Cubo 15

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

    De meest gebruikte optie is om de grill uitneembaar te maken. Dan kun je via de hoornmond zelfs diepere en grotere 18" luidsprekers vrij makkelijk verwisselen.

    Mvg Johan

    Comment

    • renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

      Ik ga ze ook bouwen, de Cubo 15.

      In eerste instantie heb ik aan de Kappa Pro 15LF gedacht, maar een kennis die wel vaker speakers bouwt gaf aan dat ik in die prijsklasse beter voor de Precision Devices PD154 kon kiezen.
      Ik ga er vanuit dat ik hiervoor het beste de extended versie van de Cubo 15 kan bouwen, klopt dat?
      Voor de drivers zelf is voorlopig nog eventjes geen geld, maar zeer binnenkort ga ik wel aan de gang met hout zagen en de kast in elkaar zetten.
      Hiervoor wil 15mm berkenmultiplex gebruiken om het gewicht een beetje binnen de perken te houden. Afgewerkt met een mooie laag Warnex.
      Voor puur gemak ga ik achterop de kast 4 wielen plaatsen zodat ze makkelijk te verplaatsen zijn.
      De speakon aansluitingen komt ook achterop, maar ik heb nog geen idee hoe en waar.
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

      Comment

      • Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

        De PD154 is inderdaad te verkiezen boven de Kappa Pro 15LF, niet alleen vanwege de de 4" spoel ipv een 3" maar ook de uiterst lage Qts die juist in dit kastprincipe goed tot zijn recht komt.

        De PD154 is inderdaad qua T/S-parameters het meest toegespitst op Cubo 15 Extended. Echter speciaal voor de PD154 en aanverwante lage Qts, lage Vas drivers is er een modificatie, Cubo Extra Extended genaamd. Die plannen zijn te verkrijgen per mail (questionsaboutcubo at gmail dot com). Uitgewerkte plannen voor 15 mm berken multiplex zijn ook per diezelfde mail verkrijgbaar.

        Eventueel kun je de speakon aansluiting hetzelfde uitvoeren als bij deze uitvoering: Cubo 215 met de PD154.

        Mvg Johan

        Comment

        • renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

          Vorige week al gemaild maar helaas nog geen plannen ontvangen. Over een kleine anderhalf uur ga ik zagen, dus dat wordt interessant :P

          Ik ga er vanuit dat de basis hetzelfde is (cubo 15) en de extra extended een (paar) extra plankje(s) betreft (net zoals bij de extended).
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

          Comment

          • renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

            Gisteren kwam ik er overigens achter dat er een klein foutje in het zaagplan voor de (normale) cubo 15 zit. Er mist een 58,4x6 plankje.
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

            Comment

            • I.T. drive in
              • May 2009
              • 352

              Wel ff foto's maken he?

              Comment

              • Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

                Ik denk dat ik de plannen nu voor ruim de 100ste keer doorspit maar ik kan het foutje niet vinden, wellicht kun je me een hint geven ?

                Het verschil tussen Cubo Extra Extended en Cubo Extended zijn de twee eerste hoornpanelen. Die zijn allebei langer, zodat de hoorn langer is, de achterkamer kleiner en de compressiefactor groter.

                Ik ben ca. 1 - 3 keer per week online, daarmee is de gemiddelde responstijd 2 - 7 dagen. Als ik de plannen vandaag stuur zit je daar nog netjes binnen

                Mvg Johan

                Comment

                • renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

                  Originally posted by Rademakers
                  Ik denk dat ik de plannen nu voor ruim de 100ste keer doorspit maar ik kan het foutje niet vinden, wellicht kun je me een hint geven ?
                  Uit de tekening (en de renders) begrijp ik dat aan de voorkant van de zijkant een 6x58,4 plaatje hoort, en dat aan beide zijde. Volgens mij wel onderbroken voor de baffle, maar ze zijn wel nodig. Ook bovenin de kast hoort een 6x58,4 plaatje (op 41cm van de achterkant).
                  Dat zou betekenen dat er 3 stuks 6x58,4 nodig is. Het zaagplan bevat er slechts 2.

                  Als ik de plannen vandaag stuur zit je daar nog netjes binnen
                  Haha, ik zie ze wel verschijnen
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                  Comment

                  • twan3pc
                    • Jul 2011
                    • 17

                    Ik heb ze net helemaal in elkaar gelijmd, maar zit nog met 2 dingen:

                    1. Ik zie op sommige foto's dat er achterop het voorpaneel nog 2 verticale bracings zitten. Zijn deze nodig? Kan ze hopelijk via het speakergat nog plaatsen.

                    2. Ik heb de extended versie voor mijn 15w700 gebouwd. De grote driehoek bovenin heb ik gedaan zoals de gewone versie(dus helemaal heel gelaten). Is dit van invloed?
                    anders moet ik aan de gang met hamer en beitel om via het speakergat dit te modificeren.

                    Comment

                    • Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

                      Op het voorpaneel (boven de hoornmond) zitten twee bracings (gemaakt van één gehalveerde 58,4 x 6 cm). De afstand tussen deze bracings is hetzelfde als de onderlinge afstand tussen de kleine driehoekige bracings. Helemaal aan de zijkant van het voorpaneel zitten geen bracings.

                      De bracings in de hoornmond zijn gemaakt van twee keer een paneel van 41 x 6 cm. Rest de bracing van de bovenplaat gemaakt van één paneel van 58,4 x 6 cm.

                      De verticale bracings aan de voorzijde zijn niet strikt noodzakelijk, ze dienen ter optimalisatie. Eén en ander hangt ook samen met de kwaliteit van het gebruikte materiaal.

                      Wat bedoel je met helemaal heel gelaten? Als je een uitsparing in de bracing hebt gemaakt voor het Extended hoornpaneel dan is dat prima. Een hap uit de bracing zagen zodat het enkel wall-to-wall bracing vormt (en minimaal in de achterkamer aanwezig is) is vooral constructietechnisch interessant.

                      Mvg Johan

                      Comment

                      • ultrakiller
                        • Nov 2008
                        • 67

                        Ik heb een normale cubo 15 met een Fane sovereign pro 15-600 LF erin , nu is mijn vraag , speelt deze driver beter in een normale of een extended cubo ?
                        Aangezien ik nog cubo's bij wil maken is dit wel handig om te weten.

                        alvast bedankt

                        Comment

                        • Stefan
                          • Jun 2003
                          • 27

                          Dit is denk het antwoord op je vraag

                          Originally posted by Rademakers
                          Dat is een hele nette luidspreker, zeker voor het geld dat je er voor hebt betaald. Deze werkt het beste in Cubo 15 Extended (dat is wel een paneel van 58,4 x 18 cm voorbij een hele plaat).

                          Een testkastje zou ik persoonlijk van 18 mm mdf maken of minimaal 7-laags, 18 mm multiplex. Ook wel eens testkastjes gemaakt van 11-laags, 15 mm berken. Dat hoeft je de kop niet te kosten en geeft naar mijn idee ook al een significant verschil.

                          Dubbel zo dure luidsprekers laten hun voordelen vooral op hogere vermogens blijken. Tot zo'n 400-500 Watt is dit een prima keuze met slechts een klein verschil.

                          Mvg Johan

                          Comment

                          • Needmoresound
                            • Apr 2005
                            • 170

                            Ik heb 4x 18sound 18lw1400 liggen. ik was eerst van plan om bass reflex kasten te maken, maar ik ben bang dat de output tegen gaat vallen.
                            Vaak gaat BR goed, maar soms binnen en vaak buiten valt de output tegen.
                            Kort geleden heb ik een soort van cubo extended gemaakt (met de pd154), de output rond de 50 hz was 3db hoger (dan 15" BR), rond 70 hz gelijk, vervolgens +6db rond 100 hz. De +3 db op het laag vond ik al een stuk lekkerder gaan.

                            Nu wil ik de cubo gaan proberen met de 18sound's. Ik vond 2 versies:

                            http://www.freespeakerplans.com/cubo-sub.html

                            Als ik naar de frequentie plots kijk, valt op dat de cubo18 meer rendement geeft dan de cubo sub. En de diepgang lijkt gelijk.
                            Gaat de cubo18 ook echt beter als de cubo sub? Wat is de ervaring?
                            Verder lijkt de cubo sub wat "rechter", klinkt dit ook beter?
                            Ik twijfel namelijk tussen de 2. De sub versie spreekt me het meeste aan, maar als het rendement minder is + meer gewicht + groter + duurder, dan is het geen slim besluit...

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              Originally posted by Needmoresound
                              Ik heb 4x 18sound 18lw1400 liggen. ik was eerst van plan om bass reflex kasten te maken, maar ik ben bang dat de output tegen gaat vallen.
                              Vaak gaat BR goed, maar soms binnen en vaak buiten valt de output tegen.
                              Kort geleden heb ik een soort van cubo extended gemaakt (met de pd154), de output rond de 50 hz was 3db hoger (dan 15" BR), rond 70 hz gelijk, vervolgens +6db rond 100 hz. De +3 db op het laag vond ik al een stuk lekkerder gaan.
                              Op basis waarvan trek je die conclusie?
                              En best knap dat je die metingen zo nauwkeurig kunt doen, waarmee meet je dat?
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              • Needmoresound
                                • Apr 2005
                                • 170



                                Dit is mijn soort van cubo extended vs de br (jbl 2226h, 140l, 41 hz). Misschien speelt de powerdip mee in de ervaring dat de cubo extended beter presteerd (verder geen 1 op 1 vergelijking gedaan op vol gas standje).

                                Als jullie willen weten waarom het rendement hard daalt onder de 60 hz: buiten gemeten tegen een (laag) schuurtje aan. Dus waarschijnlijk het verschil tussen 2pi en 1pi

                                Comment

                                Working...