Zelfbouw sub naar wensen van forummers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

Originally posted by Outline
    Ik snap sowieso niet dat we tegenwoordig subjes van 1KW per driver nodig hebben! Vroeger konden we hetzelfde doen met een bak minder vermogen... Daarbij hadden we vroeger de regel dat je versterker en sub qua vermogen 1 op 1 moesten zijn...

Ik word gewoon oud...
    Nou volgens mij valt dat wel mee. Ik heb SB850 en SB600 staan. Dat zijn (qua ontwerp) ook al meer dan 15 jaar oude kasten en hebben beide alleen maar 1kW drivers erin zitten. Dus zo nieuw is dat fenomeen niet. Wel kan je stellen dat er steeds meer B-merken en nieuwe A-merken (al dan niet gepromoveerde B-merken) al snel naar 1kW drivers grijpen in relatief kleine kasten. Terwijl dat naar mijn persoonlijke smaak niet altijd leidt tot goed klinkende subs.

@lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Ff een aantal hier uit de droom helpen.
      Inhoud, rendement, frequentiecurve en belastbaarheid zijn in feite de factoren waar het hier om draait.
      Wil je een kast met een hoog rendement waar weinig tot geen processing voor nodig is dan wordt het dus gewoon een grote kast.
      Het kastje zoals ik heb gebouwd geeft echt een geweldige bak laag bij behoorlijk extreme processor instellingen en met een stevige versterker erachter.
      We leven in een tijdperk waarin een processor toch wel tot de standaard uitrusting gerekend mag worden dus waarom zou je er dan geen gebruik van maken? Daarnaast kost een stevige eindtrap ook de hele wereld niet meer dus ook daar zie ik geen problemen.
      Dit project ben ik gestart om iets speciaals te ontwerpen, een sub die extreem compact en licht is en vanaf 35 Hz stevig druk geeft heeft een zware driver nodig en veel vermogen, tuurlijk probeer ik de kosten laag te houden maar dat heeft niet de hoogste prioriteit.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Het kan zijn dat ik er overheen heb gelezen maar ik neem aan dat het een touring kastje moet worden ? Voor vaste installaties (horeca / discotheken) zijn criteria als afmetingen veelal minder van belang. Geef mij in zo'n geval maar lekker 'n dubbel 18 frontloaded BR sub (en weer 'n mening erbij ;-) of gooi die 15" maar in een grote kast.

De trend dat mechanische tekortkomingen / problemen electrisch worden gecompenseerd stemt mij niet altijd vrolijk. Een compromis zal het altijd worden maar het doel dat alles maar persé extreem compact met extreem hoge output MOET zijn is mij niet altijd duidelijk en vragen om (veel) compromissen.

Mijn doel zou zijn een mooie balans tussen afmetingen, vermogen, processing etc. met als uitgangspunt een "mechanisch" ontwerp dat zonder extreme processing al naar behoren presteert.

Groetos !
        Meer is minder, minder is meer

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by Koen van der K
          Het kan zijn dat ik er overheen heb gelezen maar ik neem aan dat het een touring kastje moet worden ? Voor vaste installaties (horeca / discotheken) zijn criteria als afmetingen veelal minder van belang. Geef mij in zo'n geval maar lekker 'n dubbel 18 frontloaded BR sub (en weer 'n mening erbij ;-) of gooi die 15" maar in een grote kast.

De trend dat mechanische tekortkomingen / problemen electrisch worden gecompenseerd stemt mij niet altijd vrolijk. Een compromis zal het altijd worden maar het doel dat alles maar persé extreem compact met extreem hoge output MOET zijn is mij niet altijd duidelijk en vragen om (veel) compromissen.

Mijn doel zou zijn een mooie balans tussen afmetingen, vermogen, processing etc. met als uitgangspunt een "mechanisch" ontwerp dat zonder extreme processing al naar behoren presteert.

Groetos !
          Maar daar zijn al meer dan genoeg ontwerpen van te vinden.....

Comment

• joe
            • Jan 2003
            • 446

[FONT=Verdana]Ook maar wat puntjes noemen:[/FONT]
            [FONT=Verdana]Truck[/FONT][FONT=Verdana] size[/FONT][FONT=Verdana]!![/FONT]
            [FONT=Verdana]Hij mag niet weg lopen bij vol vermogen[/FONT]
            [FONT=Verdana]136 dB half space [/FONT]
            [FONT=Verdana]Minimaal [/FONT][FONT=Verdana]1000w RMS (minder mag ook als hij de 136 dB haalt )[/FONT]
            [FONT=Verdana]Zo min mogelijk bij geluiden/poort ruis[/FONT]
            [FONT=Verdana]23kg (arbo)[/FONT]
            [FONT=Verdana]Geen wielen.[/FONT]
            [FONT=Verdana]Vanaf 40Hz[/FONT]
            In meerdere kleuren te verkrijgen
            Last edited by joe; 28-02-10, 14:20.

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

Originally posted by MusicXtra
              Maar daar zijn al meer dan genoeg ontwerpen van te vinden.....
              Mja, de wens om truckspace vs output te maximaliseren vraagt om meer compromissen op zowel mechanisch als electrisch vlak ... doe de amp er dan ook gelijk bij zou ik zeggen, dat scheelt weer 'n kabelcase en amprack. En ja, dat moet binnen de 23kg kunnen blijven (SMPS / PWM endstage, weer 'n compromis erbij ;-)

Begrijp me niet verkeerd; ik vind het zeker interessant en zie zeker het nut van dergelijke experimenten / ontwikkelingen wel maar wil niet iedereen uiteindelijk een massaloze puntbron met oneindige SPL en f-bereik ? Ik ben benieuwd waar de grenzen tussen afmetingen / gewicht / prestaties liggen.
              Blijft zo'n kastje dan nog wel multi-inzetbaar ?

Groeten !

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Koen van der K
                Mja, de wens om truckspace vs output te maximaliseren vraagt om meer compromissen op zowel mechanisch als electrisch vlak ... doe de amp er dan ook gelijk bij zou ik zeggen, dat scheelt weer 'n kabelcase en amprack. En ja, dat moet binnen de 23kg kunnen blijven (SMPS / PWM endstage, weer 'n compromis erbij ;-)

Begrijp me niet verkeerd; ik vind het zeker interessant en zie zeker het nut van dergelijke experimenten / ontwikkelingen wel maar wil niet iedereen uiteindelijk een massaloze puntbron met oneindige SPL en f-bereik ? Ik ben benieuwd waar de grenzen tussen afmetingen / gewicht / prestaties liggen.
                Blijft zo'n kastje dan nog wel multi-inzetbaar ?

Groeten !
                Ieder ontwerp is uiteindelijk een compromis en ook dit ontwerp zal een compromis worden, zoals ik al eerder schreef zul je 'gebrek' aan volume op één of andere manier moeten compenseren, dat doe je dus met vermogen en door de processor settings.
                Daar ik dit project ben gestart naar aanleiding van mijn nano sub is het uitgangspunt ook dat een compacte bouw en een laag gewicht samen met de geluidskwaliteit de belangrijkste eisen zijn.
                Het gewicht laag houden is overigens nog best lastig, gebruik van een ND woofer helpt daarbij maar jaagt de kosten gelijk hard omhoog zonder bij te dragen aan de geluidskwaliteit en het nadeel dat ND drivers meer last hebben van powercompressie.
                De gewichtsreductie zal dus moeten komen uit de plaatdikte, die houdt weer direct verband met de stijfheid van de kast en dat laatste is van grote invloed op de geluidskwaliteit.
                Ik zal dus verschillende diktes door elkaar gaan gebruiken om daar waar het mogelijk is gewicht te besparen zonder de stijfheid van de constructie in gevaar te brengen.
                Het is dus ook zeker constructie-technisch wel een uitdaging.

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

Ik ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien en klinkt.
                  Als dat gelijk is aan de systemen die je eerder hebt gebouwd zal dat zeker goedkomen.
                  Ik blijf 't met interesse volgen !

Groeten !

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Originally posted by joe

Beetje tegenstrijdig?...

Neem aan dat het met een stel goede toppen erop wel gaat lukken hoor, maar los gebruikt, met 1KW erin zoals je zegt?...

Daan
                    Last edited by djspeakertje; 28-02-10, 20:41.
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• joe
                      • Jan 2003
                      • 446

Citaat:
                      Oorspronkelijk geplaatst door joe

Beetje tegenstijdig?...

Neem aan dat het met een stel goede toppen erop wel gaat lukken hoor, maar los gebruikt, met 1KW erin zoals je zegt?...
                      Een beetje uitdaging mag het toch wel zijn
                      Maar ik denk wel dat het moet lukken, mij is het ook gelukt, alleen dan met rubberen voetjes. Nu is het dus een mooie uitdaging om het niet weg te laten wandelen zonder rubberen voetjes.

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Als een sub wegloopt betekent dit dat de kast niet stijf genoeg is.

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

Originally posted by MusicXtra
                          Als een sub wegloopt betekent dit dat de kast niet stijf genoeg is.

Maar een te lichte sub met zo'n bak vermogen en een boel lage frequenties zal ook niet blijven staan...

Maargoed, back on topic!

Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

Ik kijk het nog even aan maar ben erg aan het afhaken.

Doe mij dan toch maar een E15X-Sub... d&b audiotechnik - E15X-SUB
                            Die weegt iig maar 24 kg...

Comment

• Whitefarmer
                              • Oct 2003
                              • 1244

Ik was van plan met een maatje een paar punishers (Ciare 12.00sw) te bouwen, maar ga toch even afwachten wat hieruit komt.

Gezien het aantal post's leeft het in elk geval wel.

Zoals al eerder geschreven, kun je niet aan iedereen zijn wensen voldoen.

Wat zie je zelf als toepassing?

Welke zullen de 'ideale' toppen zijn om erop te zetten?

Gaat het nut hebben om er 2 per kant te gebruiken (of misschien zelfs 3 of 4), of ga je dan aan de compactheid voorbij?

Al met al een GEWELDIG initiatief.
                              Groeten John
                              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Alle wensen ff doorgelezen kom ik uit op een sub met de volgende eigenschappen:
                                - Compact, licht en stapelbaar.
                                - Eenvoudig te bouwen dus zonder lastige verstekhoeken en ingewikkeld freeswerk.
                                - Handgrepen op strategische plaatsen die van alle kanten vast te pakken zijn en rubber voetjes met uitsparingen in de overliggende zijde voor het stapelen.
                                - Afmetingen die op 'truck-size' zijn afgestemd.
                                - Mogelijkheid om wielen te monteren of een aparte wielplaat.
                                - Mogelijkheid om een statiefflens te monteren.
                                Verder zijn de meningen over het vermogen en het frequentie gebied nogal uiteenlopend, de één vindt 400 Watt al genoeg terwijl de ander 1000 Watt wil.
                                Ik denk dat ik met alle wensen die er genoemd zijn wel een ontwerp kan maken die tegemoet komt aan de meeste wensen.
                                Het zou dan een basreflex kastje gaan worden van 58 cm breed, 40 cm hoog en tussen de 50 en 60 cm diep. Kastje is geschikt voor een tweetal drivers, een ND driver voor wie elke kilo er één teveel is en een ferriet driver voor degene die de prijs zwaarder vinden wegen. Met de ND driver zal het gewicht onder de 25 kg blijven en met de ferriet driver in ieder geval onder de 30 kg.
                                Verder denk ik aan twee afstemfrequenties voor de poorten, laagste weergave en minder rendement en iets hogere onderste frequentie met een iets hoger rendement.
                                Hij zal bruikbaar zijn i.c.m. een tussenpaaltje en een topje voor de kleinere gigs, met een floor monitortje als drumfill en met meerdere per kant gestacked zelfs voor middelgrote gigs.
                                De afwerking mag ieder voor zich weten, dat kan met tapijt, Warnex of wat dan ook.
                                Voor het transport had ik in gedachten om een wielplaat te maken waar twee subjes op elkaar op passen, dat is eenvoudig, goedkoop en je hebt geen last van de wielen tijdens gebruik.
                                @ Outline; op basis waarvan ben jij nu erg aan het afhaken?
                                @Whitefarmer; dit project is totaal niet te vergelijken met de Punisher, het rendement daarvan is veel hoger en het is een hoorngeladen kast, je zult minimaal 2 15" subjes nodig hebben om één punisher bij te houden.

edit MOD: check even je mail aub!
                                Last edited by moderator; 01-03-10, 15:53.

Comment

Working...