hetzelfde doen met een bak minder vermogen... Daarbij hadden we vroeger de regel dat je versterker en sub qua vermogen 1 op 1 moesten zijn...

                            Ik word gewoon oud...
                            Last edited by Outline; 28-02-10, 02:11.

                            Comment

                            • Rolandino
                              • Mar 2007
                              • 1451

                              #44
                              Het zou idd ideaal zijn dat de ontwerper een ontwerp maakt waar je de betaalbare speakers kunt gebruiken voor diegene die een laag budget hebben.

                              en dan ook nog een kast ontwerpen die zonder processor instellingen ook goed klinkt. ik bedoel hiermee een sub die op een simpele versterker en x-over goed klinkt ( dus geen processor benodigd wordt )

                              Natuurlijk kun je een processor gebruiken ( als je budget er voor is ) om uit de kast nog meer kan halen en ronder kan laten klinken.
                              Last edited by moderator; 28-02-10, 10:21.
                              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                              Comment

                              • Watt Xtra
                                • Oct 2004
                                • 1119

                                #45
                                En zo zijn we 5 pagina's verder en is er nog steeds een grote lijst met wensen die soms toch wel erg uit elkaar liggen!

                                Een kast ontwerpen waar iedereen mee tevreden is is bijna ondoenlijk, Daarnaast is de kast eenmaal ontworpen dan komt het 2de punt, bouwen. Want de een kan nu eenmaal makkelijker en beter omgaan met hout en machines. Dus zal voor de ander het geheel weer tegenvallen, en is het alsnog geen goed kastje.

                                Er zijn zat leuke ontwerpen, van compacte laagkast tot grote hoornkast, van 300 tot meer dan 1 Kw per speaker. Voor ieder wat wils.
                                Zit er toch niet dat bij wat je er zelf van verwacht? Raadpleeg een speakerbouwer en maak je wensen kenbaar. Hij/zij kan je dan verder helpen.

                                Ieder zijn vak he, niet dromen dat er nu het ultieme kastje wordt ontworpen! We zijn allemaal mensen en hebben zo onze eigen wensen en luisteren allemaal naar een andere klank die wij mooi vinden.

                                Musicxtra, niet tegen jou bedoelt hoor, initiatief is heel erg goed! echter merk je gewoon dat ieder wat anders wil. Jij bouwt het op jouw manier, hebt er duidelijk verstand van en kunt een plan omzetten naar een goed product. Een ander zal er duidelijk meer moeite mee hebben.
                                JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

                                Comment

                                Working...