Zelfbouw sub naar wensen van forummers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kvdb013
    • Nov 2010
    • 337

    Correctie, Twee hoogdrivers en 1 nlw9500
    Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

    Comment

    • daviddewaard
      • Mar 2008
      • 627

      Originally posted by knorrepot
      Overdrijven is ook een kunst, op een 15" subje van 30 a 40 kilo maakt de 3 kilo verschil ook niet veel uit. Dat is niet het verschil tussen wel/ of geen hernia. Dat er bij, daar heeft men ooit het wiel voor uitgevonden.
      daar heb je ook een punt :-)
      maar floor monitors en kleine toppen heb meestal geen wieltjes en dan scheelt het toch al gouw 5 kilo's als je je hoog/laag driver van nepmagneet hebt.
      beur je toch niet iets makkelijker in je eentje een toppie op een stokkie

      kost misschien wat meer euri's maar bespaart weer op iets war je er namelijk maar 1 van hebt je rug!
      Last edited by daviddewaard; 08-03-12, 13:01.
      A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

      Comment

      • knorrepot
        • Oct 2009
        • 234

        Originally posted by daviddewaard
        daar heb je ook een punt :-)
        maar floor monitors en kleine toppen heb meestal geen wieltjes en dan scheelt het toch al gouw 5 kilo's als je je hoog/laag driver van nepmagneet hebt.
        beur je toch niet iets makkelijker in je eentje een toppie op een stokkie

        kost misschien wat meer euri's maar bespaart weer op iets war je er namelijk maar 1 van hebt je rug!
        In het geval van tops en floors geef ik je gelijk! dan is elke kilo merkbaar. ik dat dat we alleen over subs spraken. Excuses

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          Bij dubbel 18" subs vind ik gewicht niet echt van belang, daar zitten toch altijd wielen onder en die zijn, of er nou wel of geen ND drivers in zitten, toch al te zwaar om alleen te tillen.
          Bij een subje van dit formaat monteer je meestal geen wielen en loop je er alsnog mee te sjouwen, dan telt iedere kilo.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • kvdb013
            • Nov 2010
            • 337

            Tot hoeveel Hz zou deze sub door kunnen lopen?? Wil er twee onder 8inch 1inch topjes gaan gebruiken, voor huiskamer feestjes.

            Gr koen
            Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              Je kunt deze sub rustig tot 150 Hz door laten lopen, daarmee kun je dus je 8" toppen wel gebruiken.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • kvdb013
                • Nov 2010
                • 337

                Oké bedankt, zal voortzo als ik de onderdelen van het filter binnen heb de foto's proberen te posten in een ander topic van de 8inch speakertjes die ik gebouwd heb. Heb helaas geen foto's genomen van de 2 subs die ik gebouwd heb, kan wel het eindresultaat even posten.
                Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                Comment

                • kvdb013
                  • Nov 2010
                  • 337

                  misschien een tip voor wie deze sub nog wil gaan bouwen met de 15nlw9500, maak de boven/onderzijde + de zijkanten aan de voorzijde 10mm langer i.v.m. de uitslag van de speaker.

                  Ik kwam er vandaag achter dat de speaker tegen het rooster aanloopt bij hogere volumes. ik heb wel de speaker 5mm verdiept in het frontpanel zitten. Ik ben nu genoodzaakt het rooster naar voren te plaatsen omdat ik het wegfreesen van de rand waar de speaker in zit niet zie zitten. er is aan de boven/onderkant nauwelijks ruimte om in de kast een 2e rand te plaatsen.
                  Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    Goeie tip, overigens heeft de NLW9500 een rubber ophanging, mogelijk dat de uitslag daardoor wat groter is.
                    Zou ook kunnen dat je laag-af filter iets hoger afgeregeld moet worden, onder de afstemfrequentie van de kast ondervindt de conus weinig weerstand en gaat dan dus ongecontroleerd grote uitslagen maken.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • kvdb013
                      • Nov 2010
                      • 337

                      Ik heb mijn processor afgesteld op 35Hz, maar zal eens gaan experimenteren met een iets wat hogere frequentie. I.c.m het rooster iets naar voren te plaatsen zal het probleem wel opgelost zijn.
                      Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        In de bouwbeschrijving adviseer ik een 12dB/oct. HP filter op 35 Hz, je zou 24 dB/oct op 40 Hz kunnen proberen.
                        Dikke kans dat het probleem dan over is, subje doet toch bijna niets meer onder de 40 Hz.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • Dj Gino V
                          • Feb 2009
                          • 237

                          Hey

                          Ik ben nu ook aan het twijfelen om deze sub te maken ,
                          maar gaat deze goed onder de qsc hpr 122i en welke speaker word er nu eigelijk geadviseerd om dat selenium bijna niet te verkrijgen is in belgië.
                          ik zelf heb deze gevonden maar ben een leek in speakers bouwen RCF MB15N351 8 Ohm 15" Speaker Neodym,
                          en is [FONT=Arial]multiplex ocume fineer op populier kern[/FONT] een goede hout soort of refereer je liever iets anders.
                          en kan ik best een passieve filter inbouwen om te speaker te beschermen.

                          nu heb ik alleen nog een twijfel waar het poort paneel moet bevestigd worden want dat vindt ik niet terug.


                          alvast bedankt
                          mvg Gino V
                          Last edited by Dj Gino V; 14-04-12, 10:44.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            Originally posted by Dj Gino V
                            Hey

                            Ik ben nu ook aan het twijfelen om deze sub te maken , Niet twijfelen, gewoon doen.
                            maar gaat deze goed onder de qsc hpr 122i en welke speaker word er nu eigelijk geadviseerd om dat selenium bijna niet te verkrijgen is in belgië. In dit topic worden een aantal alternatieven genoemd waaronder de 18sound NLW9400, 9401 en 9500.
                            ik zelf heb deze gevonden maar ben een leek in speakers bouwen RCF MB15N351 8 Ohm 15" Speaker Neodym, De RCF is meer een mid/bas speaker gezien het hoge rendement en de relatief kleine X-max.
                            en is [FONT=Arial]multiplex ocume fineer op populier kern[/FONT] een goede hout soort of refereer je liever iets anders. Berken multiblex, 9 laags 15 mm dik is ideaal, dit is licht, sterk en makkelijk te bewerken.
                            en kan ik best een passieve filter inbouwen om te speaker te beschermen. Nee, beste is om de sub te gebruiken in combinatie met een processor of actief cross-over, een passief filter is er niet voor ontwikkeld en kost nogal wat vermogen (zowel in geld als in watts)

                            nu heb ik alleen nog een twijfel waar het poort paneel moet bevestigd worden want dat vindt ik niet terug. Deze vraag begrijp ik even niet, als je mij een PB stuurt met je mail adres krijg je alle tekeningen plus een bouwbeschrijving, daar staat alles in.


                            alvast bedankt
                            mvg Gino V
                            Zie blauwe tekst.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • knorrepot
                              • Oct 2009
                              • 234

                              Ik heb momenteel eigenlijk geen mogelijkheid om het te testen, ik wacht nog op de drivers voor de gebouwde subjes.. Maar hoe zouden deze zich verhouden met een Nexo PS10 er boven? (toppen aangestuurd door de analoge TD-controller)
                              Zou ik de subs dan appart moeten aansturen? Of zou dit ook klinken op de LS500 preset uit de controller?

                              Zomaar een vraagje die in mij op komt.. Ik twijfel nog naar een setje topkasten er boven.. zit te denken aan een Acoustic Line A6 of nu dan een Nexo PS10..

                              Comment

                              • knorrepot
                                • Oct 2009
                                • 234

                                Nou de mijne zijn ook klaar!





                                Comment

                                Working...