Zelfbouw sub naar wensen van forummers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeterSchut
    • Jul 2010
    • 109

    Originally posted by I.T. drive in
    Dat zou natuurlijk geweldig zijn, maar begrijp het.
    Ik heb het idee om 4 per kant te bouwen overboord gegooid mede omdat ik nooit zulke grote gigs doe, en vanwege de kosten.
    In mijn vakantie naar Frankrijk heb ik gehoord wat er per kant uit een sub-top combinatie kan komen (meende iets van QSC) en was toch wel verbaasd. Daarom dacht ik eraan om een tweede sub bij te bouwen en twee topjes van 12". De topjes van Peter Schut lijken me er ook goed bij passen. alhoewel ik wel denk dat die een beetje klein zijn voor live bandjes.
    Ik denk inderdaad ook dat een 10" top voor life wat klein is. daar zal een 12" beter werken. Maar daar zal een 1.4" driver beter op aan sluiten, dus praat je over een geheel ander ontwerp.

    Comment

    • showband
      • May 2001
      • 4524

      10 inch voor live kan prima werken op een 15 inch sub. Alleen dan moet je echt wel een goede hebben.

      In mijn ervaring valt er bij driekwart van de betaalbare 10 inch / 1 inch topjes een stuk aan de mannenstemmen en toetsennoten tussen wal en schip.

      Tot je met renkus heinz en sound projects gaat werken natuurlijk Maar normaal is het toon gebied met de "duidelijke noten" wel gebaat met een 12 inch / 1 inch topje. Dan zit alle duidelijkheid goed in de verf.

      Met 15 inch / 1 inch toppen gaat het ook maar krijg je bij goedkopere systemen weer dat je best rommel in je geluid begint te krijgen.

      En het scheelt voor het gehoor trouwens in deze categorie best veel als je niet een 1 inch hoogdriver maar een 2 inch hebt.

      Bij zelfbouw voor live, zou ik in principe voor 12 inch topjes kiezen op een 15 inch sub.

      bij koop met een enigsinds serieus budget voor minder sjouwen en 10 inch. ... dat wel
      Last edited by showband; 26-08-11, 07:51.
      lekker belangrijk!

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        10", 12", 15", ieder formaat heeft zijn sterke en zwakke punten maar als je echt goede ontwerpen hebt is met alle drie de formaten heel goed te werken.
        Punt is hier dat de ervaringen vaak gebaseerd zijn op B-merk plastic kastjes, daar is de tuning van het kastje vaak lekker hoog ten gunste van het rendement. Dat dit ten koste gaat van het laag zal de fabrikant verder een zorg zijn.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • knorrepot
          • Oct 2009
          • 234

          Ik sta ook op het punt om 2 of 4 van deze subs te bouwen.
          Is het noodzakelijk om berkenmultiplex te gebruiken?
          Of is het ook mogelijk Ocumé multiplex 15mm voor te gebruiken?

          *edit*
          De keuze is veranderd in het gebruik van 15mm fins berken triplex.

          En is er een nederlandse webshop om de selenium te bestellen?

          Groet Bram
          Last edited by knorrepot; 17-11-11, 13:44.

          Comment

          • I.T. drive in
            • May 2009
            • 352

            Hey,

            Ik vond het zelf enorm moeilijk om die speaker te vinden.
            Ik heb hem uit de U.S. alleen het probleem is dan de enorme verzendkosten. (al gauw meer dan 100 euro)

            Comment

            • knorrepot
              • Oct 2009
              • 234

              Hoezo? Als ik dit type op Google intypt, meteen de eerste site is shopping free. Ik heb alleen geen ervaring met paypal..

              Toch wat over het hoofd gezien, 126 euro verzendkosten..
              Last edited by knorrepot; 17-11-11, 22:29.

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                even in dit forumdeel.
                MusiXtra en richnies2000 superbedankt voor het ontwerp en de bouw.

                Ik draai er nu een paar maandjes mee (onder een topje SP X-act) en het klinkt geweldig. Afgelopen weekend een sportclub in heemstede met allemaal mensen uit de boekersscene. Die schrokken zich rot toen ik de boel opzette. Ook de DJ die ging inprikken kwam vooraf informeren waar de rest bleef. haha

                maar hadden uiteindelijk in die zaal nog nooi zo mooi geluid gehad. (die huren meestal drive in shows) Het hoeft nooit in de max. Van tuinfeest, amstelhotel en met DJ ingeprikt in sportclub. het werkt prima.

                Kortom. Ere wie ere toekomt.
                (we draaiden hiervoor met 2 of 4 stuks dynacord A151 basreflex 15 inch)
                Last edited by showband; 18-11-11, 13:16.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • knorrepot
                  • Oct 2009
                  • 234

                  Originally posted by showband
                  even in dit forumdeel.
                  MusiXtra en bones2000 superbedankt voor het ontwerp en de bouw.

                  Ik draai er nu een paar maandjes mee (onder een topje SP X-act) en het klinkt geweldig. Afgelopen weekend een sportclub in heemstede met allemaal mensen uit de boekersscene. Die schrokken zich rot toen ik de boel opzette. Ook de DJ die ging inprikken kwam vooraf informeren waar de rest bleef. haha

                  maar hadden uiteindelijk in die zaal nog nooi zo mooi geluid gehad. (die huren meestal drive in shows) Het hoeft nooit in de max. Van tuinfeest, amstelhotel en met DJ ingeprikt in sportclub. het werkt prima.

                  Kortom. Ere wie ere toekomt.
                  (we draaiden hiervoor met 2 of 4 stuks dynacord A151 basreflex 15 inch)
                  Enkele vraagjes op je reactie:

                  - hoeveel subs per kant draai je dan mee?
                  - welke tops heb je er op staan?
                  - welke driver heb je gebruikt?
                  - en waarmee stuur je ze aan?

                  Deze vragen even puur uit nieuwschierigheid..

                  Ik wil op de subs gebruiken onder een JBL MRX512M..

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    topje is soundprojects X-act (oud model met schuimfrontje) http://www.soundprojects.com/i/1612
                    een sub per kant met selenium (heeft richnies2000 dus gebruikt....)
                    2x1600W/8ohm uit een dubbelgebrugde 4kanaals digiamp
                    Gewone oud model 2-weg behringer x-over met klein stukje delay nodig voor de fase. op 125Hz
                    Last edited by showband; 18-11-11, 13:16.
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • 4AC
                      • Nov 2007
                      • 1791

                      Originally posted by showband
                      2x1600W/8ohm uit een dubbelgebrugde 4kanaals digiamp
                      Hmm, was die er ook bij tijdens de testdag? Wat is het?
                      Ik ben namelijk nog op zoek naar zoiets.

                      Mvg,

                      Teun
                      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                      Comment

                      • Richnies2000
                        • May 2008
                        • 204

                        Originally posted by showband
                        even in dit forumdeel.
                        MusiXtra en bones2000 superbedankt voor het ontwerp en de bouw.

                        Ik draai er nu een paar maandjes mee (onder een topje SP X-act) en het klinkt geweldig. Afgelopen weekend een sportclub in heemstede met allemaal mensen uit de boekersscene. Die schrokken zich rot toen ik de boel opzette. Ook de DJ die ging inprikken kwam vooraf informeren waar de rest bleef. haha

                        maar hadden uiteindelijk in die zaal nog nooi zo mooi geluid gehad. (die huren meestal drive in shows) Het hoeft nooit in de max. Van tuinfeest, amstelhotel en met DJ ingeprikt in sportclub. het werkt prima.

                        Kortom. Ere wie ere toekomt.
                        (we draaiden hiervoor met 2 of 4 stuks dynacord A151 basreflex 15 inch)
                        Thnx mag het ook richnies2000 zijn

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          sorry... verbeteringen aangebracht.... richnies2000
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • knorrepot
                            • Oct 2009
                            • 234

                            Originally posted by showband
                            topje is soundprojects X-act (oud model met schuimfrontje) http://www.soundprojects.com/i/1612
                            een sub per kant met selenium (heeft richnies2000 dus gebruikt....)
                            2x1600W/8ohm uit een dubbelgebrugde 4kanaals digiamp
                            Gewone oud model 2-weg behringer x-over met klein stukje delay nodig voor de fase. op 125Hz

                            Hoeveel ms delay heb je op je sub staan dan?
                            Verder bedankt voor je reactie

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              Originally posted by knorrepot
                              Hoeveel ms delay heb je op je sub staan dan?
                              de waarde van Showband zul jij niets aan hebben, elke top en elke sub heeft zijn eigen specifieke fasegedrag, om je top in fase met je sub te krijgen zul je dus zelf moeten gaan meten.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              • knorrepot
                                • Oct 2009
                                • 234

                                Dat verwachte ik al ja, maar ik was even nieuwschierig..

                                @ MusicXtra Had je mijn mailtje toevallig nog gezien?

                                Comment

                                Working...