Zelfbouw sub naar wensen van forummers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • desolation
    • Jun 2012
    • 706

dus bij dubbel 15" bouw gewoon 1 grote kast maken ipv de 2 drivers fysiek te scheiden met een middenpaneel? is dit om koppeling tussen de drivers te bewerkstelligen of gewoon omdat er geen enkele reden is tot een middenplaat?

Momenteel gebruik ik een kast die getuned is op 45hz (standaard reflexkast met 4 ronde 'wc buis' poorten per driver en middenplaat tussen beide) en dat werkt prima, ik neem aan dat met de poorten iets in te korten er ook rond dat punt getuned wordt?

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Een middenpaneel heeft inderdaad geen enkele functie als alleen maar ballast.
      De Fs van de Beyma ligt een paar Hz hoger dan die van de Selenium dus vandaar dat je dan de kast ook iets hoger moet tunen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Originally posted by desolation
        dus bij dubbel 15" bouw gewoon 1 grote kast maken ipv de 2 drivers fysiek te scheiden met een middenpaneel? is dit om koppeling tussen de drivers te bewerkstelligen of gewoon omdat er geen enkele reden is tot een middenplaat?
        Het tussenschot zou aan beide kanten dezelfde drukgolven zien en kan dus daarom weggelaten worden (uitgaande van identieke drivers met identieke aansturing). Dus als de drivers niet identiek zijn, of als de aansturing anders is (bijv. één driver ook mid), doet het tussenschot er wel toe. Merk op dat als 1 van de drivers stuk gaat (of geen signaal krijgt oid), dat dat ook gevolgen kan hebben voor de andere driver (bijv. bereiken van Xmech)... Als de drivers gewoon parallel staan en op hetzelfde ampkanaal zitten, zou ik me hier niet zo druk om maken en het gewichtsvoordeel pakken. En anders gewoon losse kastjes bouwen.
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

niet eens, de poorten van de onderste gaan ook functioneren als poort voor de bovenste speaker, waardoor je rare verschijnselen gaat krijgen, omdat de afstanden en lengtes daarvoor niet meer kloppen.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Dat klopt dus niet, het blijft een helmholz resonator, het gaat om de resonantie frequentie van de luchtmassa, die wordt bepaald door het volume van diezelfde luchtmassa en de totale oppervlakte en lengte van de poorten.
            Waar deze zitten maakt verder niets uit.

Comment

• e-sonic
              • Aug 2004
              • 329

Die mann draait zich om in z'n resonator...

Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

dacht dat afstand tot het hart van de speaker ook meetelde, maar ik kan me vergissen natuurlijk...
                ( er staat me iets bij van Single-Chamber-Dual-Tuning, door de poorten onderling te verschuiven of te verplaatsen)

en ik ben overigens ernstig benieuwd naar het nieuwe volume, volgens mij krijgen allebei de drivers en de port-sets een nieuw volume te zien.
                Last edited by Gast1401081; 11-03-13, 16:04.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Ik weet niet hoe ze dat doen met dual tuning maar volgens mij kan een helmholtz resonator maar één resonantie frequentie hebben.
                  Die frequentie hangt af van de luchtmassa, poort oppervlak en poort lengte, wanneer je de luchtmassa en de poort oppervlak verdubbeld zal de resonantie frequentie gelijk blijven.
                  Daarbij maakt het voor die resonantie frequentie niet uit waar die poort zich bevindt.
                  Op die frequentie zal de poort ongeveer net zoveel geluid produceren als de speaker zelf, de winst is daarbij ca. 3 dB.
                  De plaatsing van de poort is weliswaar niet belangrijk voor de resonantie frequentie, het is wel belangrijk voor de weergave, zit de poort in een diepe kast bijvoorbeeld aan de achterzijde dan zal het poortgeluid wel eens zover uit fase kunnen staan dat er uitdoving optreed met het directe geluid van de conus en dan wordt de winst in het laag van een bas reflex ineens verlies.

Comment

• dexter
                    • Jul 2005
                    • 433

Hoe zit het dan met 2 drivers in 1 grote kast zonder tussenschot, zien ze dan elk de helft van het volume van de kast? En hoe kun je dan het beste de kast tunen met bijvoorbeeld 1 grote poort voor alle 2 de drivers of of 1 iets kleinere per driver in de buurt van die betreffende driver?

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

sterker nog, ik zie vaak een schot met gaten, die weer als poort fungeren. En ook wordt dan de luchtflow beïnvloed...

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by dexter
                        Hoe zit het dan met 2 drivers in 1 grote kast zonder tussenschot, zien ze dan elk de helft van het volume van de kast? En hoe kun je dan het beste de kast tunen met bijvoorbeeld 1 grote poort voor alle 2 de drivers of of 1 iets kleinere per driver in de buurt van die betreffende driver?
                        Twee drivers in één kast met een dubbele inhoud en een dubbel zo groot poortoppervlak t.o.v. van een kast met slechts één driver zien de dubbele inhoud maar daar staat ook tegenover dat het twee drivers zijn, per saldo is er niets veranderd.
                        Waar de poort zit en of dit twee, vier of slechts één poort is doet niet ter zake. Het enige van belang is dat de afstand van de poort tot de luisteraar niet heel veel mag verschillen met de afstand van de driver tot de luisteraar daar er anders een fase verschuiving optreedt. In de praktijk is dit niet van groot belang omdat het eigenlijk altijd over hele lage frequenties gaat met de daarbij behorende lange golflengte.
                        Bij mijn line-array zitten de poorten in de zijkanten van de kast, de afstand is ongeveer 25 cm groter dan de afstand van de 10" drivers t.o.v. de luisteraar, bij een tuning van 60 Hz hoort een golflengte van ca. 5 meter, 25 cm is dus slechts 5° faseverschuiving, niet iets om over wakker te liggen. Hogere frequenties worden nauwelijks door de poort weergegeven dus verder speelt het geen enkele rol.
                        @Mac; ik denk dat een tussenschot van gaten is voorzien om gewicht te besparen, lijkt me onwaarschijnlijk dat hier een geluidstechnische grondslag aan ligt.
                        Tenzij dat schot bewust uit het midden geplaatst zou zijn, in dat geval zou het kunnen dat iedere kamer zijn eigen resonantiefrequentie heeft.
                        Ik zou alleen geen reden kunnen bedenken om het zo te maken.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Als je baskast een scheidsrechterfluit was, dan is de afstand tussen bron en gat bepalend voor de frequentie... Staande golven enzo...
                          Ook de grootte van de opening, en de grote van de ketel zijn daarvoor bepalend.

Verder heb ik er helemaal geen verstand van, ik weet wel hoe het met een bas-Tuba werkt, maar das weer een heel ander verhaal.

Maar ik heb te vaak meegemaakt dat er een poort van lengte, diameter, of plaats veranderd werd, en dat het daarna als een krant klonk, omdat daarmee eigenlijk de TS-parameters werden aangetast.

( w-bin, schijnt 2 poorten van 22 mm te moeten hebben, maar iemand vond dat te dik, qua prijs, en maakte er 15 mm hout van, en het gat iets groter bij de kopie... AEG verkocht zich het schompes aan recones toen ineens)

En de USW heeft ook een erg vreemd tussenschot, kwam ik laatst achter...
                          Last edited by Gast1401081; 11-03-13, 21:37.

Comment

• PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

Originally posted by MacGyverSounds
                            Staande golven enzo...

Maar ik heb te vaak meegemaakt dat er een poort van lengte, diameter, of plaats veranderd werd, en dat het daarna als een krant klonk, omdat daarmee eigenlijk de TS-parameters werden aangetast.
                            Zoals MusicXtra al aangaf: de golflengtes waarop de bassreflex poort wordt getuned is doorgaans 40-50Hz, maw 7 a 8m. Dat is een orde groter dan de gemiddelde dubbel 15" kast (max ca 80cm). Staande golven en/of afstand van poort tot driver spelen dus geen rol voor wel/geen tussenschot.

Als een poort van lengte of diameter wordt gewijzigd, verandert de afstemfrequentie van de poort. Tja, dat is zo. De plaats van de poort verandert alleen de afstemfrequentie als deze bijv dicht bij de wand wordt geplaatst (de poort lijkt daardoor akoestisch langer). TS-parameters wijzigen niet door een kast, want deze beschrijven eigenschappen van de driver...

Kortom: Wel/geen tussenschot maakt akoestisch niets uit, behalve dat er misschien toch bracing van de panelen nodig is en dat als er één driver stukgaat (of geen signaal krijgt) de andere driver (ook) overlijdt.
                            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• teunos
                              • Feb 2008
                              • 352

Het enige voordeel van een tussenschot, ik weet niet of dit al genoemd is, is dat als één van de twee speakers stuk gaat om welke reden dan ook, de poortafstemming ineens wordt verhoogt. Als de overlevende speaker dan gewoon door blijft spelen, is dat vaak onder de nieuwe poortafstemming en staat de speaker in feite in de open lucht te spelen. De tweede speaker zal dan ook snel overlijden als het defect niet op tijd wordt opgemerkt.
                              ''diamonds are forever''

Comment

• kvdb013
                                • Nov 2010
                                • 337

Ik zit met een dilemma en wil jullie mening vragen!

ik heb twee dhz subs en ben daar zeer tevreden mee nu is het zo dat ik deze bijna altijd onder twee 8inch topjes
                                gebruik. Ook heb ik twee 15 inch toppen (18sound 15 kit) en de twee dhz subs kunnen deze echter niet bijhouden.
                                Nu is mijn vraag aan jullie: zal ik twee dhz subs bij bouwen of zal ik twee 18 inch subs bouwen voor onder de 15inch toppen.
                                Voordeel van de dhz subs is natuurlijk dat ze lekker compact/licht zijn.
                                ook heb ik een nieuwe klant die nog wel eens feestjes geeft (hardstyle) en heb laatst 2rcf 8003as subs gehuurd voor onder de toppen en moet zeggen dat dit een erg aangenaam laag gaf, ga ik dit resultaat ook behalen met 4dhs subs?

Alvast bedankt voor de feedback.
                                Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

Working...