Zelfbouw sub naar wensen van forummers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    Originally posted by kvdb013
    Ik moet wel zeggen dat ik het rooster nu exact aan de voorzijde gelijk heb gezet en de speaker 5mm in de frontplaat zit, daarmee is het probleem opgelost! Er is echter geen ruimte meer voor speakerschuim.
    Dan belast je de speaker in elk geval goed, die komt aan zijn X-max.
    Ik zal de tekeningen iets wijzigen zodat er iets meer ruimte ontstaat.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • Ericsamandj
      • Jul 2010
      • 414

      @desolation, is het monteren van de drivers achter de baffle geen optie? Veel netter en je hoeft de grille niet uit te vullen, deze kan immers strak op de baffle worden geschroefd. Wat weer resoneren vermindert. Het volume verlies lijkt mij miniem, mischien dat Sander of Johan dat wat kan nuanceren. Het is natuurlijk zonde om zulke kasten verloren te laten gaan en nieuwe te bouwen.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        Dat wordt lastig, je krijgt de driver nooit door een gat wat kleiner is.
        Maar ik kan me niet voorstellen dat er niet een mogelijkheid is om de kasten alsnog te gebruiken.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • Ericsamandj
          • Jul 2010
          • 414

          Originally posted by MusicXtra
          Dat wordt lastig, je krijgt de driver nooit door een gat wat kleiner is.
          Maar ik kan me niet voorstellen dat er niet een mogelijkheid is om de kasten alsnog te gebruiken.
          daarom ook eerst de drivers monteren en dan pas de frontbaffle op de latten schroeven. Zo heb ik t ook bij m'n eigen subs gedaan.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            Handig als er een driver sneuvelt, kun je de kast aan stukken gaan zagen....
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Ericsamandj
              • Jul 2010
              • 414

              Kwestie van de frontbaffle alleen schroeven en niet lijmen, schroef je hem er zo weer uit als t moet. Dit gaat trouwens niet bij alle ontwerpen maar een frontgeladen bassreflex is geen probleem.

              Comment

              • desolation
                • Jun 2012
                • 706

                Jeroen van jebalight heeft de terugname zelf voorgesteld, wat erg correct was en zeer geapprecieerd. Wij wou namelijk enkel een perfect product afleveren, wat inhoud dat we sowieso de tekeningen moeten aanpassen.

                Het lijkt mij zelfs met de selenium onmogelijk om correct te werken, je hebt namelijk maar 11mm ruimte voor 12mm rand van de speaker. Zonder schuim zal het inderdaad wel passen, maar enige vorm van bescherming voor je driver lijkt me niet onnodig voor live gebruik.
                We gaan ook enige aanpassing doen voor de montage van de grille, zodat deze op meer punten dan de 4 latjes kan vastgezet worden. Ik denk aan schuin boven de bovenste speaker en schuin onder de onderste nog strookjes en eventueel in het midden. We hadden sowieso al een dun laagje rubber voorzien om resonantie van de grille te elimineren.

                Het was zeker wel passend te maken, maar niet met speakerschuim. We hebben het ook geprobeerd met dun schuim aan de binnenkant, maar dan nog was het grote probleem de grill passend krijgen. Door de rond gefreesde randen en geen mogelijkheid om de grille boven en onderaan goed vast te zetten kwamen de hoeken steeds naar buiten.
                Jeroen kon er waarschijnlijk wel nog mee terecht bij een jeugdhuis/popzaal die de subs onder het podium legt, dus verloren zijn ze waarschijnlijk niet. We kiezen er echter wel voor om het ontwerp nog wat te finetunen voor dubbel 15" en het dan ook echt perfect af te werken.

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  Is geen handige optie, zeker niet bij dit ontwerp.
                  Kans op lekkages is veel te groot en onderschat de krachten niet die op het frontpaneel (en de rest van de kast) komen wanneer een conus van pakweg 150 gram 100 keer per seconde 40 mm heen en weer knalt.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • kvdb013
                    • Nov 2010
                    • 337

                    Je zou de frontplaat kunnen doorfrezen met de buitenomtrek van de speaker, dan achter de frontplaat een nieuwe plaat lijmen en schroeven. Dit moet dan uiteraard wel in twee delen omdat je het er anders niet in de kast krijgt.
                    Misschien een optie.
                    Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                    Comment

                    • kvdb013
                      • Nov 2010
                      • 337

                      Originally posted by MusicXtra
                      Dan belast je de speaker in elk geval goed, die komt aan zijn X-max.
                      Ik zal de tekeningen iets wijzigen zodat er iets meer ruimte ontstaat.
                      In het begin de speakers aangestuurd met 1400watt(zou theoretisch moeten kunnen) maar toen kwam de speaker al snel aan zijn x damage (toch met een high pass op 37Hz 18db octaaf), nu met 1000watt (synq 3k6)en dat gaat erg goed! Erg fijne subjes en lekker licht!
                      Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                      Comment

                      • Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

                        Ik zit nu toch met smart op nieuwe tekeningen te wachten...

                        Daarnaast zou het fijn zijn als we de driverlijst een beetje kunnen uitbreiden. Dit omdat de Selenium zo goed als niet meer verkrijgbaar is (tenzij je meteen een volle pallet besteld) en de 18Sound toch aardig prijzig is...

                        Comment

                        • desolation
                          • Jun 2012
                          • 706

                          Originally posted by kvdb013
                          Je zou de frontplaat kunnen doorfrezen met de buitenomtrek van de speaker, dan achter de frontplaat een nieuwe plaat lijmen en schroeven. Dit moet dan uiteraard wel in twee delen omdat je het er anders niet in de kast krijgt.
                          Misschien een optie.
                          Maar dan verkleinen we de inhoud van de kast, wat in principe toch de karakteristiek zou veranderen?
                          Lijkt me minder interessant naar de toekomst toe bij eventuele constructie van extra kasten.

                          Zo prijzig is de 18sound nu toch ook niet? Ok, het is niet de goedkoopste speaker ter wereld, maar het heeft voor mij weinig zin om hier een el cheapo driver in te schroeven. Het is een kast met behoorlijk wat potentieel, daar mag best een beukhamer in.
                          B&C heeft in het gamma best nog wat mooie speakers met ferrietdrivers, dat is altijd wat goedkoper dan Nd.
                          Last edited by desolation; 05-06-13, 09:40.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            Dat uitfrezen van de fronten en er, in twee delen, een ring achter te lijmen waardoor de driver meer naar binnen valt is een heel goede oplossing.
                            De inhoud van de kast wordt hierdoor nauwelijks beïnvloed dus dat is geen enkel probleem.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • kvdb013
                              • Nov 2010
                              • 337

                              Dan ligt de Driver maar 10mm dieper tov het originele ontwerp, en ligt de Driver erg mooi/stevig in de front plaat.
                              Last edited by kvdb013; 05-06-13, 11:46.
                              Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                              Comment

                              • desolation
                                • Jun 2012
                                • 706

                                Ik stel het even voor

                                Wij hebben zelf ook wat mindere ervaring gehad met de M5 inslagmoeren, 2 gehad me afgebroken draad hoewel we er zeer lichtjes de bout in draaiden. Ik gok op een slechte batch van inslagmoeren, maar wij gebruiken zelf meestal M6 omdat de draad hier een stuk dikker van is.

                                Comment

                                Working...