Zelfbouw sub naar wensen van forummers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

De DHZ Sub is over het werkgebied luider als de Cubo 15 en tot 3 - 4 dB luider als de Prospect Kick?!

Mvg Johan

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Denk ook dat er iets niet klopt....
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• qvt
        • Oct 2009
        • 721

Originally posted by MusicXtra
        Denk ook dat er iets niet klopt....
        Averaging werkt wel beter zo he
        There is no substitute for imagination

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Haha, punt is dat ik waarschijnlijk de gain heb verdraait, maakt in een klap de level vergelijking waardeloos.
          Gehoormatig ging de Cubo 15 minstens 3 dB harder dan de DHZ sub en de Prospect Kick.
          Klankmatig vond ik dat de Cubo behoorlijk achterbleef bij de anderen, de klank is wat 'dozig' terwijl beide BR kastjes een heerlijk dikke en warme klank hebben.

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Ik vond de BR kastjes juist wat dunner klinken met uitzondering van de 18", die ik qua klank op de Cubo 15 vond lijken.

Het devies voor de Extra Extended is in ieder geval, niet gebruiken boven de 100 Hz.

Mvg Johan

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by Rademakers
              Ik vond de BR kastjes juist wat dunner klinken met uitzondering van de 18", die ik qua klank op de Cubo 15 vond lijken.
              Qua frequentieplot zou je dat niet vermoeden....

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Met dat frequentieplotje niet nee maar dat is dan ook wel het laatste wat ik zou gebruiken om de overeenkomst of het verschil tussen de twee uit te leggen. Er speelt namelijk veel meer mee, wat ik je best wil uitleggen maar dan al vast wel de vraag of dat plotje voor de 18” met of zonder crossover is en wanneer en hoe je dat gemeten hebt.

Mvg Johan

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Da's dan toch wel apart, we maken plotjes om verschillen en overeenkomsten zichtbaar te maken en vervolgens kunnen we die plotjes niet gebruiken waar ze voor gemaakt zijn....
                  Levels vergelijken is inderdaad niet mogelijk maar de frequentie response is waar het hier om gaat en die laat toch wel zien dat de Prospect sub bijna een vol octaaf lager komt.
                  Overigens is het plotje van de Prospect sub tijdens de dag in Almelo gemaakt met een 20Hz hi pass en 100Hz low pass en verder geen EQ erop.

Comment

• teunos
                    • Feb 2008
                    • 352

Bijvoeging; Op een open doodlopende, weg afgesloten van verkeer met de eerste muren 20m verderop, dus ruim betrouwbaar te noemen voor ''een indicatie''. Misschien dat het rioleringssysteem van AlmeLow, zeker na de aardbeving door klopboor en parasol wel werkte als helmholtz resonator..... Dat betwijfel ik echter ten zeerste
                    ''diamonds are forever''

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

ff voor de duidelijkheid: ik was er ook, en ik vond dat de Cubo eigenlijk veel weg had van de originele glijbanen van vroeger, qua klank.

Ik was er ook op de allereerste sub-dag, een jaar of 5, of 6 geleden , ergens onder de rook van NieuwCuijk (?). Ik vond daar alle aanwezige subs klinken als de glijbanen, wegens bijna allemaal semi-hoorn of hoorn. Totdat ik een 700 liet blaffen, en Sting - a thousand years opzette, en vervolgens (na een dag sub-meten en spelen en gassen) het stof van de balken joeg.

Net nog weer een discussie gehad over vriend Danley, en zijn visie op geluid, en hoorns - semi-hoorns doen het qua richting best goed, maar qua klank zul je met hoorns en semi hoorns toch echt een blik open moeten trekken voordat je de laagte ingaat.

Niet dat dat slechter of beter is, het is anders, met een andere filosofie.

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

Op een andere dag en plaats met andere weersomstandigheden is nog tot daar aan toe, maar de ene buiten, de andere binnen, verschil in levels weggewerkt (ten nadele van de Cubo 15), de ene met highpass en crossover, de andere zonder en dat zou gebruikt moeten worden voor een vergelijking?

Gezien bovenstaande is dit plotje misleidend en daarom geen goede verklaring voor hetgeen je probeert te staven. Sowieso speelt er meer mee bij het bepalen van de klank dan de relatieve frequentierespons. Het absolute SPL niveau is van belang omdat in een luistertest niet elke frequentie van even groot belang is. Het gehoor kan voor de bepaling van het ā€œgewichtā€ van het geluid meer waarde hechten aan een hoger gelegen frequentieband op een een hoger SPL-niveau, dan het fundament zelf op een lager SPL-niveau (psycho-acoustiek).

Niet onbelangrijk is de muziek zelf, we hebben immers niet naar pink noise geluistert tijdens de luistertest. Muziek die geen karakteristiek sterk aanwezige frequenties, in de laagste band van de laagst weergevende luidspreker bevat, is geen goed vergelijkingsmateriaal om een verschil in subweergave aan te tonen.

Een kort praktijkvoorbeeld: Ik heb in mijn bezit twee 18ā€ subwoofers, van 750 liter per stuk, aangedreven met 1800 W per luidspreker en geoptimaliseerd voor een vlakke weergave tot 20 Hz. Met een gemiddeld stukje popmuziek, klinken deze twee monsters niet luider als een enkele Cubo 15 met ca. 700 W.
                        Het frequentiegebied waarvoor de subwoofers geoptimaliseerd zijn wordt niet aangesproken door de gemiddelde muziek, ook nummers waarvan veel mensen denken dat deze laag gaan doen niet zo heel veel meer dan de Cubo 15. Die paar nummers die rond de 30 Hz gaan, leveren al iets meer op maar nummers die uitblinken rond de 20 ā€“ 25 Hz zijn overweldigend, het soort laag dat iedereen onomstotelijk laat ervaren wat echte laagweergave is.
                        Het nadeel is dat het gebouw in de directe straal van de subwoofers letterlijk uit elkaar trilt en de effecten op de bovenliggende verdiepingen nog desastreuzer zijn.

Mocht je willen dan ben je van harte uitgenodigd om dit verschil eens met eigen oren te ervaren.

Jouw 18ā€ subs klinken ongetwijfeld overweldigend met nummers met serieuze 30 Hz content maar verwacht niet dat ze zoveel anders klinken als een Cubo 15, als je een lichtere muzieksoort afspeelt.

Daarnaast spelen er meer factoren mee in de bepaling van het geluidsbeeld, zoals de afstraling en de demping van hogere orde harmonischen door de hoorn en geĆÆnverteerde/ gekantelde luidspreker. Zoals Mac omschrijft klinken veel semi-hoorns en hoorns als glijbanen, dat is niet iets wat in de frequentierespons terugkomt.

Alles terzijde, is het niet ombelangrijk om te realiseren dat we de DHZ-sub met 1 van de 2 aanbevolen luidsprekers hebben gehoord, terwijl Cubo 15 in meer dan 5 variaties voorkomt met een brede keur aan gebruikte luidsprekers.
                        Ik ben het dan ook met Gerard eens dat er een verschil zit tussen de DHZ-sub en de Cubo 15 maar dat persoonlijke voorkeur een belangrijke component in de uiteindelijke keuze is.

Mvg Johan

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Natuurlijk is persoonlijke voorkeur belangrijk, daarom geef ik ook mijn mening over wat ik ervan vond.
                          Die mening wordt qua frequentie response 'slechts' bevestigd door de plotjes.
                          Dat de onderste grensfrequentie afhankelijk van het weer het LP filter op 100Hz en de plaats zomaar een vol octaaf zou kunnen verschillen wist ik nog niet.
                          Gooit inderdaad de totale onderbouwing ondersteboven en het vertrouwen in mijn gehoor al helemaal.
                          Kennelijk is een luistertest met speciaal geselecteerde muziekstukken absoluut ontoereikend om te kunnen beoordelen welke sub beter klinkt, dieper gaat en meer druk geeft.
                          De conclusie is dus eigenlijk dat we een hele middag hebben zitten prutsen maar er geen mening gevormd kan worden.

Comment

• jakkes72
                            • Dec 2003
                            • 1015

Originally posted by Rademakers
                            Ik ben het dan ook met Gerard eens dat er een verschil zit tussen de DHZ-sub en de Cubo 15 maar dat persoonlijke voorkeur een belangrijke component in de uiteindelijke keuze is.

Mvg Johan
                            Naast een persoonlijke voorkeur speelt natuurlijk ook het financiƫle aspect mee in de keuze van welke bouwvorm, en de gebruikte componenten.

Comment

• Stage-support
                              • Oct 2011
                              • 38

Ik wil bij deze ff melden dat ik de tekeningen van de sub niet meer kan downloaden. Ik krijg een foutmelding... Zou ik misschien de tekeningen van iemand kunnen krijgen of kan iemand er voor zorgen dat ze weer online komen? Eventueel wil ik dat ook wel doen maar dan moet ik ze eerst krijgen

Gr. Job
                              Stage-support.com
                              Stage-support.com licht- en geluidstechniek

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                                • Jun 2010
                                • 640

Je kan van mij eventueel de tekeningen krijgen in autocad. Is wel mijn versie wijkt heel iets af van het orginele ontwerp van Sander.

- Frontpaneel staat iets verder naar binnen omdat overige gebruikers aanlopers hadden met de grille
                                - 2 connectorplaten ipv 1 grote. 1 onder en 1 boven.

Ik ben met die pakket naar NLCases geweest en heb daar voor een schappelijke prijs de boel laten frezen. En geloof me dit is het 200% waard!

Comment

Working...