Cubo 15

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    Een meting op deze wijze munt niet uit in betrouwbaarheid, reflexties, uitdovingen, verschil in afstand van je meetmicrofoon, etc. zijn allemaal factoren die je meting onnauwkeurig maken.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      Originally posted by MusicXtra
      Een meting op deze wijze munt niet uit in betrouwbaarheid, reflexties, uitdovingen, verschil in afstand van je meetmicrofoon, etc. zijn allemaal factoren die je meting onnauwkeurig maken.
      Zet ze dan in een zaal, en doe een meting vanuit foh positie?

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        Heeft iemand al een Cubo 18 gemaakt?

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          Originally posted by frederic
          Zet ze dan in een zaal, en doe een meting vanuit foh positie?
          Om nauwkeurig het rendement te meten heb je een dode ruimte nodig en gekalibreerde apparatuur.
          Smaart is leuk voor time alignement en een systeem optimaal in te regelen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Needmoresound
            • Apr 2005
            • 170

            Om nauwkeurig het rendement te meten heb je een dode ruimte nodig en gekalibreerde apparatuur.
            Smaart is leuk voor time alignement en een systeem optimaal in te regelen.
            Ik moet het doen met de middelen die ik heb (ben maar een student). Voor mij is voornamelijk het verschil tussen speakers belangrijk. En dit lukt perfect met smaart.
            De speakers staan op dezelfde plek, hetzelfde signaal gaat erin, de mic wordt niet verplaatst. Dus een vergelijking lijkt me goed mogelijk.

            Verder over de keuzen van speakers, voor bijvoorbeeld MusicXtra is de keus meestal vette speakers in een br kast met goede amps erachter. Als je meer power nodig hebt, pak je meer speakers (max geluidsdruk voor het formaat).
            Met minder middelen wil je zoveel mogelijk druk voor het geld, dan kom je gou op andere ontwerpen. Ik ben nog niet veel slechts tegen gekomen over hybrides op het forum. Verder heb ik (voor mezelf) bewezen dat het cubo subje meer druk leverd dan de br kasten. Vandaar de intressen in de cubo kasten. Maar nu rest nog de vraag:
            Cubo 18 of cubo sub, johan? iemand?

            Comment

            • Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

              Cubo 18 is ontworpen voor maximale output vanaf 40 Hz in een compacte behuizing en is daarmee het luidste miodel van de huidge Cubo reeks. Cubo Sub is ontworpen om vanaf 30 Hz goed weer te geven met gemiddeld dezelfde output als Cubo 15. Cubo 18 is daardoor ietsje luider maar gemiddeld niet meer als een dB.

              Met de magneet in de kamer geeft Cubo Sub goed weer vanaf ca. 35 Hz en wordt het verschil in output met Cubo 18 overwonnen.

              De 18LW1400 is in beide modellen bruikbaar tot zo'n 80 á 100 Hz.

              Cubo 18 krijg je in je eentje nog wel een trap op en klinkt zwaar genoeg voor 97% van de muziekstijlen (ook D&B, Dubstep, hiphop, etc.). Nu zijn er echter soms nummers die echt aanspraak maken op het laagste laag. Dat kun je dan missen, als je een stevige 30 Hz weergave gewend bent. Die nummers komen wel volledig tot hun recht met Cubo Sub.

              Als de ruimte er is zou ik persoonlijk met een luidspreker als de 18LW1400 (goede Xmax, flinke Xmech) geneigd zijn om Cubo Sub te gebruiken.

              @Frederic: Er zijn er redelijk wat in gebruik, voornamelijk in Nederland, Engeland en Amerika. In Nederland lijkt het vooral om 1 tot 4 Cubo 18's te gaan. In Engeland en Amerika zitten ook wat grotere Soundsystems met Cubo 18's.

              Mvg Johan

              Comment

              • Needmoresound
                • Apr 2005
                • 170

                Bedankt voor het antwoord Johan!
                Ik heb in de huiskamer een br staan, welke getuned is rond de 30 hz. Wat kunnen sommige nummers lekker klinken met deze kast (25-40 hz, extra dB's met de EQ).
                Daarom ga ik toch maar voor de cubo sub. Ik hoop dat ik in het weekend tijd heb om er 1 te bouwen. Ik zal laten weten wat ik er van vind.

                Comment

                • sidefill
                  • Sep 2009
                  • 130

                  xtra xtended

                  Hoi Johan nog bedankt voor de tekening "extra xtended" versie.

                  'k had hierover nog 1 vraag:
                  De middelste "3 hoek bracing" aan de bovenzijde, kan die gehandhaafd blijven zoal bij de xtended versie?
                  (natuurlijk wel aangepast)

                  Dit, omdat ik er ook nog graag een paal flens in wil maken.
                  En de opening tussen het "extra" plankje, en bovenzijde kast nog maar 77 mm is.

                  Bij een 85 mm diepe paalhouder zit de bus, 18 mm multiplex + nog zo'n 67mm in de bracking.(blijft 10 mm hout over)

                  Blijft de kast constructie dan stevig genoeg, of moet ik het anders gaan aanpakken.

                  Ik hoop dat ik de vraag duidelijk genoeg omschreven heb.

                  Comment

                  • Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

                    @Needmoresound, niet vergeten een fotootje te plaatsen hoor.

                    @Sidefill, je kunt de bracing ter plekke afkappen en eventueel verder laten lopen voorbij de flens. Bij de Extra Extended loopt het eerste hoornpaneel langer door, gecombineerd met de WTW-bracing maakt dat de bracing extra effectief.

                    Mvg Johan

                    Comment

                    • sidefill
                      • Sep 2009
                      • 130

                      Hiephoi ik heb er zin in,
                      komende week ga ik dan eindelijk de drivers bestellen en in mijn vakantie de cubo's afbouwen.

                      Ik heb alle info aandachtig doorgespit, al links en rechts enkele recenties gelezen van de cubo 15.

                      Maar (help) ik zit nog steeds een beetje op de wip:
                      Misschien wel te veel info gelezen

                      - of de extended versie waar veel verschillende typen speakers in passen en naar horen zeggen behoorlijk goed klinken.
                      - of de xtra extended versie waar de PD154 aanbevolen wordt, maar waar ik zelf nog geen recensies of bouw projecten van heb gezien.

                      Natuurlijk alle vertrouwen dat die xtra extended goed zal klinken.
                      Maar waar zal het verschil tussen die 2 versies in te horen/meten zijn ?

                      'k heb mezelf de opdracht gegeven om nu knopen door te hakken, anders krijg ik ze nooit klaar


                      Ter info:
                      ik wil 2 cubo's gaan aansturen met:
                      2 dynacord P1050 elk gebrugd
                      en een dbx driverrack pa

                      Comment

                      • renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

                        Ik heb net 2 extra extended (met de PD154) af.
                        Nuja, af is een groot woord, ze zitten in elkaar en heb er eentje een keer gebruikt (helaas niet gehoord, was losse verhuur). Schilderen moet nog maar daar is het nu te vochtig/koud voor, dat komt in het voorjaar wel.
                        Helaas geen foto's gemaakt, dat vergeet ik altijd bij dit soort dingen...

                        Hopelijk kan ik ze binnenkort eens uittesten. Uiteraard laat ik dan weten hoe het klinkt.

                        Tip: lijm niet meteen alles aan elkaar, je vergeet gegarandeerd iets bij de eerste poging

                        Tip 2: www.speakergrills.co.uk
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                        Comment

                        • Needmoresound
                          • Apr 2005
                          • 170

                          Er was wat tussen gekomen, vandaar de laten reactie. Mijn versie is 58 cm breedt geworden, anders krijg ik er hooguit 2 in mijn busje. Ik heb 15mm hout gebruikt, om het gewicht laag te houden en de inhoud te vergroten. Ik heb wat braces toegevoegd om de stijfheid te verbeteren (er komt nog een fototje).
                          - Eerst heb ik hem getest met de magneet in de kamer, toen had ik een flinke dip rond 55 hz, hij ging daar niet harder dan een 15" bassreflex.
                          - Toen de magneet in de hoornmond: +5db 40hz dan +4 db dan +6 db vanaf 80 hz. Vanaf 120 hz gaat het rendement omlaag.

                          Heb er een bass test op gedraaid en de speaker klapt flink op en neer (zonder highpass, op hoeveel hz mag deze? en waar zit de powerdip?). Maar geen last van pok-pok.
                          Heb er ook wat drum&bass op gedraaid, wat klinkt dat lekker zeg! Dus bass relflex liefhebbers, rendement kan beter, maar niet getreurd: 40 hz erop, ook een hoop 80 hz (120, 160, etc. valt mee).

                          Ik heb al zin om er meer te horen!

                          Comment

                          • Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

                            @Sidefill: De Extra Extended versie is speciaal gericht op luidsprekers met zowel een erg lage Qts als een kleine Vas. De Standaard versie voor luidsprekers met een bovengemiddelde Vas en/of Qes. Cubo Extended voor de middenmoot (verreweg de meeste luidsprekers).

                            Luidsprekers met een erg lage Vas en Qts zijn in de regel niet ontworpen om als < 60 - 70 Hz luidspreker in een basreflex te worden toegepast. In Cubo 15 Extra Extended is het hoorngedeelte gemaximaliseerd (langere hoorn/kleinere kamer) en geoptimailseerd (hogere compressiefactor). Naarmate het hoorn-deel toeneemt t.o.v. het reflex-deel wordt de frequentierespons gladder naarmate de Qts en/of Vas kleiner is en vice versa.

                            Het verschil zal dus vooral liggen in hoe vlak de respons is (vlakke respons blijft een streven).

                            Het eerste bouwproject met PD154: http://www.licht-geluid.nl/forum/zel...tml#post571658 Er zijn er inmiddels meer met lage Qts, kleine Vas (waaronder de PD154 van renevanh).

                            @Needmoresound: Ik ben benieuwd naar je aanpassingen (het was toch wel 15 mm berken hoop ik?).

                            Qua high pass is 30 Hz en steil (24 tot 48 dB/oktaaf) aan te raden (onder de 30 Hz zit hier weinig leven en neemt de benodigde excursie flink toe).

                            Mvg Johan

                            Comment

                            • hardstyle
                              • Jan 2010
                              • 427

                              Ik heb hier 2x cubo 15 staan, met de DAP MB-15B drivers erin(NIET door mij gebouwd) . Eerst was ik van plan om zelf nog 2 cubo's bij te gaan bouwen, maar dit plan heb ik laten varen voor de komende tijd.
                              Wat ik wel wil gaan doen is de DAP drivers gaan vervangen door Eminence Kappa Pro 15 LFA-2.
                              De cubo's zijn zo in elkaar gezet als de beschrijving zegt, maar nu weet ik niet zeker hoe ik de subs los moet gaan schroeven, wegens het houtwerk wat binnenin zit.
                              Ik zat zelf te denken dat het handigst is om 1 zijkant eruit te schroeven of heb ik het nu helemaal mis?

                              Comment

                              • renevanh
                                • Oct 2004
                                • 2371

                                Om de woofer van een Cubo 15 te vervangen hoeft alleen de grill er af, dan moet je er prima bij kunnen.



                                Met oud/nieuw een van mijn Cubo's met PD154 gebruikt. Niet hard en buiten. Eerste indruk is zeker goed!
                                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                                Comment

                                Working...